Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Patristica Dumnezeu Tatăl - Cauza existenței

Dumnezeu Tatăl - Cauza existenței

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Patristica
Data: 07 Martie 2025

Sfântul Maxim Mărturisitorul, Scurtă tâlcuire a Rugăciunii „Tatăl nostru”, în Părinți și Scriitori Bise­ri­cești (2022), vol. 21, p. 374

Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-se numele Tău, vie împă­răția Ta. (Matei 6, 9-10)

Domnul îi învață în aceste cuvinte pe cei ce se roagă că se cuvine să înceapă îndată cu învățătura despre Dumnezeu. El dă aici o învățătură tainică despre modul existenței Cauzei făcătoare a lucrurilor, El Însuși fiind, după ființă, Cauza lucrurilor. Prin cuvintele rugăciunii sunt arătați Tatăl, Numele Tatălui și Împărăția Tatălui, ca să învățăm de la început să chemăm și să venerăm Treimea Cea Una. Căci Numele lui Dumnezeu și Tatăl, Care subzistă ființial, este Însuși Fiul Cel Unul-Năs­cut; iar Împărăția lui Dumnezeu și Tatăl, Care de asemenea subzistă ființial, este Duhul Sfânt. Fiindcă ceea ce Matei numește aici Împărăție, în altă parte, un alt evanghelist a numit Duh Sfânt, zicând: Vie Duhul Tău cel Sfânt și să ne curățească pe noi. Căci Tatăl nu are Numele ca pe ceva dobândit, iar Împărăția nu o cugetăm ca o demnitate care I se adaugă. Pentru că El nu a început să fie, ca să fi început să fie și Tată sau Împărat. El nu a început nici să existe, nici să existe ca Tată sau ca Împărat. Iar dacă, fiind din veci, este și Tată, și Împărat din veci, atunci și Fiul, și Duhul Sfânt există împreună cu Tatăl, ființial, din veci, fiind în chip natural din El și în El, mai presus de cauză și de rațiune, nu iviți, din pricina cauzei, după El. Căci relația arată deodată cu ea și pe cele pe care le leagă prin relație, neîngăduind să fie privite acestea una după alta.

Începând deci această rugăciune, suntem îndemnați să venerăm Treimea deoființă și mai presus de ființă, ca una ce este cauza facerii noastre. Pe lângă aceasta, suntem învățați să vestim și harul înfierii ce ni s-a dat nouă, fiind învredniciți să-L numim pe Cel ce ne este făcător după fire, Tată după har. Iar aceasta ne obligă ca, cinstind numele Născătorului nostru după har, să ne silim să întipărim în viața noastră trăsăturile Celui ce ne-a născut, adică să-I sfințim numele pe pământ, să ne asemănăm Lui ca unui Tată, să ne arătăm fii prin fapte și să preamărim pe Fiul natural al Tatălui...”

(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)