Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Reportaj Pelerinajul de Florii, mărturisire a credinţei

Pelerinajul de Florii, mărturisire a credinţei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Reportaj
Un articol de: Silviuanton Lupu - 29 Mar, 2010

Pentru al treilea an consecutiv, de marele praznic al Intrării Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalim s-au organizat pelerinaje atât în Bucureşti, cât şi în alte locuri din ţară. Procesiunile având binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul României. Mii de credincioşi, sute de preoţi, numeroşi ierarhi şi-au amintit cu toţii de întâmpinarea biblică a Domnului cu ramuri de finic şi de cântarea: "Osana! Bine este cuvântat cel ce vine întru numele Domnului!"

Procesiunea din Arhiepiscopia Bucureştilor, începută la ora 16.00, a ţinut în jur de două ore şi jumătate, urmând traseul: Mănăstirea "Radu Vodă" - bulevardul Mărăşeşti - bulevardul Dimitrie Cantemir - strada Bibescu Vodă - Calea Şerban Vodă - strada Principatele Unite - strada Sfânta Ecaterina - Dealul Mitropoliei. În fruntea celor peste 400 de preoţi şi diaconi din protopopiatele I, II şi III Capitală, Ilfov Nord şi Ilfov Sud s-a aflat Preasfinţitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor. Pe drum s-a cântat troparul praznicului, troparul Sfântului Nectarie, iar la opriri s-au rostit ectenii şi rugăciuni. Desfăşurarea de forţe media şi de ordine a fost impresionantă, subliniind importanţa evenimentului. La Catedrala patriarhală, pelerinii au fost întâmpinaţi de Părintele Patriarh Daniel, alături de Preasfinţitul Ciprian Câmpineanul, Episcop-vicar patriarhal, de Preasfinţitul Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, de Preasfinţitul Mihail, Episcopul ortodox român al Australiei şi Noii Zeelande, precum şi de soborul de slujitori ai catedralei. Părintele Patriarh a ţinut un frumos cuvânt de învăţătură, apoi credincioşii, primind binecuvântarea Întâistătătorului Bisericii noastre şi câte o iconiţă cu Intrarea Domnului în Ierusalim, s-au întors la casele lor purtând în suflete bucuria de a fi particpat la pelerinaj.

Filmul pelerinajului in extenso

Ora 15.00. Linişte şi calm. Soare luminos şi o uşoară adiere de vânt. La Mănăstirea "Radu Vodă", câţiva oameni aşteaptă începerea marelui pelerinaj de Florii. Cu fiecare minut care trece, vin tot mai mulţi oameni. De toate vârstele, bărbaţi şi femei, tineri şi bătrâni, preoţi, călugări, elevi seminarişti, jandarmi, reporteri şi enumeraţia poate continua.

Ora 15.30. Fluxul de oameni creşte mereu. Vin şi tot mai mulţi preoţi. Forţele de ordine cresc şi ele ca efectiv. Lumea aşteaptă liniştită să înceapă slujba. Minutele se scurg foarte repede, căci se aşteaptă un mare eveniment, nu e o aşteptare ca în gară, în care nervii şi graba te fac să te uiţi la ceas din două în două minute.

Ora 16.10. S-au adunat peste 400 de preoţi, îmbrăcaţi în odăjdii aurii, căci pentru bucuria marelui praznic au lăsat deoparte veşmintele cernite pe care le poartă în Postul Mare. Frumos aranjaţi, într-o lungă coloană, pelerinii îl primesc în mijlocul lor pe PS Varsanufie Prahoveanul, care rosteşte şi rugăciunea de binecuvântare a ramurilor de salcie. Apoi, plecăm într-un pelerinaj interesant, prin mijlocul oraşului, mereu plin de surprize. Cine ar spune că agitatului Bucureşti îi poate fi caracteristică şi o astfel de manifestare? Coborâm de pe colina mănăstirii, încărcaţi cu duhul acesteia, având asupra noastră binecuvântarea episcopului, la fel cum copilul nou botezat intră în viaţă cu darurile Duhului Sfânt, coborând de pe înălţimea la care l-a ridicat primirea Tainei Botezului spre valea acestei vieţi, din care va încerca apoi să se ridice către Împărăţia cerurilor. Prin mijlocul tumultului citadin, înaintăm încet către Dealul Patriarhiei, ca să luăm de acolo binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, aşa cum nădăjduim că vom lua la sfârşitul acestei vieţi binecuvântarea de a intra pe porţile cerului, alăturându-ne, cu voia lui Dumnezeu, Bisericii dintru înălţime.

Mergem într-o ordine desăvârşită, asta nu numai datorită celor care asigură buna desfăşurare a evenimentului, ci şi a participanţilor la pelerinaj, care ştiu pentru ce au venit. De altfel, unul dintre jandarmii care asigurau coeziunea coloanei ne-a spus că acest eveniment este deosebit faţă de altele: "Este un eveniment de factură diferită. Nu putem să comparăm situaţia de acum cu ceea ce se întâmplă la un meci de fotbal, spre exemplu, la un meci cu suporteri recalcitranţi". Cei care deschid coloana sunt preoţii, urmaţi de icoana praznicului, Preasfinţitul Varsanufie, corul, elevii seminarişti şi credincioşii. Se merge cântând, se schimbă impresii despre eveniment. Încercăm să facem şi noi acelaşi lucru.

17.00. După o scurtă oprire în faţa Bisericii "Sfântul Spiridon Nou", ajungem la "Sfânta Ecaterina", Paraclisul Facultăţii de Teologie, unde se alătură procesiunii decanul acestei instituţii de învăţământ, părintele Ştefan Buchiu, alături de mai mulţi profesori ai facultăţii.

. Pelerinii ajung la Patriarhie, unde sunt întâmpinaţi de un mare sobor de diaconi, episcopi şi preoţi, în frunte cu Părintele Patriarh, în sunet de clopote şi mireasmă de tămâie. Are loc o scurtă slujbă, de binecuvântare a celor care s-au ostenit să participe la acest frumos moment, după care Părintele Patriarh rosteşte cuvântul de învăţătură.

Reînviat după 70 de ani

Preafericitul Părinte a arătat în cuvântul său că pelerinajul din acest an de Florii a fost reînviat după 70 de ani de întrerupere, pelerinaj care are mai multe semnificaţii duhovniceşti, atât pentru credinţa noastră, cât şi pentru viaţa noastră pe pământ. "Precum se arată în cântările şi rugăciunile Bisericii Ortodoxe, acest pelerinaj ne aduce aminte de pelerinajul sau de călătoria Mântuitorului Iisus Hristos cu şase zile înainte de Patima Sa, şi anume, în Betania, atunci când a înviat pe prietenul Său, Lazăr, şi această înviere s-a făcut ca o mângâiere pentru cele două surori, Marta şi Maria, iar Intrarea Domnului în Ierusalim s-a făcut ca o intrare triumfală, pentru că poporul a simţit iubirea Lui ca iubire manifestată pentru oamenii care trec prin suferinţă".

În continuare, Întâistătătorul Bisericii noastre a spus că suferinţa pricinuită Mariei şi Martei de moartea prematură a fratelui lor, Lazăr, a întristat şi pe Domnul Iisus Hristos, pentru că moartea, ca urmare a păcatului, a voinţei libere greşit folosite de către om şi ca neascultare faţă de Dumnezeu, nu este o stare firească, doar noi ne-am obişnuit cu ea considerând-o normală.

"Învierea nu este un fenomen natural"

Prin învierea lui Lazăr, Mântuitorul Iisus Hristos anunţă în mod profetic Învierea cea de obşte a tuturor oamenilor. "Învierea nu este un fenomen natural, ea în înţelesul iudaic şi creştin este un dar exclusiv al lui Dumnezeu. Învierea nu se aplică la oameni ca în natură, ca primăvara, când natura reînvie la viaţă, ci este o binecuvântare, un dar şi o răsplată de la Dumnezeu pentru cei drepţi, căci în Vechiul Testament se credea că numai drepţii vor învia, întrucât Învierea se considera a fi o răsplată de la Dumnezeu pentru cei ce în lume au trăit în mod evlavios. Mai târziu, însă, s-a arătat în profeţia lui Iezechiel că toţi oamenii vor învia, unii vor învia pentru învierea vieţii, adică pentru comuniune de iubire şi viaţă veşnică cu Dumnezeu, iar alţii pentru învierea judecăţii", a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Preînchipuirea învierii celei de obşte prin învierea lui Lazăr este, în acelaşi timp, şi o mărturie că Iisus Hristos Însuşi Îşi va învia din morţi propria Sa umanitate şi a arătat că izvorul Învierii şi a vieţii veşnice este Dumnezeu, Omul Care a venit în lume ca să biruiască păcatul, iadul şi moartea, să ne dăruiască nouă viaţă veşnică şi mare milă.

Pe pământ, cu gândul spre cer

Părintele Patriarh Daniel a vorbit, în continuare, despre pelerinajul de Florii ca fiind un pelerinaj al Învierii: "Acest pelerinaj este o anticipaţie, o pregustare şi o binevestire a Sărbătorii Paştilor. Intrarea Domnului în Ierusalimul pământesc este o preînchipuire a intrării Lui, după suferinţă, moarte şi înviere, în Ierusalimul ceresc, de aceea în noaptea de Paşti în Biserica Ortodoxă se cântă: "Luminează-te, luminează-te noule Ierusalime". Prin pomenirea Ierusalimului ceresc în noaptea de Paşti se arată că Hristos, Cel care a intrat în Duminica Floriilor în Ierusalimul pământesc ca să pătimească şi să treacă prin moarte, acum după înviere, deja, trăieşti în Ierusalimul ceresc. Această cântare puţin modificată se cântă la sfinţirea unei biserici ortodoxe, prin aceasta ni se arată că fiecare biserică ortodoxă este o icoană a Ierusalimului ceresc, care ne pregăteşte pentru Înviere, iar faptul că pelerinajul nostru începe de la o biserică, trece prin faţa multor biserici şi apoi ajunge tot la o biserică, ne arată că este vorba despre un pelerinaj pe pământ cu gândul la patria noastră cerească, la Ierusalimul ceresc, la Împărăţia Preasfintei Treimi."

O altă semnificaţie duhovnicească a pelerinajului de Florii este că noi nu avem cetate stătătoare în lumea aceasta, că suntem călători. Pelerinajul este o călătorie sfântă, cu un scop sfânt, şi anume acela de căutare a sfinţeniei, precum a subliniat Părintele Patriarh Daniel: "Pelerinajul are întotdeauna ca scop căutarea sfinţeniei din locurile sfinte biblice, de aceea facem pelerinaje la Ierusalim, în Ţara Sfântă. Este şi o călătorie cu scopul de căutare a locurilor sfinte din oamenii sfinţi, înmormântaţi în lumea aceasta, în pământ, sau ale căror Sfinte Moaşte se află în Sfinte Racle. Căutăm sfinţenia locurilor sfinte unde a călcat Dumnezeu Cel Unul Sfânt în Ţara Sfântă, dar căutăm şi sfinţenia Sfintelor Moaşte şi ale Sfintelor Icoane făcătoare de minuni, căutăm şi sfinţenia locurilor unde omul sfinţeşte locul, dacă se sfinţeşte pe sine mai întâi în legătură de rugăciune, de împărtăşire din Cel Unul Sfânt, Unul Domn Iisus Hristos".

Înaintare spre Înviere

În aceste momente de pregătire pentru Sfintele Paşti, pelerinajul de Florii în oraşe mari este şi o mărturisire în comuniune, nu în izolare. Credinţa este cu atât mai puternică şi mai frumoasă, mai luminoasă, cu cât se mărturiseşte în comuniune şi în comunitate. "Acest pelerinaj este o binecuvântare pentru cetate, mai întâi este o binecuvântare pentru că multe parohii ies din izolare, din autosuficienţă, se adună laolaltă şi se pun în mişcare, în procesiune în înaintare spre Sfintele Paşti, deci pelerinajul este comuniune în procesiune, este o mărturisire în înaintare spre Hristos, spre Înviere, dar şi pentru cei care au participat", a mai spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

La final s-au adus mulţumiri părinţilor consilieri, protopopi şi soborului numeros de preoţi participanţi din Protoieriile I, II, III Capitală, Ilfov Sud şi Ilfov Nord, dar mai ales Preasfinţitului Episcop-vicar, Varsanufie Prahoveanul, care a organizat şi coordonat această procesiune, devenită tradiţie în Bucureşti, dar şi în alte eparhii din ţară.

18.10. Încheierea pelerinajului, într-un mod ciclic. S-a început prin închinare la moaştele Sfântului Nectarie de Eghina şi s-a încheiat prin închinarea la moaştele ocrotitorului Bucureştilor, Sfântul Cuvios Dimitrie.

Impresionantă a fost şi atitudinea oamenilor de pe stradă faţă de cei aflaţi în procesiune, mulţi dintre ei alăturându-se pelerinilor. Acest pelerinaj a demonstrat că românii sunt aproape de Biserică şi că pot fi uniţi în acelaşi gând de bucurie şi rugăciune.

Impresii ale pelerinilor

Pe domnul Dumitraşcu Teodor, de 71 de ani, din Bucureşti, l-am găsit în faţa bisericii Mănăstirii "Radu Vodă", aşteptând smerit începerea procesiunii. Ne-a împărtăşit şi câteva impresii în legătură cu pelerinajul de Florii: "Sunt de mulţi ani în Bucureşti, dar acum am început să îmi dau seama cât de multe şi cât de frumoase biserici are oraşul nostru şi merită văzute. Am fost şi anul trecut la acest pelerinaj şi am rămas foarte impresionat, simţind o stare de pace şi mulţumire după aceasta. Astăzi intenţionam să vin şi cu familia, însă ei sunt ocupaţi, dar voi duce şi acasă bucuria şi starea de bine pe care le-am simţit aici. N-am văzut atât de mulţi slujitori ai Bisericii la un loc aşa cum am văzut azi. Este o slujbă extraordinar de frumoasă, de aceea îi îndemn pe toţi să vină şi să participe la astfel de evenimente".

Doamna Elena, asistent medical, care a venit la pelerinaj cu copiii săi, ne-a declarat: "Am văzut la televizor că se organizează un astfel de pelerinaj şi m-am gândit să vin şi eu cu copiii. E prima oară când particip la această manifestare, iar aici am venit pentru a ne ruga ca să ne ajute Dumnezeu în tot ceea ce facem".

Părintele Alexandru Vasile, de la parohia "Cărămidarii de Jos" din Bucureşti, ne-a spus că a venit cu mare bucurie la acest pelerinaj împreună cu credincioşii din parohia sa, pentru a-L întâmpina pe Domnul la intrarea în Ierusalim şi, de asemenea, că pelerinajul este o pregustare a Învierii Domnului.

De la părintele protopop Dinu Pompiliu, de la Protoieria III Capitală, am aflat cât de semnificativ este acest pelerinaj: "Este un moment important pentru noi. Suntem în al treilea an în care reuşim să organizăm acest frumos pelerinaj. Este o bucurie fără margini pentru că ne duce cu gândul la procesiunea care s-a petrecut atunci când Domnul a intrat în Ierusalim mai înainte de Patima Sa. Nădăjduim ca din aceste pelerinaj să iasă îmbunătăţit atât preotul, cât şi credinciosul care participă. Să învăţăm de aici că suntem călători în această lume şi că trebuie să călătorim spre momentul întâlnirii noastre cu Domnul Iisus Hristos, răstignit, dar înviat."

Iar părintele protopop Ioan Iordache, de la Protoieria II Capitală, ne-a vorbit despre deosebirea dintre acest pelerinaj şi cel care se face în Duminica Ortodoxiei, de câţiva ani, în Parcul Icoanei: "Ceea ce se întâmplă în Duminica Ortodoxiei în Parcul Icoanei din Bucureşti este o serbare pe care credincioşii noştri au rânduit-o ca să fie mai uniţi în faţa greutăţilor vieţii, în lumina Tradiţiei. Pelerinajul de astăzi este închinat marelui praznic al Intrării Domnului în Ierusalim. Însă amândouă au o conotaţie deosebită: pelerinajul este o rugăciune. Oamenii Îl întâmpină pe Domnul cu stâlpări în mâini, căci El este Creatorul nostru, de la El am primit învăţătura credinţei, aşa cum au făcut-o şi cei din Ierusalim. Trei ani a stat în mijlocul lor învăţându-i şi vindecându-le bolnavii. După mai bine de 70 de ani, Biserica reia firul tradiţiei acestui pelerinaj de Florii şi acesta este un lucru cât se poate de bun şi care trebuie să continue, căci aşa îi va ţine pe credincioşii săi aproape, în mijlocul tuturor fiind Mântuitorul nostru Iisus Hristos".

Pelerinaj şi în Arhiepiscopia Râmnicului

În Sâmbăta lui Lazăr, şi Arhiepiscopia Râmnicului a organizat în cele trei protopopiate vâlcene, Drăgăşani, Horezu şi Râmnicu Vâlcea, o procesiune de Florii intitulată "Credinţă, unitate şi slujire în Hristos Domnul, Mântuitorul lumii".

Credincioşii au pornit de la Biserica "Toţi Sfinţii", după oficierea Vecerniei Floriilor, săvârşită în această biserică de către Preasfinţitul Părinte Emilian Lovişteanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Râmnicului, împreună cu un sobor de preoţi şi diaconi. Ierarhul a binecuvântat ramurile de salcie, apoi procesiunea s-a desfăşurat pe traseul: Biserica "Cuvioasa Parascheva", Biserica "Buna Vestire" - Terasă, Biserica "Sfântul Dumitru", încheindu-se la Catedrala arhiepiscopală. Aici, pelerinii au fost întâmpinaţi de către Înalt Preasfinţitul Părinte Gherasim, Arhiepiscopul Râmnicului, care a rostit un cuvânt de învăţătură. S-au citit rugăciuni de sfinţire a icoanelor şi de binecuvântare a pelerinilor. (arhid. Ioan Liviu GĂMAN)

La Ploieşti, peste 3.000 de pelerini

Şi în municipiul Ploieşti a avut loc o procesiune de Florii, la eveniment fiind prezenţi peste 100 de preoţi şi aproximativ 3.000 de credincioşi. Punctul de plecare a fost Biserica "Sf. Pantelimon", apoi pelerinii au mers pe Bulevardul Independenţei, au trecut pe la Biserica "Sf. Gheorghe Vechi", Catedrala "Sf. Ioan", Biserica "Sf. Vasile", punctul final fiind Biserica "Naşterii Domnului-Sf. Andrei" (Cartierul Cina). Procesiunea a fost mai amplă decât anul trecut, un lucru îmbucurător pentru preoţi şi credincioşi. (protoiereu, Ştefan L. MUŞAT)

Pelerinaj şi în cetatea Sfintei Parascheva

De asemenea, în toate cele 12 protopopiate din Arhiepiscopia Iaşilor a fost organizat sâmbătă, 27 martie, tradiţionalul pelerinaj dedicat Sărbătorii Intrării Domnului în Ierusalim. La Iaşi, la evenimentul organizat cu sprijinul Protopopiatului Iaşi I, Protopopiatului Iaşi II, Editurii şi Tipografiei Doxologia, Parohiei "Intrarea Domnului în Ierusalim" şi al Primăriei Municipiului Iaşi, au participat mulţi clerici, monahi şi credincioşi din municipiul Iaşi. Pelerinii au fost întâmpinaţi la Catedrala mitropolitană de IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, împreună cu soborul slujitorilor al Catedralei mitropolitane. Celelalte protopopiate ale Arhiepiscopiei Iaşului din judeţele Iaşi, Botoşani şi Neamţ au organizat, de asemenea, pelerinaje de Florii pe plan local.