Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Un centru care împleteşte educaţia cu viaţa creştină
La Parohia „Sfântul Haralambie“ - Flămânda din Bucureşti funcţionează, din anul 2010, Centrul educaţional-social ortodox „Sfântul Haralambie“, care cuprinde o grădiniţă şi un after-school. Copiii beneficiază de un program care include masa de prânz, pregătirea temelor şi a exerciţiilor şcolare, recreere şi lectură, precum şi activităţi culturale.
Centrul educaţional-social ortodox „Sfântul Haralambie“ a fost sfinţit în acest an, la 10 februarie, de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal.
Centrul nu presupune o activitate aducătoare de profit. Copiii provenind din familii cu o situaţie materială normală plătesc o sumă modică, menită să acopere cheltuielile strict legate de hrană, educaţie, curăţenie şi utilităţi. Se acordă reduceri şi gratuităţi pentru familiile defavorizate, în urma întocmirii unei anchete specifice, de către un asistent social, angajat al Arhiepiscopiei Bucureştilor, şi în limita locurilor disponibile. „Învăţământul românesc se naşte în tinda Bisericii şi se scrie mai întâi cu buchia Ceaslovului, mult invocat de marele Creangă în «Amintirile» sale. Generaţii de români integri s-au format sub îndrumarea dascălilor de biserici sau a preoţilor, învăţători în satele de odinioară. Distrugerea lentă a acestei tradiţii a avut consecinţe dramatice în sânul societăţii: schimbarea sistemului de valori, alterarea gândirii etice, egoismul şi lipsa dragostei, toate «exersate» astăzi la scară naţională. Centrul nostru a fost iniţiat din dorinţa de a împleti educaţia şcolară cu cea creştină. Proiectul vizează conturarea unor personalităţi integre, insuflate de duhul credinţei, care cultivă valorile morale, culturale şi dragostea faţă de aproapele. Printre obiectivele noastre se mai numără: dezvoltarea aptitudinilor de comunicare şi a spiritului de echipă, a capacităţilor de cooperare socială şi relaţionarea de grup, educaţia pentru sănătate, dezvoltarea psihosomatică armonioasă, educaţia ecologică (respectul pentru natură şi mediul înconjurător), educaţia artistică şi stimularea creativităţii. Am intitulat acest aşezământ «Grădiniţa Florilor» după numele unei distinse doamne, fără de care proiectul nostru nu ar fi fost posibil, dar şi pentru că ne dorim ca toţi copiii să crească sănătoşi, luminoşi, ca flori alese în grădina Domnului“, ne-a spus pr. David Pestroiu, consilier eparhial în cadrul Sectorului învăţământ şi activităţi cu tineretul al Arhiepiscopiei Bucureştilor.
Programul zilnic al grădiniţei este unul diversificat. La ora 8:00 este primirea copiilor, la 9:00 aceştia servesc micul dejun, apoi între orele 9:00 şi 11:00 se desfăşoară activităţi cu predare în limba română. La ora 11:00, copiilor le sunt împărţite fructe, iar între orele 11:15 şi 12:45 se desfăşoară un program de joacă şi activităţi sportive în curte (3.000 mp) sau în incintă, în funcţie de vreme. La ora 13:30, copiii iau prânzul, iar la 14:00 începe programul de somn. După somn se oferă o gustare şi au loc activităţi cu predare în limba engleză. La 18:00 are loc preluarea copiilor de către părinţi.
De activităţile acestui centru beneficiază şi copii şcolari. În prima parte a zilei, activităţile se derulează în limba română, cu educator specializat, după programa şcolară acreditată de Ministerul Educaţiei Naţionale. După prânz, aceleaşi teme sunt fixate în limba engleză, cu profesor specializat, prin activităţi de tip joc. O dată pe săptămână are loc un curs de limba engleză, cu profesor specializat. De la caz la caz, şi copiii de la after-school pot să doarmă la prânz, existând canapele şi paturi în incintă. Copiii pot fi angrenaţi în activităţi comune: serbări, excursii, sărbători. Incinta de 500 mp, destinată centrului educaţional, îndeplineşte excelente condiţii pentru desfăşurarea unor astfel de activităţi.