Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Lumina educaţiei la Şcoala „Sfinţii Trei Ierarhi“ din Bucureşti
Aflată sub ocrotirea celor trei mari dascăli ai Bisericii - Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur, Şcoala Gimnazială „Sfinţii Trei Ierarhi“ din Bucureşti aduce în învăţământul românesc actual o altă perspectivă asupra actului educaţional, orientată nu către prezentul imediat perceput în mod informativ-utilitarist, ci întru devenirea viitoare a omului ca persoană completă profesional şi spiritual.
Nu este o şcoală confesională şi nici orele de religie nu sunt mai numeroase decât în alte şcoli. Ceea ce este specific Şcolii „Sfinţii Trei Ierarhi“ este faptul că profesorii, având ei înşişi o formare creştin-ortodoxă, îl orientează pe elev într-un spirit creştin la toate materiile predate, ajutându-l să îşi dezvolte o personalitate cu un contur complex şi complet pentru a se integra armonios în societate.
Înfiinţată în anul 2009 sub patronajul Bisericii Ortodoxe Române, Şcoala Gimnazială „Sfinţii Trei Ierarhi“ din Bucureşti funcţionează în conformitate cu programa oficială a Ministerului Educaţiei Naţionale, valorificând tradiţia pedagogică a Bisericii cu ample deschideri către metodele didactice moderne care sprijină în mod autentic procesul educaţional. În unitatea de învăţământ găzduită temporar de Şcoala „Uruguay“ din strada Virgiliu nr. 40, sectorul 1, păşesc zilnic 151 de elevi, de la clasa pregătitoare până la clasa a VIII-a, pregătiţi de 23 de cadre didactice, sub îndrumarea duhovnicească a părintelui Vasile Gavrilă, protoiereul Protopopiatului Sector 1 Capitală şi parohul Bisericii „Sfântul Nicolae“-Ghica (paraclis universitar), iniţiatorul şi coordonatorul şcolii.
O şcoală formatoare de conştiinţe ataşate valorilor perene
Deşi are o identitate profund ortodoxă, Şcoala „Sfinţii Trei Ierarhi“ nu este o şcoală teologică. Elevii studiază aceleaşi obiecte ca şi în celelalte şcoli, iar numărul orelor de religie nu îl depăşeşte pe cel prevăzut în programa ministerului. Atmosfera, însă, în care se desfăşoară procesul de predare-învăţare este cea care îl ajută pe elev să asimileze în mod sănătos cunoştinţe şi valori culturale şi spirituale perene. Crescuţi în duhul trăirii creştine, profesorii îi sprijină pe copii să înţeleagă mai bine legătura intrinsecă dintre spiritualitate şi ştiinţă, dintre credinţă şi cultură, pentru o mai bună orientare viitoare într-o lume care nu este doar materială. „Şcoala noastră se diferenţiază de alte instituţii de învăţământ prin câteva aspecte pe care noi le considerăm fundamentale. Întâi de toate, pe lângă principiile pedagogiei folosite în tot învăţământul, noi fundamentăm şcoala pe principiile pedagogiei creştine, preluate de la părinţii Bisericii, de la primele şcoli creştine şi de la vechile şcoli din Principatele Române (şcolile Sfântului Constantin Brâncoveanu din Ţara Românească, şcolile Sfântului Andrei Şaguna din Ardeal, şcolile Mitropolitului Veniamin Costachi din Moldova). Am căutat să descoperim tot ceea ce au avut bun şi i-au ajutat să formeze copii cu integritate intelectuală, morală şi spirituală. Astfel, obiectivul nostru este să oferim o educaţie completă, care să aibă în vedere, în definitiv, formarea personalităţii copilului şi omului de mai târziu. Aceasta presupune, pe lângă o educaţie sănătoasă, o informare deplină în ceea ce priveşte materiile care se predau şi, în plus, dobândirea unui discernământ, pentru că, la ora actuală, societatea trece printr-o degringoladă concretă, care nu este o bănuială sau o temere, ci este o realitate. Copiii sunt vânaţi astăzi de multe pericole care vin prin mass-media, prin ceea ce oferă strada şi contactul cu lumea secularizată, drept care ei trebuie să fie pregătiţi pentru întâlnirea cu acestea. Copilul nu va face faţă cu bine acestei întâlniri, decât dacă are o personalitate completă, cu un discernământ exersat. Este nevoie ca performanţele intelectuale să fie neapărat dublate de o educaţie sănătoasă şi de o personalitate completă, rotundă“, ne-a spus părintele Vasile Gavrilă.
Pentru educarea elevilor conform principiilor morale creştine, Şcoala „Sfinţii Trei Ierarhi“ nu consideră necesară suplimentarea orei de religie, ci îşi propune să valorifice complementaritatea dintre aceasta şi celelalte obiecte de studiu.
„Într-o şcoală în care se predă ora de religie într-un mod excepţional, dacă nu se completează şi nu se continuă la celelalte discipline, aş putea spune că rezultatul este foarte mic. Mi-au mărturisit unii profesori de la alte şcoli că, deşi profesorul de religie este foarte bun, vine profesorul de istorie sau de geografie cu teoria exclusivist-evoluţionistă sau cu alte teorii şi desfiinţează toată activitatea profesorului de religie. Nici nu trebuie să facem teologie din toate obiectele de studiu, dar să predai, de exemplu, o istorie fără o perspectivă a intervenţiei lui Dumnezeu în timp este o istorie ateistă şi nu doar păgubitoare, ci devastatoare, o istorie fără o perspectivă eshatologică, a finalităţii. Biologia, la fel; dacă atunci când vorbim despre originea fiinţei umane nu vedem intervenţia Creatorului, am făcut o ştiinţă aproape ucigătoare. În şcoala noastră, aceste aspecte sunt abordate în mod sănătos. În felul acesta, se transmit, practic, valorile creştine şi învăţătura Evangheliei la toate nivelurile“, ne-a mai spus părintele Vasile Gavrilă.
Rezultate deosebite la concursuri naţionale şi internaţionale
Respectând întru totul programele analitice şi planurile curriculare ale Ministerului Educaţiei Naţionale, profesorii îmbină principiile pedagogiei creştine cu metode şi tehnici didactice menite să crească performanţele şcolare ale elevilor. Succesul acestui demers se vede mai ales în rezultatele deosebite obţinute de elevii acestei şcoli la concursurile şi olimpiadele şcolare pe discipline din ţară şi străinătate, concretizate în primirea mai multor medalii şi diplome de onoare. „Elevii noştri au participat la numeroase concursuri naţionale şi internaţionale. Spre exemplu, au participat la un concurs de matematică în Statele Unite ale Americii, unde au obţinut rezultate foarte bune, clasându-se în primii 10% la nivel internaţional. De asemenea, au obţinut rezultate foarte bune la olimpiadele şi concursurile şcolare de matematică, limba română, istorie, limba engleză, educaţie civică şi sport. În afară de acestea, mai sunt rezultatele foarte bune obţinute de elevii de clasa a VIII-a la examenele de evaluare naţională: doi dintre cei trei elevi care formau clasa au luat nota 10 la matematică şi peste 9.50 la limba română“, ne-a declarat prof. Claudia Siva, directorul Şcolii Gimnaziale „Sfinţii Trei Ierarhi“ din Bucureşti.
Performanţe fără meditaţii
O altă particularitate a Şcolii „Sfinţii Trei Ierarhi“ este faptul că nu promovează sistemul meditaţiilor extraşcolare. Prin calitatea înaltă a educaţiei şi a procesului de predare-învăţare focalizat pe elev, profesorii depun eforturi ca acumularea totală a materiei să se facă la orele de curs. Iar dacă, în unele cazuri, este nevoie de pregătire suplimentară, copiii fac aceste ore, gratuit, în şcoală, cu profesorii lor. „Se spune că, în general, în şcoală este aproape imposibil să atingi performanţe fără un calup consistent de meditaţii. Or, noi vrem să eliminăm meditaţiile. Copilul nu trebuie supus şi la meditaţii; nu trebuie să alerge prin Bucureşti la profesori şi meditatori ca să poată face faţă la şcoală, cea care ar trebui să îl pregătească în mod constant şi firesc. Nu e normal ca părinţii să continue acasă, până noaptea târziu, să facă teme cu ei. Noi ne-am propus ca această şcoală să atingă performanţe în cadrul propriului program. La simularea testelor naţionale de anul trecut, şcoala noastră s-a situat pe locul I la nivelul Bucureştiului, fără nici o oră de meditaţie. Iar la terminarea studiilor gimnaziale, copiii noştri au intrat la cele mai bune licee din Bucureşti, fără o oră de meditaţie, ci pregătindu-se în şcoală. Lucrul acesta este un obiectiv pe care vrem să-l desăvârşim“, ne-a declarat pr. Vasile Gavrilă.
În afara cursurilor de bază, stipulate în programa ministerului, şcoala oferă opţionale la limba română, matematică şi muzică bizantină, precum şi cursuri extracurriculare de engleză conversaţională, susţinute de un vorbitor nativ - părintele John Downie, originar din SUA. În taberele de vară organizate de şcoală, copiii iau cursuri de sculptură şi iconografie.
Profesori cu o bună pregătire profesională şi spirituală
Profesorii Şcolii Gimnaziale „Sfinţii Trei Ierarhi“ sunt oameni apropiaţi Bisericii, care se remarcă prin pregătirea profesională şi prin rezultatele obţinute, dar şi printr-o adevărată vocaţie pentru misiunea de dascăl, aşa cum mărturiseşte şi iniţiatorul şcolii: „Profesorii din şcoala noastră sunt foarte instruiţi; avem profesori cu doctoratul luat, cu studii post-doctorale, oameni cu o pregătire foarte serioasă şi cu o experienţă foarte vastă în domeniu. În plus, profesorii noştri sunt oameni care merg la biserică, oameni care au crescut în Biserică. Mulţi dintre ei au crescut în Biserica «Sfântul Nicolae» - paraclis universitar, în spiritul acesta, al apropierii de preoţi şi de credinţă. Încă de la început, ei au înţeles că, dincolo de răsplata financiară, este satisfacţia spirituală şi profesională. Aici sunt profesori care au ajuns la concluzia că, fiind creştini, au o şansă ca vocaţia lor şi profesia lor să le pună în slujba lui Dumnezeu“.
Acelaşi lucru îl mărturisesc şi profesorii. „Eu sunt aici de când s-a înfiinţat şcoala. Am predat în primii doi ani şi apoi m-am detaşat de la o şcoală de stat ca director. Este o foarte mare diferenţă între şcolile de stat şi şcoala noastră, pornind în primul rând de la atmosfera din cancelarie, de la relaţia dintre cadrele didactice şi continuând până la atmosfera din clase şi din şcoală, în general. Există multă bunăvoinţă şi bună înţelegere între noi şi discutăm deschis toate problemele care apar. Venind dintr-o şcoală de stat, am simţit de la început această diferenţă. În plus, abordarea la clasă a disciplinelor se face
într-un mod special, la fel ca şi relaţia cu elevii. Nu pornim de la pedepsirea copiilor atunci când greşesc, ci încercăm să îi îndreptăm cu blândeţe şi să le arătăm ceea este mai bine pentru ei“, ne-a spus prof. Claudia Siva.
Elevi dornici de comuniune şi înţelepciune
În primul an de funcţionare, şcoala a debutat cu o clasă I şi cu o clasă de a V-a. În anii următori, pe măsură ce performanţele elevilor de aici au devenit cunoscute în mediul didactic, numeroşi copii de la alte şcoli din Capitală s-au transferat la Şcoala „Sfinţii Trei Ierarhi“. Au găsit aici o atmosferă caldă, în care pot creşte frumos, un mediu în care pot lega prietenii şi pot obţine rezultate apreciabile, aşa după cum ei înşişi mărturisesc. „M-am mutat aici, anul trecut, de la o altă şcoală şi în mediul acesta chiar m-am regăsit. Vin de la o şcoală unde profesorii erau foarte buni, dar elevii nu erau pe măsură, însă aici am reuşit să îmi fac colegi şi prieteni adevăraţi care să mă ajute să mă simt ca
într-un colectiv unit. Profesorii de aici sunt mult mai apropiaţi de elevi. La cealaltă şcoală, profesorii erau reci şi distanţi; aici simţi, însă, o căldură şi înveţi cu drag. Chiar dacă e o şcoală ortodoxă, aici nu ţi se impune religia, ci aceasta se simte prin orice altceva din jur: prin profesori, prin colegi, prin mediu. Nu ţi se spune: «Acum este religie! Acum eşti la o şcoală unde se face religie!», ci simţi lucrul acesta în atmosfera din jurul tău“, ne-a spus Flavia Maria Nistor, din clasa a VIII-a. „Am venit şi eu de la o altă şcoală. Acolo orele nu se făceau decât cu doi-trei elevi. Profesorii erau reci cu noi şi noi eram reci cu ei. Aici, când am venit în clasa a VI-a, am simţit o cu totul altă atmosferă. Profesorii sunt foarte apropiaţi, colectivul este foarte unit, nu numai în clase, ci şi la nivelul întregii şcoli. Profesorii sunt înţelegători şi îi simţi ca pe nişte părinţi. Aici, cred că este o şcoală unde cu adevărat simt că pot să fac performanţă“, ne-a zis Antonia Pitulan, din clasa a VIII-a.