Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
„Profesorul de religie este un model pentru elevii săi”
Activitatea didactică a profesoarei de religie Corina Talianu este caracterizată prin profesionalism, seriozitate şi multă dedicare. Are o relaţie caldă şi deschisă cu elevii săi, pe care îi provoacă permanent prin metode creative, îndeosebi din domeniul artei plastice. Responsabilitatea de director adjunct al Şcolii Gimnaziale Nr. 17 „Pia Brătianu” din București a venit ca „o rânduială a lui Dumnezeu”, pentru că nu se gândise la aceasta. Ne-a mărturisit că îşi doreşte ca toţi elevii să vină cu drag la şcoală şi să plece fericiţi acasă în fiecare zi.
Profesoara Corina Talianu a absolvit Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din Bucureşti, specializarea Patrimoniu cultural. De 11 ani lucrează ca profesor de religie, iar de 7 ani este titulară la Şcoala Gimnazială „Pia Brătianu”. În timpul liber pictează şi restaurează icoane. Îi este familiar lucrul cu pigmenţii de culoare, de aceea foloseşte aceste forme creative de exprimare la ora de religie. Ne-a spus că s-a pregătit continuu în toată această perioadă de când este profesor, încât şi-a ridicat ştacheta exigenţelor de la an la an. A urmat un program de master în educaţie şi management şcolar la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei de la Universitatea din Bucureşti, apoi a finalizat un curs de mentori în învăţământ şi multe alte cursuri de specializare. Face parte din numeroase comisii care evaluează procesul educativ, a fost consilier educativ, responsabil cu comisia împotriva violenţei la nivel gimnazial: „Din momentul în care am hotărât că voi deveni profesor de religie, mi-am propus să evoluez, să particip la diferite cursuri de formare profesională. Întotdeauna mă gândesc la faptul că profesorul de religie este un model pentru elevii săi şi trebuie să fie atent la absolut tot ceea ce transmite”. Profesorul pasionat de munca sa se află într-o continuă pregătire profesională şi este dornic să descopere lucruri noi, pe care mai apoi le aplică în procesul de predare-învăţare-evaluare. Parcursul profesional al Corinei Talianu este marcat de multă muncă, precum şi de o temeinică şi continuă pregătire. Responsabilitatea de director-adjunct al Şcolii „Pia Brătianu” a venit ca „o rânduială a lui Dumnezeu”, pentru că nu se gândise la aşa ceva, după cum ne-a mărturisit.
Director-adjunct la o şcoală de elită din Bucureşti
Schimbările sociale din ultimii ani din România au determinat noi atitudini în procesul de educaţie şi instruire a copiilor. În prezent, se promovează noi strategii didactice stabilite prin reforma sistemului de învăţământ, în scopul formării unei personalităţi complexe a elevilor și a unei gândiri creative, prin care se urmărește adaptarea la cerinţele reale ale societății contemporane. În Şcoala Gimnazială Nr. 17 învaţă 1.450 de elevi, repartizaţi în 52 de clase. Este o instituţie de învăţământ în care profesionalismul şi seriozitatea sunt principii de bază în activitatea de zi cu zi. „Se munceşte foarte mult la toate disciplinele. Şcoala se remarcă prin rezultate foarte bune la evaluările naţionale şi diverse premii la olimpiadele şcolare. Avem elevi care au terminat cu media 10 şi au obţinut diplomă de excelenţă. Ţinem mult la disciplină şi la comportamentul elevilor”, a precizat prof. Corina Talianu.
Anii petrecuţi la catedră i-au adus şi continuă să-i aducă o permanentă bucurie în lucrul cu elevii. Prof. Corina Talianu spune că „ora de religie este întâlnirea cu Dumnezeu şi cu sfinţii Săi”: „Plecând de la această idee, le spun frecvent elevilor că toate învăţăturile descoperite la ora de religie le vor fi folositoare pe tot parcursul vieţii. Am ales această profesie inspirată fiind de profesorul de religie din liceu. M-a îndrumat spre Facultatea de Teologie Ortodoxă, secția Patrimoniu cultural, observând dorinţa mea de a învăţa să pictez icoane, deşi învăţam la un liceu economic”.
Arta îi cucereşte pe elevi
Prof. Corina Talianu pregăteşte cu atenţie orele de religie, în special la clasele primare. Mereu vine cu elemente de noutate, aşa că la fiecare oră elevii o întreabă: „Doamna profesoară, ce mai avem nou astăzi?” „Elementul nou poate fi o metodă interactivă de lucru, materiale didactice atractive, jocuri, concursuri pe grupe în care notez răspunsurile, cuminţenia, implicarea în realizarea sarcinilor etc. Creativitatea elevilor este un domeniu care mă fascinează, de aceea îi provoc permanent prin desen şi culoare, realizând icoane pe sticlă, lemn, mozaic, picturi pe linguri din lemn şi pe piatră, folosind motive creştine ale primelor veacuri. Am realizat în cadrul orelor de religie şi mărţişoare din lut cu motive decorative creştine, inspirate din arta populară”. Corina Talianu ne-a mărturisit că de la elevii săi a învăţat să exerseze răbdarea, blândeţea şi dragostea faţă de semeni. E mereu surprinsă de sinceritatea şi căldura sufletească a copiilor, pe care ei le exprimă fară reţineri. „Am învăţat că este important ca profesorul să cunoască elevul, să-l simtă, dincolo de materia pe care o predă, pentru a-l putea îndruma cât mai bine”, a completat prof. Corina Talianu.
Activităţi extraşcolare
Şcoala Gimnazială „Pia Bratianu” are mai multe parteneriate, printre care unul cu Biserica „Izvorul Tămăduirii”-Mavrogheni. În fiecare an, în Postul Naşterii Domnului şi al Sfintelor Paşti, profesorii de religie şi învăţătoarele însoţesc elevii la Sfintele Taine ale Spovedaniei şi Împărtăşaniei. Elevii sunt încântaţi să participe la activităţi de voluntariat, concursuri interdisciplinare (religie, muzică, educaţie plastică etc.). Cu premiile obţinute la aceste concursuri, elevii pot obţine burse de performanţă, ceea ce îi motivează foarte mult şi le sporeşte dorinţa de implicare. Chiar dacă pregătirea pentru concursuri presupune un efort suplimentar din partea elevilor şi a profesorului coordonator, aceasta aduce bucurie şi mulţumire sufletească.
Interdisciplinaritatea constituie astăzi unul dintre cele mai importante obiective ale sistemului educațional modern, scop ce se dorește a fi atins și în predarea disciplinei religie. Formarea unei personalităţi ce se poate adapta la o societate într-o permanentă schimbare constituie un obiectiv ce poate fi atins printr-o abordare interdisciplinară. De-a lungul timpului, educaţia religioasă s-a adaptat la reforma educaţională, aflată în continuă schimbare, a trecut de la didactica tradiţională, specifică acestei discipline, spre didactica modernă, și integrează cu succes metode și procedee din domeniul educațional vast. Ca urmare a activităţilor interdisciplinare, prof. Corina Talianu îşi doreşte ca pe viitor să organizeze o expoziţie de grup, în afara şcolii, cu lucrări ale elevilor de la mai multe clase, aproximativ 50 de picturi în acrylic, pe pânză, cu tema „Biserica, locaş de închinare”.
Creativitate la orele de religie
Am rugat-o pe Corina Talianu să ne împărtăşească o experienţă deosebită trăită împreună cu elevii săi şi mi-a povestit despre îmbrăţişarea de grup, emoționantă, care a durat câteva minute, cu elevii unei clase a IV-a, la ultima oră de religie de la sfârşitul anului şcolar: „Cu aceşti elevi am comunicat şi am lucrat foarte bine, a fost o relaţie specială profesor-elevi. Creativitatea lor a fost punctul de pornire ce m-a determinat să cercetez posibilitatea dezvoltării creativităţii elevilor în cadrul orei de religie”. Despre utilizarea tehnologiei de către profesor în cadrul orei de religie prin mijloace didactice moderne, cum ar fi tabla interactivă, proiectorul, plasma, calculatorul, prof. Corina Talianu spune că sunt foarte utile. Prin folosirea acestora se realizează aplicaţii atractive pentru elevi, dar este esenţial să se păstreze un echilibru între metodele tradiţionale de predare şi cele moderne. Dacă privim dincolo de şcoală, la timpul liber al elevilor, s-a dovedit că, în mare parte, aceştia folosesc excesiv telefonul, tableta, calculatorul, internetul fără restricţii, fiind afectaţi prin lipsa de atenţie, irascibilitate crescută, interiorizare, anxietate, depresie etc.
Educaţia religioasă oferă elevilor echilibru interior
Olimpiada de religie se situează între competiţie şi trăire sufletească. Implicarea cognitivă şi emoţională pentru elevi într-un asemenea demers înseamnă atât o experienţă ştiinţifică, cât şi una sufletească. Timpul dedicat acestei pregătiri este un timp al întâlnirii cu Dumnezeu. „Olimpiada este o competiţie în sine, dar fără rezultate favorabile dacă nu se regăseşte trăirea sufletească. Profesorii evaluatori observă cu uşurinţă dacă elevii participanţi la olimpiadă au trăire sufletească sau doar au învăţat mecanic definiţii, semnificaţii, argumentări, citate, versete etc. Învăţarea conţinuturilor şi pregătirea suplimentară pentru olimpiada de religie sunt importante, este vorba despre întâlnirea cu Dumnezeu dincolo de ora de religie. Devine mai uşor de înţeles pentru elevii care participă activ şi sunt ancoraţi în viaţa Bisericii”, spune prof. Corina Talianu.
Educaţia religioasă oferă elevilor echilibru interior. Profesorul de religie poate să-i ajute pe elevi să se descopere pe sine şi darurile primite de la Dumnezeu. Şi, bineînţeles, profesorul îi învaţă să îşi pună în valoare talentele, aşa cum ei învaţă din pilda talanţilor. Chiar dacă nu o arată permanent, elevii au mereu nevoie de susţinere şi încurajare, indiferent de vârstă.
Adesea, foşti elevi ai şcolii se întorc să îşi viziteze profesoara care i-a îndrumat la ora de religie. Din prima serie de elevi, pe care i-a avut în grijă ca dirigintă, toţi sunt studenţi în anul I la diferite facultăţi din ţară. Întâlnirea cu fiecare dintre ei este emoţionantă, mărturiseşte prof. Corina Talianu: „Întotdeauna ne spun că le este dor de şcoala gimnazială în care au învăţat”.
În prezent, conform teoriilor noilor educaţii, se urmărește crearea unui nou model de educaţie, dinamic şi cu coeficient ridicat de adaptabilitate la condiţiile sociale moderne. Acest nou curent de stimulare și dezvoltare a creativităţii elevilor devine o necesitate pentru disciplina religie. Profesorul de religie îi poate îndruma pe elevi spre descoperirea și aprofundarea învăţăturii de credinţă şi a moralei creștine, printr-un act educațional calitativ, interactiv şi plăcut, în care descoperirea, aprofundarea şi exprimarea trăirii învăţăturii creștine se susţin reciproc. Așadar, este nevoie de un profesor creativ, ingenios și plin de fantezie, care să descopere noi metode și procedee de lucru, noi modalități educaționale pentru a depăși formatul clasic al orelor de religie.
Ca director-adjunct al Şcolii Gimnaziale Nr. 17 „Pia Brătianu”, prof. Corina Talianu spune că a învăţat foarte multe: „Am găsit aici seriozitate, organizare, profesionalism, comuniune. Este o provocare frumoasă să păstrez şi, totodată, să transmit mai departe aceste principii. Ne dorim ca toţi elevii să vină cu drag la şcoală şi să plece fericiţi acasă în fiecare zi”.