„În vremea aceea, mergând Iisus pe cale, a zis cineva către El: Te voi însoți oriunde Te vei duce. Și i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Și plece
Răspunsuri duhovniceşti: Cerul îşi preaslăveşte stăpâna, iar creştinii ocrotitoarea
Preacucernice părinte diacon Ştefan Lucian Toma, astăzi prăznuim Naşterea Maicii Domnului. Ce rol are mijlocirea Sfintei Marii pentru oamenii tuturor timpurilor?
Prăznuirea Maicii Domnului la 8 septembrie, primul praznic ales de la începutul anului bisericesc, al cărui final este marcat de praznicul Adormirii Maicii Domnului pe 15 august, are menirea de a ne arăta că nimic nu este întâmplător în evoluţia liturgică a timpului. Iconomia desfăşurării timpului liturgic în cadrul anului bisericesc este marcată, aşadar, de două mari praznice mariane. Importanţa praznicului de astăzi e dată de rolul celei ce azi se naşte în iconomia mântuirii lumii, Maica Domnului fiind numită de Sfântul Grigorie Palama "hotarul dintre creat şi necreat". Maica Domnului reprezintă darul cel mai de preţ pe care firea umană l-a putut oferi până la sfârşitul veacului, Făcătorului a toate, fiind vasul cel ales prin care Fiul lui Dumnezeu, Unul din Treime, avea să se întrupeze pentru a asuma odată cu întruparea Sa firea umană în integralitatea ei, ca astfel asumată să poată fi ridicată de-a dreapta Tatălui, restaurată şi înviată. Prăznuim, aşadar, aşa cum spunea Sfântul Siluan Athonitul, naşterea celei a cărei iubire faţă de Dumnezeu a devenit mai tare şi mai arzătoare decât iubirea serafimilor şi heruvimilor, a celei în faţa căreia toate puterile cereşti ale îngerilor şi arhanghelilor sunt mute de uimire. Praznicul de azi aduce în discuţie şi evlavia faţă de Maica Domnului, evlavie care este un dar al lui Dumnezeu, un dar pe care nu toţi creştinii, din nefericire, îl împărtăşesc. Identitatea credinţei ortodoxe este strâns legată însă de preacinstirea Maicii Domnului. În cultul Bisericii Ortodoxe, în iconografia ei, ca şi-n inimile creştinilor ortodocşi practicanţi, Maica Domnului e la ea acasă. Pe mijlocirea necontenită a Maicii Domnului înaintea Fiului ei se bazează şi rugăciunile pe care Biserica i le adresează zilnic, crezând cu fermitate că mult poate rugăciunea Maicii spre îmblânzirea Stăpânului. Mai mult încă, într-o cântare de slujbă se spune, referitor la Maica Domnului, că noi, oamenii, "nu avem alt ajutor afară de tine". Prin această afirmaţie noi nu tăgăduim unicitatea lucrării Mântuitorului Hristos ca mijlocitor al mântuirii noastre obiective, dar nu neglijăm nici folosul oricărui alt ajutor în legătură cu dobândirea mântuirii noastre subiective. Or, noi nu avem pe altcineva care să ne poată ajuta mai mult pe calea mântuirii decât Maica Domnului.
Mai reprezintă Maica Domnului un model pentru tinerii zilelor noastre?
În multe sensuri, Maica Domnului reprezintă un adevărat model pentru tinerii din ziua de astăzi. Într-o lume bulversată de modele ale acestui veac, care-şi găsesc împlinirea în supraevaluarea factorului material sau în patimi, Maica Domnului rămâne model al perseverenţei şi al credinţei în viaţă virtuoasă. Este prototip al tânărului ancorat în taina credinţei, al tânărului aflat în căutarea mântuirii cu suflet curat. În acelaşi timp, Maica Domnului rămâne un model neegalat de maternitate, spre care ar trebui să privească orice tânără mamă, în înalta responsabilitate de a creşte copii. Este greu să găseşti cuvinte pentru a reda importanţa rolului pe care Maica Domnului îl are în viaţa Bisericii, tocmai pentru că el este unul complex şi totodată plenar. Referitor la efortul de a vorbi despre Maica Domnului, Sfântul Grigorie Palama spunea că "taina cuvântului iese înfrântă în acest demers", tocmai pentru că, aşa cum spunea acelaşi inspirat episcop al Tesalonicului, Maica Domnului, stând între Dumnezeu şi neamul omenesc, "pe Dumnezeu L-a făcut Fiul al omului, iar pe oameni i-a făcut fii ai lui Dumnezeu". Este, aşadar, cu ocazia acestui praznic bucurie în cer şi pe pământ, cerul îşi preaslăveşte stăpâna, iar creştinii pe pământ, ocrotitoarea.