Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Patristica Să nu ne îndepărtăm de Hristos!

Să nu ne îndepărtăm de Hristos!

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Patristica
Data: 07 Mai 2025

Sfântul Ioan Casian, Convorbiri duhovnicești, Partea a III-a, A treia convorbire cu părintele Theonas, Cap. XIX, 1-4, în Părinți și Scriitori Bisericești (1990), vol. 57, p. 721

„Cel ce scrie despre starea de nepăcătuire a firii omenești nu cu vorbe deșarte, ci după mărturia și dovada conștiinței sale, discutând cu noi recunoaște că abia atunci este fără de păcat, când simte că n-a fost despărțit de Binele suprem. Iar cel care, cercetându-și conștiința, ca să nu spun mai mult, va descoperi că a săvârșit măcar o singură liturghie fără amestecul vreunei vorbe, vreunui gând, sau vreunui fapt nepotrivit, acela poate să spună că este fără păcat. De aceea, fiindcă mărturisim că mintea omenească nu poate fi lipsită de zborurile ei fără rost în lucruri nefolositoare și de prisos, recu­noaș­tem totodată că, într-adevăr, tocmai din această pricină noi nu suntem fără păcat. Cu oricâtă grijă s-ar sili să-și păstreze fiecare inima sa, niciodată nu o va putea păzi după dorințele duhului său, fiindcă stă împotrivă condiția trupului. Cu cât va înainta mai mult mintea omenească și va ajunge la o mai curată stare a contemplației, cu atât se va vedea mai pătat, ca printr-o oglindă a purității sale. De vreme ce sufletul se întinde cu privirea mai în înălțime și dorește lucruri mai mari decât cele pe care le săvârșește, este de trebuință ca pe cele în care se găsește să le primească întotdeauna ca fiind mai prejos și mai vrednice de dispreț. O privire sinceră găsește mai multe rele, o viață fără reproș își constată cu părere de rău mai multe greșeli, iar îndreptarea purtării și întrecerea în virtute înmulțește gemetele și suspinele. Nimeni nu poate fi mulțumit cu treapta pe care a îna­intat și, cu cât a fost cineva mai curat la minte, cu atât, văzându-se mai jos, găsește pricini mai degrabă pentru umilință, decât pentru trufie. Cu cât s-a ridicat mai repede la cele înalte, cu atât vede că i se îndepărtează și mai mult piscul pe care vrea să-l atingă. În sfârșit, cel mai deosebit dintre Apostoli pe care-l iubea Hristos, sprijinindu-se pe pieptul Învățătorului său, a spus aceste cuvinte, care parcă au pornit din inima Domnului: Dacă zicem că păcat nu avem, ne amăgim pe noi înșine, și adevărul nu este în noi. Astfel, dacă atunci când spunem că n-avem păcat, n-avem în noi adevărul, adică pe Hristos, ce altceva câștigăm, decât că, prin însăși declarația noastră, din păcătoși ne dovedim criminali și nelegiuiți?” 

Sfântul Vasile cel Mare, Omilii și cuvântări, Omilia a V-a la Mucenița Iulita, IV, în Părinți și Scriitori Bisericești (2009), vol. 1, pp. 101-102

„Nu-ți faci rugăciunea cu cuvinte, dar unindu-te tot timpul vieții tale cu Dumnezeu prin purtarea ta, viața ta va fi o rugăciune continuă și neîntreruptă.” 

(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)