Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Semnul Sfintei Cruci este o mărturisire a credinţei creştine

Semnul Sfintei Cruci este o mărturisire a credinţei creştine

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Liturgica
Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 08 August 2008

Rugăciunile înălţate către Dumnezeu sunt însoţite de semne şi gesturi care au o anumită semnificaţie. Dintre acestea, cel mai des utilizat este semnul Sfintei Cruci. Creştinii fac semnul Sfintei Cruci de fiecare dată când rostesc o rugăciune, când trec pe lângă o biserică, când încep sau sfârşesc lucrul.

Toate rugăciunile încep cu rostirea formulei : „În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin“, însoţită de semnul Sfintei Cruci, astfel: se îndoaie înăuntru şi se lipesc de podul palmei drepte degetul mic şi inelarul, apoi se împreună vârfurile degetelor gros, arătător şi mijlociu de la aceeaşi mână, iar cu ele astfel aşezate creştinul se însemnează pe frunte (zicând „în numele Tatălui“), pe piept (zicând „şi al Fiului“), pe umărul drept (zicând „şi al Sfântului Duh“) şi pe umărul stâng (zicând „Amin“).

Însemnarea credincioşilor cu Sf. Cruce este o mărturisire a învăţăturii creştine. Cele trei degete împreunate reprezintă Sfânta Treime - Dumnezeul tuturor Care Se află în cer. Cele două degete strânse în palma mâinii drepte reprezintă, pe de o parte, cele două firi ale Mântuitorului Iisus Hristos, unirea dintre firea umană şi cea dumnezeiască, coborârea lui Dumnezeu pe pământ, iar, pe de altă parte, îi reperezintă pe Adam şi Eva.

Făcând semnul Sfintei Cruci, creştinii mărturisesc credinţa în Domnul şi Mântuitorul Iisus Hristos, Cel răstignit pe cruce, şi credinţa într-un Dumnezeu în trei persoane: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh.

Părţile trupului care sunt însemnate cu semnul Sfintei Cruci au şi ele o semnificaţie dogmatică. Fruntea reprezintă cerul, pieptul (pântecele) închipuie pământul, iar umerii închipuie locul şi semnul puterii. Potrivit Sf. Ambrozie al Milanului, fruntea reprezintă sediul cugetării, adică al mărturisirii lui Dumnezeu prin cuvânt şi gândire; inima reprezintă sediul iubirii, pentru că Dumnezeu este iubire şi noi, la fel, trebuie să iubim; braţele reprezintă efortul, activitatea, munca care trebuie s-o depună credinciosul pentru Hristos.

În Sfânta Scriptură se vorbeşte despre „semnul Fiului Omului“ (Matei 24, 30), iar Sf. Biserica a văzut în acest semn Sfânta Cruce, deoarece prin ea creştinii dobândesc mântuirea. Astfel, Sf. Crucea a devenit semnul creştinilor şi acest semn descoperă tuturor oamenilor iubirea lui Dumnezeu faţă de om.

Însemnarea cu semnul Crucii este o deprindere creştinească foarte veche, chiar din vremea Sfinţilor Apostoli.