Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Sfaturi practice în Biserică: Priveghere vs secularizare

Sfaturi practice în Biserică: Priveghere vs secularizare

Un articol de: Marius Daniel Ciobotă - 28 Octombrie 2011

La o (auto)analiză mai atentă, constatăm că până şi într-ale credinţei ne-am obişnuit cu minimalismul. Cantitativ, dar şi calitativ. Creştinul actual îşi limitează ritmul vieţii religioase la cele două ceasuri liturgice (rareori complinite euharistic!) de duminică dimineaţa. Restul săptămânii este dedicat exclusiv "celorlalte". Are loc astfel o dedublare menită să "rezolve" eventualele contradicţii. Pentru mulţi dintre noi este o tehnică de rezistenţă în climatul hiperconcurenţial pe care societatea îl cultivă. Pentru alţii, e doar o scuză, un tertip "servit" lui Dumnezeu. În fine, unora, acest raport inechitabil le îngăduie să-şi slujească patimi mai mult sau mai puţin ascunse. Această separaţie, operată voit sau nu în viaţa noastră, este, în ultimă analiză, o genă a secularismului. O ipostază a lui, cu atât mai abilă cu cât obiectivul acestui curent din ce în mai acaparator este să elimine orice formă de religiozitate autentică din conştiinţa umană. Redusă simplist la o concepţie ritualistă, despiritualizată, fără substrat, neaplicată lucid şi profund la celelalte realităţi curente ale vieţii, credinţa multora dintre noi devine, de-a dreptul inconştient, un fetiş. Alteori, doar o datorie oarbă, mecanică, lipsită total de reflexivitate. Ajungem să facem lucrurile doar pentru că "aşa e bine", fără să ne mai dedăm vreunei problematizări constructive. Ne mulţumim cu puţin, refuzându-ne urcuşul (infinit, de altfel) în relaţia interpersonală cu Dumnezeu.

Pentru adâncirea trăirii creştine, Sfinţii Părinţi au oferit, ca exemplu şi sfat totodată, privegherea. Axată pe rugăciune pură şi fierbinte, pe meditaţie şi cunoaştere duhovnicească, privegherea constituie mijlocul ascetic esenţial în spiritualitatea ortodoxă. Priveghind, omul caută în sine însuşi răspunsuri, care vin, în cele din urmă, de la Duhul Sfânt. Greşit a spune că doar monahul priveghează. În funcţie de contextul său particular, oricine este chemat la o astfel de intensificare a cugetului şi a sentimentelor religioase. Este modalitatea optimă de a da o altă calitate vieţii noastre lăuntrice. Omul care priveghează dobândeşte capacitatea de a-şi raporta orizontul existenţial, până în cele mai mici detalii, la prezenţa şi lucrările neîntrerupte ale lui Dumnezeu. Pentru Sfântul Ioan Scărarul, de pildă, această îndeletnicire înseamnă "domolirea patimilor trupeşti, eliberarea de năluciri, ochi înlăcrimaţi, o inimă înfrântă, blândă şi smerită, gânduri rele alungate, duhuri supuse, limba controlată, fantezii oprite, liniştirea firii". A priveghea înseamnă "a pescui la adânc" în ceea ce priveşte rosturile superioare ale vieţii. Iată de ce creştinul contemporan, presat inevitabil de exigenţele unui capitalism "ieşit din matcă" şi vlăguit de cadenţele nebune ale cotidianului, îşi poate rândui ceasul său zilnic de priveghere, menit să completeze rodnic slujirea duminicală din cadrul Sfintei Liturghii.