Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Printre candidaţii la proba de pictură bisericească
Pentru ca o persoană să devină pictor bisericesc atestat trebuie să treacă printr-o serie de etape de pregătire teoretică, dar mai ales practică. La nivel de Patriarhie există o comisie de pictură bisericească ce atestă competenţele celor care vor să zugrăvească biserici, chiar în această perioadă desfăşurându-se un examen de atestare. Pentru a susţine proba practică, eliminatorie, cei 35 de aspiranţi au fost repartizaţi la paraclisul Spitalului de Pneumoftiziologie şi la paraclisul Spitalului "Sfântul Pantelimon" din Bucureşti.
În micuţul paraclis de la Spitalul "Sfântul Pantelimon", 20 de persoane stau cocoţate pe schele, mânuind cu măiestrie penelurile. Au început lucrul lunea aceasta şi până mâine trebuie să finalizeze. Unii pregătesc schematic sfinţii, alţii pictează veşmintele sau feţele acestora. Fiecare, însă, lucrează atent la munca lui pentru ca opera să fie una desăvârşită şi să obţină o notă cât mai bună. "A primit fiecare câte o scenă pe care trebuie să o facă până vineri, când va avea loc notarea. Dacă nu au timp să finalizeze întreaga scenă, le-am spus să se concentreze asupra unei bucăţi din ea şi vom nota ceea ce au realizat. Pe urmă vor reveni şi vor finaliza toţi întreaga pictură", ne explică profesorul Vasile Buzuloiu, membru al comisiei de pictură şi supraveghetorul şantierului. Sus pe schelă, condiţiile de lucru nu sunt dintre cele mai uşoare. Umiditatea excesivă şi căldura toropitoare îţi dau mai degrabă impresia că te afli într-o saună pe ai cărei pereţi şiroieşte apa întruna, şi nu într-o biserică. Întreb pe unul dintre ei dacă nu sunt afectate culorile de umiditatea excesivă. "Ba din contră. Fresca tocmai asta presupune. Să ai tot timpul peretele ud în momentul în care aplici culorile. Altfel nu e bine. Dacă nu sunt uzi, trebuie să îi stropim noi cu apă", explică pictorul. 600 de zile de practică pe şantier Fiecare dintre ei are deja câteva sute de zile de ucenicie prin diferite şantiere de pictură prin ţară. Pentru a putea susţine examenul de atestare, fiecare pictor trebuie mai întâi să facă până la 600 de zile de practică sub supravegherea unui pictor, care îi dă apoi o dovadă că şi-a îndeplinit stagiul şi poate să se înscrie pentru examen. Tineri de toate vârstele, fiecare dintre pictori are o poveste în spate. Unii sunt absolvenţi de licee de artă, alţii de facultăţi de artă, dar sunt şi persoane care nu au absolvit o şcoală de profil, însă toţi au un lucru care îi uneşte, şi anume talentul. L-au descoperit, au exersat, iar acum doresc să îl desăvârşească prin obţinerea atestatului pentru a putea picta biserici fără a avea nevoie de un supraveghetor. "Am început să pictez prin 1986. Am făcut Facultatea de Arte şi am făcut pictură de şevalet. Însă prima mea iubire a rămas pictura bisericească, aşa că am revenit la ea", ne povesteşte Opriţa Marin, unul dintre pictorii ce susţineau proba la Capela "Sfântul Pantelimon". Acum lucrează la scena Intrării în templu a Maicii Domnului, însă nu i se pare deloc dificil. Dacă lucrezi cu suflet, este imposibil ca scena să nu iasă una reuşită. "Toţi candidaţii sunt buni", ne spune profesorul Vasile Buzuloiu, însă unii sunt mai buni decât alţii. Contează foarte mult la cine şi-au făcut ucenicia, dacă au avut ce să înveţe de la maestrul lor şi dacă şi-au dat silinţa să înveţe şi să pună în practică ceea ce au învăţat. "Practica aceasta pe care o fac pictorii timp de o săptămână este o probă eliminatorie, la finele căreia aceşti pictori bisericeşti vor primi note, în funcţie de care vor intra la partea a doua a acestui stagiu de pregătire, care este cel al cursurilor teoretice. După absolvirea acestora vor da un examen teoretic. Apoi, adunând notele de la proba practică cu notele de la proba teoretică, va rezulta o notă în funcţie de care ei vor fi clasificaţi ca pictori bisericeşti. Nota minimă pentru promovare este 6", ne explică pr. consilier Florin Şerbănescu, preşedintele comisiei de pictură bisericească. Un câştig pentru capelele celor două spitale Examenul pe care îl susţin candidaţii zilele acestea este folositor nu doar pentru pictori, ci şi pentru capela din incinta spitalului, care va fi înfrumuseţată astfel cu pictură. "Sunt zile importante pentru noi, pentru capela Spitalului "Sfântul Pantelimon", pentru că mai facem un pas către finalizarea ei. Pictura este excelentă, în stil bizantin şi sunt emoţionat, pentru că simt că ne apropiem de finalul lucrărilor. Construirea oricărui edificiu este importantă, însă construirea unei biserici este cu totul specială, pentru că dăinuie după noi, şi într-un lăcaş de cult, fiind un spaţiu sacru, se perindă oameni care se roagă şi îşi dobândesc mântuirea", ne mărturiseşte şi părintele Ştefan Oproiu de la Capela "Sfântul Pantelimon". După proba practică, eliminatorie, candidaţii trebuie să susţină în perioada 18-22 iunie cursuri pe teme de dogmatică, legislaţie şi tehnici, iar în perioada 25-26 iunie susţin proba teoretică. În urma examenului, în funcţie de nota finală, vor fi clasificaţi drept pictori de categoria 3 sau 4. Pentru a deveni pictori de categoriile 1 sau 2, trebuie să aibă mai multă activitate, urmând să prezinte noi lucrări comisiei. Admişii la examenul de atestare vor primi o autorizaţie de tip unic, eliberată de comisia de pictură bisericească, prin care li se conferă dreptul de a executa lucrări de pictură la bisericile ortodoxe din cuprinsul Patriarhiei Române. Echipa de pictori care susţin proba practică la capela Spitalului de Pneumoftiziologie sunt supravegheaţi de prof. Grigore Popescu Muscel, care este şi un mare pictor de biserici din România.