„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Micul catehism: Prefigurări ale Sfintei Cruci în Vechiul Testament (II)
În perioada Vechiului Testament, o etapă de pregătire pentru venirea Mântuitorului, unele învăţături nu au fost prezentate în mod explicit, ci prin intermediul simbolurilor, al metaforelor.
Crucea Domnului a fost prefigurată de lemnele purtate în spate de Isaac, fiul lui Avraam, pentru jertfirea lui (Facere 22, 2-12). În acest sens, Sf. Chiril al Alexandriei, în lucrarea „Glaghyra“, spune clar: „Lemnul lui Isaac este Crucea lui Hristos“.
O formă a Crucii şi a puterii biruitoare au fost şi mâinile întinse ale lui Moise, prin care Israel a învins pe Amalic. Sf. Grigorie de Nyssa a văzut în figura lui Moise, cu mâinile întinse lateral şi orizontal, „taina Crucii“, „chipul Crucii“ şi „pe Cel ce Şi-a întins mâinile pe Cruce“, adică pe Hristos Domnul.
Proorocul Iezechiel ne descoperă forma grafică a crucii († # thau), ultima literă a alfabetului având această formă atunci. Înmulţindu-se păcatele evreilor, profanându-se şi lăcaşul sfânt, Dumnezeu a decis să-i piardă pe cei păcătoşi. Pentru a-i păzi pe cei credincioşi, pentru ca aceştia să nu fie omorâţi alături de cei păcătoşi, Dumnezeu a poruncit proorocului să-i însemneze pe cei cei credincioşi cu acest semn pe frunte: „Treci prin mijlocul cetăţii, prin Ierusalim, şi însemnează cu semnul crucii (†), pe frunte, pe oamenii care gem şi care plâng din cauza multor ticăloşii care se săvârşesc în mijlocul lui. Ucideţi şi nimiciţi pe bătrâni, tineri, fecioare, copii, femei, dar să nu vă atingeţi de nici un om, care pe frunte semnul crucii!“. Semnul crucii (†) este forma literei t, ultima literă a alfabetului ebraic, aşa cum se scria în secolul IX-VIII î. Hr., când şi-a scris Iezechiel proorocia. Sfinţi Părinţi şi scriitori bisericeşti, precum Clement Alexandrinul, Origen, Ieronim şi Sf. Maxim Mărturisitorul, au văzut în litera ebraică (t) semnul „crucii“ (†) sau „taina crucii lui Hristos“, ca semn al mântuirii.
Acestea sunt doar câteva dintre prefigurările Sf. Cruci în Vechiul Testament, urmând ca în Noul Testament să găsim înţelesul deplin şi toate semnificaţiile ei.
Vezi şi: Prefigurări ale Sfintei Cruci în Vechiul Testament (I)