Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
Spectacol pe cer
▲ Peste 50 de aparate de zbor militare şi civile au participat, sâmbătă, la un miting aviatic la Iaşi, cel mai important eveniment de acest fel organizat în zona Moldovei ▲ Cei peste 8.000 de ieşeni prezenţi la aeroport s-au bucurat de un spectacol unic: acrobaţii, simulări de lupte aeriene, salturi cu paraşuta ▲ La miting au participat şase avioane militare MIG 21, trei elicoptere IAR 330 Puma şi mai multe tipuri de avioane IAR, civile şi militare ▲ Cu prilejul mitingului aviatic, ieşenii amatori de senzaţii tari au putut survola oraşul şi împrejurimile la bordul unor avioane mici, la un tarif de 100 de lei/călătorie ▲
Preţ de câteva ore, cerul Iaşului a fost sâmbătă, 21 iulie, scena celui mai mare spectacol aviatic din istoria Iaşului, unde cei mai experimentaţi piloţi din ţară şi-au demonstrat măiestria pe diferite aparate de zbor. Peste 50 de avioane civile, militare sau chiar particulare, precum şi paraşutişti au impresionat prin complexitatea exerciţiilor atât pe cei prezenţi la Aeroportul Internaţional Iaşi, cât şi pe cei care au urmărit spectacolul din faţa televizorului. „Este cel mai mare miting aviatic organizat la noi. Mai mult de atât nu se putea, având în vedere dotările actuale de la aeroport, îndeosebi pista cu o lungime de doar 1.800 de metri. De altfel, MIG-urile vin de la Bacău şi se întorc tot acolo, pentru că nu pot ateriza aici“, a declarat Mitică Rebegea, comandantul Aeroportului Iaşi. Încă de la primele ore ale dimineţii, mii de ieşeni au urcat dealul spre aeroport, în ciuda temperaturilor aproape sufocante, organizatorii evenimentului susţinând că la miting au fost aproximativ opt mii de oameni. Înarmaţi cu coifuri din ziare, ori pălării, de la copii şi până la bătrâni, toată lumea a urmărit cu sufletul la gură demonstraţiile piloţilor, cu emoţii datorită altitudinii foarte joase la care planau aparatele de zbor. Atracţia mitingului a fost demonstraţia escadrilei de MIG 21 venite de la Bacău. Cu un zgomot asurzitor, acestea au simulat mai multe exerciţii la joasă altitudine, spre deliciul şi spaima tuturor celor prezenţi. La fel de impresionante au fost şi demonstraţiile tânărului Mihai Dobreţone, fiul comandorului Mihai Dobreţone, care i-a făcut pe organizatorii evenimentului, care tot îl îndemnau să păstreze o altitudine mai mare, să stea cu emoţii. Acesta a executat exerciţii nemaivăzute la Iaşi, învârtiri în jurul axei, în formă de elipsă, ori looping, spectaculoase. La evenimentul de sâmbătă a fost invitat şi Ştefan Petrescu, „primul român care şi-a cumpărat un avion particular de talie mondială“, după cum au explicat organizatorii mitingului aviatic. Fost fotoreporter, după cum mărturisea chiar pilotul septuagenar, Petrescu a făcut tot posibilul pentru a-şi satisface plăcerea şi şi-a cumpărat un avion. Chiar dacă a avut un accident din care a scăpat doar cu câteva răni uşoare, acesta nu s-a astâmpărat şi şi-a cumpărat un alt aparat de zbor, şi mai performant. Minim patru ore de pregătire fizică pe zi După cum mărturiseau unii dintre cei care au oferit spectacolul, viaţa unui pilot este deosebită. Pentru o formă fizică bună, un pilot trebuie să facă minim patru ore de pregătire fizică pe zi şi să zboare măcar 120 de ore pe an. „De patru ani sunt ofiţer activ şi îmi place aeronautica pentru tot ce înseamnă ea. Îmi place pentru zboruri, pentru senzaţiile pe care le trăiesc şi pentru că nu toată lumea face aşa ceva. O astfel de activitate dă roade doar dacă eşti pasionat. Pot spune că viaţa mea s-a schimbat în bine“, a spus pilotul Mihaela Ciupecă. La fel de pasionat de ceea ce face este şi căpitanul comandor Gabriel Moşneagu. „Este foarte frumos să zbori. Este o senzaţie unică, însă trebuie să te menţii mereu în formă pentru a nu avea probleme“, a spus Gabriel Moşneagu. Cele aproximativ 50 de aparate de zbor care au dat spectacol la Iaşi au fost pilotate de oameni din Constanţa, Bucureşti, Tuzla, Oradea, Cluj, Bacău sau Iaşi. Programul a cuprins demonstraţii cu avioane civile (tip IAR 52; IAR 46; IAR 30) - care au fost în număr de 30 -, avioane militare (6 MIG 21; 3 L39; 3 IAR 99 Standard; 3 IAR), 15 bucăţi, elicoptere (3 elicoptere PUMA) şi paraşutişti.