Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Sfaturi practice în Biserică: Este corect ca preotul să dezbrace veşmintele peste credincioşi?

Sfaturi practice în Biserică: Este corect ca preotul să dezbrace veşmintele peste credincioşi?

Un articol de: Pr. Răzvan George Topală - 17 Martie 2011

De curând, o credincioasă bolnavă mi-a cerut să mă dezbrac de veşmintele liturgice peste ea, căci a mai văzut acest obicei şi în alte locuri; şi a auzit că e foarte bine ca preotul să se dezbrace de veşminte peste credincioşi.

Recunosc, e prima dată când mi s-a cerut un astfel de lucru "bisericesc" şi am fost pus în situaţia de a rezolva în mod corect, ortodox şi canonic, cumva dorinţa credincioasei.

În primul rând, am explicat respectivei persoane că este un obicei, o practică ce nu este prevăzută în nici o rânduială a Bisericii.

În al doilea rând, ca să nu dezamăgesc această credincioasă, i-am aşezat epitrahilul pe capul aplecat şi ne-am rugat împreună pentru chemarea milei lui Dumnezeu, pentru vindecare şi sănătate, cu rugăciunile rânduite în cărţile de slujbă.

În al treilea rând, i-am explicat ce înseamnă veşmântul liturgic, întrebuinţarea sa, şi că a aşeza fiecare parte a veşmântului peste ea nu aduce nici un folos, pentru că veşmintele sunt rânduite pentru preot la săvârşirea sfintelor slujbe, în special a Sfintei Liturghii.

Cu alte cuvinte, după săvârşirea Sfintei Liturghii, am dezbrăcat veşmintele liturgice după rânduială în sfântul altar, şi nu peste această credincioasă, evitând practica necanonică.

Singurele situaţii prevăzute de rânduielile Bisericii în care preotul poate aşeza veşmântul liturgic - doar epitrahilul - este cea dată de Taina Spovedaniei şi de momentul împlinirii celor patruzeci de zile de la naşterea unui prunc; aici fiind vorba doar de aşezarea epitrahilului peste capetele credincioşilor.

De ce nu este corect să se facă dezbrăcarea veşmintelor peste credincioşi?

Veşmintele, chiar dacă sunt purtătoare de sfinţenie, sunt rânduite doar pentru sfinţiţii slujitori care le îmbracă după o rânduială precisă: fiecare piesă a veşmântului este binecuvântată cu mâna în forma crucii, este sărutată, şi la momentul îmbrăcării se rostesc rugăciunile speciale. Apoi, la momentul dezbrăcării, preotul iarăşi rosteşte rugăciunile prevăzute de rânduială şi sărută veşmintele în parte, aşezându-le cu evlavie la locul potrivit. Atât îmbrăcarea, cât şi dezbrăcare sfintelor veşminte se fac doar în sfântul altar.

Dacă preotul ar dezbrăca veşmintele peste credincioşi, nu ar mai putea săvârşi rânduiala rugăciunilor şi, cumva, ar necinsti Taina Preoţiei, prin care i se dă dreptul exclusiv de folosire a veşmintelor în mod corect.

Scriptura mărturiseşte despre femeia păcătoasă care a primit vindecare doar prin atingerea hainei Mântuitorului Hristos; deci, nu e nevoie ca preotul să dezbrace veşmintele, ci e nevoie de o atingere smerită şi sinceră, şi de credinţă puternică.