Pe 14 noiembrie îl prăznuim pe Sfântul Apostol Filip, unul dintre cei 12 ucenici ai Mântuitorului. Pentru noi, românii, această sărbătoare are o importanță specială, deoarece el a propovăduit Evanghelia și
Școala Bisericii, împlinire a vieții tinerilor
Activitatea Bisericii în împlinirea sensului vieții creștine a tinerilor, în ceea ce privește locul, rolul și misiunea lor în Biserică și societate, oferă soluții viabile de depășire a crizei de ideal și de orientare spirituală, care agresează tânăra generație. Acestei activități se adaugă responsabilizarea şcolii și familiei în educația tinerilor, trăitori în această lume globalizată, pluralistă etnic, cultural și confesional. Un exemplu integrat al acestei complexe lucrări îl reprezintă Seminarul Teologic Ortodox „Sfântul Mitropolit Simion Ștefan” din Alba Iulia.
Peste 400 de elevi din ciclurile primar, gimnazial și liceal urmează cursurile Seminarului Teologic Ortodox „Sfântul Mitropolit Simion Ștefan” din Alba Iulia, într-un moment în care viața lor asimilează, cu o dinamică specială a trăirilor și atitudinilor, tranziția dinspre copilărie către maturitate. În această intersecție a existenței se formează personalitatea tinerilor. Iată motivul pentru care ei se bucură de o atenție specială din partea Bisericii, materializată, deopotrivă, în procesul de învățământ și în numeroasele acțiuni și programe misionare desfășurate de Departamentul de Misiune și Tineret al Arhiepiscopiei Ortodoxe Alba Iulia.
În primavara aceasta, am vizitat seminarul pomenit, am purtat discuții cu cadrele didactice, încercând să înțelegem valorile pe care instituția le promovează și rolul ei în formarea tinerilor care au optat să-i urmeze cursurile.
Punctul arhimedic
Județul Alba este unul plurireligios și plurietnic. Aici se întâlnesc toate Bisericile istorice: Ortodoxă, Romano-Catolică, Greco-Catolică, Calvină etc. De aceea, și provocările religioase sunt diverse, profunde și evidente, dialogul interconfesional constituind platforma comună de promovare a misiunii Biserici în ceea ce privește educarea tinerei generații.
„Ca inspector de religie, urmăresc să încurajez acest dialog creștin, în respect reciproc, și să promovez activități concertate între școlile și elevii noștri. De aceea, anual, desfășurăm, la nivelul profesorilor de religie, programe comune, colaborăm fără probleme, fără rezerve. Olimpiada de religie, de exemplu, de câțiva ani, se desfășoară la seminarul nostru. La ea participă și elevii care aparțin Bisericii Greco-Catolice și celorlalte Biserici din Alianța Evanghelică. Manifestăm așadar o deschidere firească, permisivă și dezvoltăm dialogul constructiv între profesori, elevi și părinți. Dovada o constituie prezența în școala noastră ortodoxă, la dorința părinților, a unor elevi care aparțin altor culte. Cu toții urmărim să transmitem copiilor un anumit mod de comportament. De aceea depunem un efort comun, concertat, în sensul ocrotirii și protejării lor împotriva atâtor vicii care #lucrează$ în societate și cărora, mult probabil, nu suntem pregătiți să le facem față. Și dăm mâna unul cu altul, în a contura un profil moral elevilor care participă la orele de religie. Fără îndoială, nu totdeauna rezultatele sunt pe măssura așteptărilor. Mai sunt și sincope, minusuri, dar, la modul general, ora de religie în școala românească reprezintă punctul arhimedic de sprijin pentru viitorul poporului și al creștinilor”, ne spune pr. prof. dr. Nicolae Bolea, inspector de religie pe județul Alba, titular pentru disciplinele istoria Bisericii Ortodoxe Române și istoria Bisericii universale, la seminar.
Încredere și seriozitate
Prin toată activitatea desfășurată, seminarul din Alba Iulia tinde să devină un adevărat colegiu, cu toate ciclurile de învățământ: primar, gimnazial și liceal, pentru toate cele trei paliere existente: vocațional-pastoral (dominant), filologic și științe sociale. În ciclul primar sunt cuprinși 85 de elevi, la cel gimnazial 87, iar cel liceal 270. Cei mai mulți provin din Alba Iulia, restul din localitățile limitrofe.
„Sub umbrela Bisericii Ortodoxe, în seminarul nostru învață și copii romano-catolici și de la alte culte, toți participanți la ora de religie. Împreună, în fiecare dimineață, merg la programul de rugăciune din prima pauză. Opțiunea pentru școala noastră este determinată de încrederea părinților că fiii lor se află sub protecția unei educații sănătoase. Că pe lângă capacitatea intelectuală care se formează în școală se modelează și caracterul copiilor, după duhul vremii și al Bisericii. Evident, anumite lucruri trebuie să le maturizăm și noi. Seminarul funcționează din 1992, la nivelul liceului, secția pastorală. În 2004, s-a înființat și secția de filologie. Iar în 2013, cea de de științe sociale, la liceu, apoi secția de germană intensiv, la gimnaziu și ciclul primar. Ca director, mi-am asumat un management educațional calitativ investind în profesori. Din 32 de cadre didactice, peste 10 au doctoratul. Alți 10-15 au dublă specializare. Și 20, din totalul de 32, au gradul I. Rezultatele obținute de elevi la învățătură, concursuri și celelalte activități confirmă justețea managementului nostru, fie că e vorba de competițiile de matematică, limba română, spiritualitate, cultură sau limba greacă. Toate aceste lucruri transmit încrederea că această școală merită să fie urmată de elevii care vor să facă ceva serios, valoros, în viață. Pentru consiliul profesoral, rezultatele de la evaluarea națională și de la bacalaureat sunt foarte, foarte importante. În fapt, noi îi purtăm pe copii spre o nouă treaptă a împlinirii lor spirituale și umane. Astfel, la evaluarea națională nu a picat nici un elev. Iar la bacalaureat, în ultimii doi ani, am avut o promovabilitate între 99 și sută la sută. Asta înseamnă că profesorii noștri sunt foarte serioși”, ne-a mărturisit pr. prof. dr. Eugen Pintea, directorul seminarului.
Relația interpersonalăca strategie
Activitatea de învățământ se completează cu strategia activității de tineret din Arhiepiscopia Ortodoxă Alba Iulia, care are drept piatră de temelie cuvântul „relație”. În el se cuprinde efortul de creare și susținere a contextului în care tinerii pot relaționa, între ei și cu ceilalți membrii ai societății, în vederea asumării și rezolvării problemelor lor.
„Principalele direcții de lucru cu tinerii din eparhia noastră sunt: întâlnirile municipale în conferințe, discuții, activități în ateliere și programe artistice; taberele de vară, în care se discută despre condiția tânărului în lumea contemporană, despre familie și țară, probleme de ecologie și voluntariat etc.; întâlnirea anuală a tinerilor din eparhie, la care participă aproximativ 1200 de persoane și care este generată de multiplicarea motivelor de îngrijorare în ceea ce privește situația morală a tinerilor de astăzi și lipsa organismelor care să le ofere posibilitatea unor manifestări și implicări în activități extrașcolare de substanță, necesare vârstei lor. Și, ultima, grupurile de inițiativă pentru tineret. Acestea sunt înființate la nivel de protoierii și au ca scop implementarea strategiei de lucru pe linie de tineret și crearea de programe specifice adolescenților din parohii”, ne mărturisește pr. prof. Martin Păunel Juchi, inspector pentru misiune și tineret al eparhiei.
Iată cum misiunea Bisericii, în colaborare cu școala și familia, oferă platforma necesară de dialog și acțiune, care îi determină pe tineri să prețuiască valorile spirituale, cultura și tradiția românească, într-o societate globală, în continuă schimbare, căreia, lipsiți de implicarea Bisericii, îi pot deveni pradă.