Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Monahia Maria Bălan, chip al înţelepciunii şi statorniciei
Pe maica Maria Bălan nu ai cum să n-o îndrăgeşti dacă ai prilejul s-o întâlneşti. E blândă, înţeleaptă şi are o smerenie şi o curăţie sufletească care te duc cu gândul la cuvioasele maici de altădată. Vorbeşte cu duioşie şi sinceritate şi îţi transmite o pace care îţi inundă sufletul. S-a format lângă oameni de o înaltă ţinută morală şi duhovnicească, iar Dumnezeu a înzestrat-o şi cu darul cunoaşterii mai multor limbi străine, prin care s-a făcut de folos în mănăstire şi în societate. A trăit în lume ca în mănăstire, iar în mănăstire încearcă să se apropie tot mai mult de cer. Cât a fost în lume, de fapt, a desfăşurat o misiune importantă pentru răspândirea cuvântului mântuitor prin intermediul scrierilor sfinte.
Este sora arhimandritului Ioanichie Bălan, cunoscutul autor al „Convorbirilor duhovniceşti”, unul dintre marii duhovnici pe care i-a dat Mănăstirea Sihăstria, şi se nevoieşte în Mănăstirea Agapia de 31 de ani. S-a născut într-o familie cu nouă copii, la praznicul Naşterii Maicii Domnului, 8 septembrie 1949, în Stăniţa, judeţul Neamţ, şi a primit numele Născătoarei de Dumnezeu. A urmat cursurile primare şi gimnaziale în Stăniţa, liceul la Roman, iar facultatea în Bucureşti - Comerţ Exterior, astăzi Relaţii Internaţionale. La vârsta de numai 7 ani ştia deja ce o să devină „când va fi mare”, aşa că, la întrebarea învăţătorului, a răspuns răspicat: călugăriţă.
„Cunoaşterea limbilor străine m-a ajutat mult”
Când fratele mai mare, Ioan, a plecat la mănăstire, Maria avea numai două luni. O auzea pe mama, Elena, vorbind deseori despre părintele Ioanichie, care le trimitea cărţi de învăţătură creştină. L-a cunoscut la 8 ani, când părintele Ioanichie a venit pe acasă împreună cu părintele Cleopa Ilie şi a adus atunci manuscrise, poezii, însemnări preţioase pe care le-a dosit undeva, presimţind vremuri grele pentru Biserică. La mănăstire l-a vizitat când avea 14 ani. „Era slab şi cu o înfăţişare severă. Abia mi-a dat mâna să i-o sărut şi m-a trimis la biserică. Am mers apoi la cimitir şi la bibliotecă. Mă ispitea cu fel de fel de întrebări de credinţă, ca să vadă ce ştiu. În bibliotecă m-a lăsat să aleg între cărţile de la apus ori răsărit. Eu bineînţeles că le-am ales pe cele laice, de la apus. Nu a fost întru totul de acord cu alegerea mea, aşa că m-a pus repede la punct: cât am stat acolo mi-a dat cărţi duhovniceşti să citesc”, îşi începe monahia Maria Bălan firul lin al povestirii din care nu poate lipsi părintele Ioanichie Bălan.
A lucrat în Comerţul Exterior, o sarcină care presupunea în primul rând cunoaşterea cel puţin a două limbi străine. Iar maica ştia franceză, engleză, germană, rusă, greacă, ebraică. „Cunoaşterea limbilor străine m-a ajutat mult şi în viaţa de mănăstire. Mi-era drag şi le învăţam cu uşurinţă. Acesta a fost darul meu. Mi-a plăcut foarte mult să învăţ cât mai multe limbi şi aşa m-am făcut de folos”. Dacă o întrebi cum se învăţau pe atunci limbile străine, tehnic vorbind, maica îţi enumeră printre metodele folosite magnetofonul din laboratoarele fonice, cărţile cu povestioare în limbă străină, dar şi comunicarea, pe care profesorii puneau mare accent. „Când îmi amintesc vremurile acelea.... Era foarte multă bună-cuviinţă. Noi, studenţii, eram ca nişte copii nevinovaţi, cu multă dragoste frăţească şi spirit de jertfă”, spune maica Maria.
A lucrat într-un spaţiu securizat, a fost urmărită, dar şi-a văzut de ale ei. Era deosebit de conştiincioasă la locul de muncă, de unde pleca să se reculeagă cel mai adesea la Mănăstirea Antim. „Mi-amintesc că odată am încheiat un contract mare şi am mers împreună cu şeful de serviciu şi cu directorul adjunct la o masă de protocol. Şi, fiind şi un evreu printre noi, şefu' m-a provocat la o discuţie care avea ca temă vedenia Sfântului Apostol Petru din Faptele Apostolilor, cu faţa de masă cu mâncăruri necurate. Nici nu mi-am dat seama care era scopul abordării unui astfel de subiect şi nici nu mă feream în nici un fel. M-au ascultat o vreme, cum vorbeam cu patos, după care directorul mi-a zis aşa, pe un ton duios: «Domnişoară, prea des vă văd la braseria din Calea Rahovei...» M-am prins că se referea la Mănăstirea Antim. Şi am răspuns atunci fără pic de şovăială: «Eh, ce să fac, domnule director, dacă îmi place să beau». S-au amuzat şi n-au mai zis nimic”, povesteşte maica Maria. Nu se puteau lipsi de un om capabil, iar maica aşa gândeşte şi acum, că altceva nu aveau ce să-i facă, decât să o dea afară. Şi nu au „incomodat-o” în nici un alt fel, decât că nu i-au recunoscut meritele pe măsura competenţei.
Amintiri cu părinţii Stăniloae, Galeriu, Ghiuş
A fost ucenică apropiată a părintelui Dumitru Stăniloae şi a răspuns dorinţei marelui teolog de a-şi vedea laolaltă articolele publicate în diferite periodice ale vremii. Trăia foarte modest şi nu-şi permitea să le xerocopieze, aşa că a făcut apel la mănăstiri care s-au înscris pe listă pentru a primi scrierile părintelui Stăniloae şi au trimis bani necesari fotocopierii articolelor. Şi chiar la locul de muncă, tânăra Maria, cu o geantă grea, pe care abia o ducea, xeroxa articolele părintelui Stăniloae. „Oricine se bucura în vremurile acelea grele să facă un bănuţ în plus, după programul de lucru. Aveam câte o porţie la xerox în fiecare zi, după cum obţineam de la biblioteci periodicele. Toată garsoniera unde locuiam era înţesată cu exemplare fotocopiate, pentru că mai rămâneau locuri care nu se puteau citi după xerox şi atunci le completam de mână. Eram cuceriţi de părintele Dumitru Stăniloae, de cuvântul său viu. Mergeam acasă la părintele cu alţi prieteni pe care îi cunoscusem la cursurile lui Ioan Alexandru. Nişte oameni cu totul şi cu totul deosebiţi, părintele şi doamna preoteasă, cu multă dragoste şi foarte smeriţi. Parcă-l văd pe Dealul Patriarhiei cum îşi ridica pălăria şi făcea repede o prosternare înainte să apuci tu să-l saluţi. Aşa era şi părintele Galeriu - iubea foarte mult tinerii”, îşi aminteşte maica Maria, iar faţa i se luminează şi mai mult când vorbeşte de aceste „clipe de frumuseţe rară” din viaţa sa.
A fost şi lângă părintele Benedict Ghiuş, la Cernica, pe care l-a ajutat pe parcursul a doi ani, după ce termina programul la serviciu, la manuscrisele Proloagelor. Părintele Benedict suferea de Parkinson şi nu mai putea scrie, aşa că dicta din ciornele sale, unde diortosise textul, iar tânăra Maria scria. „Am stat lângă un sfânt. Îmi amintesc câtă recunoştinţă avea părintele Benedict... Asta ne-a ţinut pe noi tinerii atunci. Bucuriile acestea înalte, duhovniceşti, trăite lângă oameni mari, care ne umpleau sufletele. Că munca de negustorie pe care o făceam era aridă”, mărturiseşte maica.
La cursurile lui Ioan Alexandru
O altă etapă frumoasă din viaţa viitoarei monahii Maria a fost perioada Ioan Alexandru. L-a cunoscut prin intermediul părintelui Ioanichie Bălan, care a avut grijă ca sora mai mică să trăiască într-un mediu bun, sănătos. Cunoscutul poet creştin a predat în anii '70, la Universitate, în Capitală, cursuri de limbă şi literatură ebraică şi literatură comparată. Cursuri facultative, prin intermediul cărora poetul transmitea de fapt mesajul său de suflet. Deşi terminase facultatea şi avea un serviciu despre care am spus câte ceva, tânăra Maria îşi lua concedii fără plată pentru a ajunge la întâlnirile cu Ioan Alexandru. „De la patru oameni, câţi au fost la început, cu care Ioan Alexandru chiar a făcut gramatica limbii ebraice, amfiteatrul s-a umplut ulterior la refuz. Venea lume foarte diversă, însetată de cuvântul unui om inspirat. Ajungeau întâmplător şi evrei, care veneau să vadă ce se întâmplă acolo, şi ulterior se converteau. Ioan Alexandru avea o mare priză. Vorbea la început mai filocalic, mai acoperit, şi după aceea tot mai deschis. Începea cu Vechiul Testament şi termina cu Hristos. Ieşeam cântând de acolo”, îşi aduce aminte cu bucurie maica Maria. Ioan Alexandru a avut o înrâurire extraordinară asupra tinerilor. „Îmi amintesc că la început foarte mulţi din cei pe care i-am cunoscut nu credeau în Dumnezeu. S-au schimbat datorită înrâuririi sale. S-au dus la spovedit pe la 5 dimineaţa. Se învârteau în jurul Patriarhiei şi întrebau, la fel ca pe Înaintemergătorul Domnului, noi ce să facem? Tinerii aveau mare nevoie atunci de sfătuitori; se simţeau îngrădiţi, trăiau în minciună, erau derutaţi, voiau să plece...”, destăinuie maica Maria. Aceşti tineri au devenit apoi colaboratori la Convorbirile duhovniceşti ale părintelui Ioanichie Bălan, cei care l-au ajutat pe scriitorul bisericesc, îndeosebi cu corectura, să scoată la lumină cuvântul mântuitor.
Maica Maria i-a cunoscut şi pe părinţii Iachint Unciuleac de la Putna şi Sofian Boghiu, care i-au fost de real folos duhovnicesc.
În braţele lui Hristos, la Agapia
Când s-a alăturat obştii Mănăstirii Agapia, Maria avea 33 de ani. Dorul de a fi permanent cu Hristos a biruit-o. Chemarea o avea demult. Îşi terminase studiile, lucrase zece ani, făcuse misiune în lume, cunoscuse oameni duhovniceşti cărora le urma exemplul. La întrebarea despre cât de mult a influenţat-o părintele Ioanichie Bălan în alegerea căii înguste a monahismului, maica Maria răspunde că părintele Ioanichie era foarte delicat şi nu a îndemnat-o niciodată pe ce drum să apuce. „Părintele Ioanichie credea că e foarte important să fiu foarte hotărâtă pentru acest pas important. Voia să-mi vadă statornicia gândului. Chiar îmi spunea că una e călugăria din cărţi şi alta din ce trăieşti. Eu eram o fire foarte fragilă şi părintele făcea referire deseori la aspectul acesta când vorbeam despre călugărie. Îmi spunea că pregătirea pentru mănăstire trebuie făcută bine în lume. Mă sfătuia când eram în lume să fiu răbdătoare, retrasă, tăcută, smerită. O maică de la Văratic însă, la care mergeam în vacanţe, rudă cu noi, mi-a zis la un moment dat că părintele Ioanichie s-ar bucura mult dacă aş veni la mănăstire. Asta m-a pus pe gânduri”, mărturiseşte maica Maria.
Şi, într-adevăr, părintele Ioanichie s-a bucurat cu bucurie duhovnicească când sora mai mică, la care a ţinut foarte mult, a ales aceeaşi cale. A continuat să o întrebe mult timp, prin diverşi mesageri, dacă mai are bucurie. Se referea la bucuria pe care o are începătorul când se regăseşte în braţele lui Hristos, în viaţa de mănăstire.
A primit-o vrednica de pomenire stareţă de atunci, maica Eustochia Ciucanu, căreia, după spusele maicii Maria, îi plăcea să aşeze omul potrivit la locul potrivit, să le folosească darurile, chiar dacă îi proba la început; şi aşa a făcut şi cu maica Maria, pe care a apreciat-o că era om cu carte. „Maica Eustochia a fost un om aparte, era exact ca o mamă. Când te vedea că ajungeai istovit de la muncă, te lua deoparte şi te încuraja cum ştia ea mai bine. Îţi arăta o rândunică, o floare, îţi spunea că, uite, vin sărbătorile şi te vei odihni, te lua a doua zi la Agapia Veche... Făcea ce făcea şi te scotea dintr-o stare dificilă prin care treceai”, descrie maica Maria Bălan.
În viaţa de mănăstire l-a avut ca povăţuitor pe ieroschim. Paisie Olaru, care a stat la Sihla până în '85, când s-a îmbolnăvit şi a fost dus la Sihăstria. Întrucât era la ascultare în timpul zilei, împreună cu alte surori de mănăstire luau binecuvântare de la maica stareţă şi urcau noaptea la Sihla, cei opt kilometri, pentru a-şi aşeza sufletele istovite în poala duhovnicului drag. „Nici nu simţeam greutatea drumului, chiar dacă era după o zi de muncă. Numai gândul că ne ducem la părintele nostru ne dădea aripi. Mare mângâiere a fost atunci părintele Paisie”, spune maica. De la părintele Paisie maica Maria a învăţat să fie liniştită, tăcută şi să mângâie sufletele aflate în ispită. „La părintele Paisie, dragostea şi frăţia erau de căpetenie. Avea dânsul un cuvânt, că la mănăstire vin oameni necunoscându-se, trăiesc neiubindu-se şi mor neplângându-se, prin care deplângea tocmai aspectele pe care dânsul le punea pe primul plan. Părintele ne învăţa să zâmbim celui ce ne-a supărat”, îşi aminteşte maica Maria.
A trecut aproape prin toate ascultările de obşte, a fost la prăşit, la fân, la cules recolta, la stupi, la cancelarie. În toate s-a simţit mulţumită şi a dat laudă lui Dumnezeu, dar cel mai mult i-a plăcut să îngrijească bolnavii, bătrânii şi să se ocupe de animale. A învăţat repede să facă injecţii şi se trezea bucuroasă dimineaţa foarte devreme pentru tratamentul maicilor bolnave. S-a ocupat şi de îngrijirea animalelor. Se simţea foarte bine când, după un program de birou, între zidurile de piatră ale cancelariei, ieşea afară şi putea să se bucure de fiecare rază de soare, de cântecul păsărelelor, de frumuseţea florilor. „Era multă dragoste atunci în mănăstire. Îmi amintesc acum, şi parcă mi se umple sufletul, cum eram odată la prăşit. Eu nu aveam experienţă şi rămăsesem la urmă. Meditam, mă mai rugam... Deodată văd în faţa mea rândul prăşit. O fată de o parte, alta de cealaltă îmi veniseră în ajutor. Şi se petreceau deseori astfel de fapte ale dragostei creştineşti. Iarna, ne trezeam pe la două dimineaţa şi mergeam la maicile bătrâne să le facem cărări ca să poată ieşi la biserică. Alte dăţi mergeam să luăm cuvânt de zidire sufletească, cuvânt cu putere multă; erau multe maici bătrâne şi cu trăire. Le mai întorceam pe cele care erau la pat, le frecţionam, le cântam cântările Paştilor sau ale Crăciunului. Dar atunci eram multe şi voinice maicile, sănătoase, învăţate cu greul; acum suntem cu toate firave. Vedeai atunci o maică la 70 de ani cum despica o căruţă cu lemne”, relatează maica Maria.
A predat la seminar, a făcut traduceri şi a participat la conferinţe
A predat apoi, în anii '90, la seminarul mănăstirii, reînfiinţat atunci de maica Eustochia Ciucanu, a făcut traduceri din şi în limbile pe care le cunoaşte, a participat la mai multe conferinţe naţionale şi internaţionale ca delegat al Mănăstirii Agapia, al Arhiepiscopiei Iaşilor sau al Patriarhiei Române. Acum, când îşi aminteşte de perioada aceasta, se gândeşte, cu o urmă de regret, că poate nu a avut harul, trăirea aceea mare de a converti la Ortodoxie, că nu a găsit cuvântul cu răsunet în inima omului.
Acum maica Maria e bolnavă. S-a retras, cu o ucenică, potrivit tradiţiei mănăstirii, într-o căsuţă, la viaţa de sine a Agapiei. O căsuţă a satului mănăstiresc care rămăsese pustie după ce maica bătrână care a locuit aici a fost transferată la Căminul pentru bătrâni „Cuvioasa Eustochia” al Mănăstirii Agapia, unde sunt îngrijite maicile bolnave rămase singure.
A rămas statornică de la început în mănăstirea de metanie. I-a fost şi greu, a avut ispite, dar şi bucurii, nu i-a priit deloc clima umedă a locului, dar iubeşte mănăstirea şi aici se simte acasă. „Când lipsesc câteva zile, în general pentru probleme de sănătate, mi-e dor de casă. Mi-e dor să văd maicile, mi-e dor de mănăstire, parcă nu mai am răbdare... îmi doresc să mă întorc cât mai repede”, ne-a mai spus maica Maria.