Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica Smerenia şi slava lui Hristos

Smerenia şi slava lui Hristos

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Data: 24 Aprilie 2013

Duminica a şasea din Postul Mare (a Floriilor)

Ca Fiul lui Dum­nezeu să poată um­ple firea ome­neas­­că de „slava” Sa, „sla­vă ca a Unuia născut din Ta­tăl, plin de har şi de a­de­văr” (In. 1, 14), a trebuit „să-Şi fa­că pro­prie” această fire prin în­tru­pare, adică să Se facă i­pos­tasul ei. Această „împropri­e­re” a firii o­meneşti reprezintă sme­rirea fi­rii lui Dumnezeu, sau aşa-zisa „che­noză”, sau „golire” a Lui de sla­va pe care a avut-o înainte de în­trupare (In. 17, 5).

Sfântul Apostol Pavel spune di­rect că, prin faptul că Fiul lui Dum­nezeu cel bogat S-a făcut să­rac pentru noi, ne-am putut noi împărtăşi de bogăţia Lui, căci prin ea a ajuns bogăţia Lui la noi. Dacă nu S-ar fi coborât la posibilităţile noastre de pri­mi­re a bogăţiei Lui, nu ne-ar fi îm­bogăţit pe noi, ci sau ne-ar fi lă­sat aşa cum eram, sau ne-ar fi desfiinţat prin atotputernicia ma­nifestată a Sa. Coborârea Lui e condiţia întâlnirii cu noi la nivelul în care putem primi bo­găţia Lui. Coborârea Lui e condiţia îndumnezeirii noastre. „Cu­noaşteţi harul Domnului nos­tru Iisus Hristos, că fiind El bo­gat S-a făcut sărac, ca să vă îm­bogăţiţi prin sărăcia Lui” (2 Cor. 8, 9). În acord cu acestea, Le­­onţiu de Bizanţ socoteşte co­bo­rârea Fiului lui Dumnezeu sin­­gurul „leac” al bolii noastre. „Prin iconomie, singurul Doctor în­­ţelept al sufletelor noastre, pri­­mind în Sine pătimirile noas­tre, a vindecat boala tuturor1.

Încă de aici se vede că în co­bo­rârea Fiului lui Dumnezeu se pot distinge două etape: una an­terioară Întrupării, prin ca­re Fiul lui Dumnezeu acceptă să Se facă om; şi alta în conti­nua­­re, prin care Dumnezeu ia pă­timirea noastră asupra Sa. De altfel ultima se implică în pri­ma, dată fiind condiţia păti­mi­toare a omului, căci Dum­nezeu S-a făcut om nu ca să des­fiinţeze conţinutul ome­ni­tă­ţii noastre. El a luat pătimirile noas­tre ca să le depăşească di­nă­­untru. E o chestiune pe care o vom cerceta mai încolo, aceea pri­vind modul cum Fiul lui Dum­nezeu pe de o parte dă pu­te­re dumnezeiască trupului, pe de alta suportă pătimirile lui. Aici spunem numai că aceste pă­timiri nu pot fi depăşite de­cât prin suportarea lor, care şi ea e o putere.

Despre amândouă etapele „go­lirii” Fiului lui Dumnezeu vor­beşte Sfântul Apostol Pavel în mod direct în Epistola către Fi­lipeni. Şi deşi nu o prezintă di­rect ca fiind condiţia ridicării noas­tre, aceasta se subînţelege: „Ca­re în chipul lui Dumnezeu fiind, nu răpire a socotit a fi în­toc­mai cu Dumnezeu, ci S-a go­lit pe Sine, chip de rob luând, fă­cându-Se oamenilor asemenea; şi la înfăţişare dovedindu-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, as­cul­­tător făcându-Se până la moar­te, şi încă moarte pe cruce. Pentru aceea, Dumnezeu L-a preaînălţat şi I-a dăruit Lui nume care este mai presus de orice nume” (Filip. 2, 7-9).

Sfântul Chiril al Alexandriei con­sideră, în acord cu locurile da­te din Sfântul Apostol Pavel, că această golire nu se referă la u­manitatea asumată de Fiul lui Dumnezeu, ci la Fiul lui Dum­nezeu Însuşi. El scoate din această „golire” un argument pentru unirea celor două firi în­tr-o persoană, sau pentru asu­marea firii omeneşti în în­suşi ipostasul Său dumneze­iesc. Căci dacă ar fi în Hristos do­uă persoane, una dumneze­ias­că şi una omenească, Fiul lui Dumnezeu nu S-ar fi golit, ră­mânând (astfel) în relaţie exterioară cu omul. Nici omul nu s-a putut goli, căci fiind asu­ma­tă firea lui în Ipostasul lui Dum­nezeu-Cuvântul, a fost mai degrabă cinstită prin a­ceas­ta. Numai Dumnezeu-Cu­vân­tul S-a smerit prin Întrupa­re. Dar în acest caz trebuie să ad­mitem că Dumnezeu-Cu­vân­tul a devenit de fapt ipostasul firii omeneşti2. Desigur „go­li­rea” lui Dumnezeu-Cuvântul în fi­rea omenească a atras-o şi pe a­ceasta într-o anumită smerenie, care n-ar fi avut loc fără asu­marea ei în Ipostasul divin. Această smerire e însă deosebită de „golirea” Fiului lui Dumnezeu.

Ideea Sfântului Chiril, că go­lirea se referă la Fiul lui Dum­nezeu, nu la umanitatea Lui, nu e contrazisă de ideea ge­nerală a Părinţilor că dum­ne­zeirea n-a putut asuma pă­ti­mi­rile noastre. Căci nu firea dum­nezeiască a devenit prin a­ceas­ta pătimitoare, ci Persoana a­cestei firi, întrucât a devenit şi Persoana firii omeneşti. Pe de altă parte, puterea cu care Hris­tos a suportat pătimirile fă­ră să treacă prin ele la păcat o are prin faptul că e Fiul lui Dum­nezeu, purtător al firii dum­nezeieşti. Prin ea are pute­rea de a suporta pătimirile o­me­n­eşti. Nepătimirea firii dum­nezeieşti nu trebuie înţe­lea­să ca nepăsare şi ca ne­pu­tin­ţă de participare prin Ipos­ta­sul ei la cele omeneşti. Chiar o astfel de neputinţă de partici­pa­­re ar fi o îngustare sau o pă­ti­mire. Toate acestea le spune Le­onţiu de Bizanţ: „Nimic din a­cestea n-ar putea primi Cu­vân­tul lui Dumnezeu (din nă­zu­inţele sufletului prin dorinţă şi iuţime spre Dumnezeu), fiind ne­schimbat şi nemodificabil prin fire. Totuşi nu va refuza din pricina impasibilităţii firii să Se unească prin fiinţă cu fi­rea omului, ca să nu se vadă că re­fuzul e o patimă adevărată şi Se teme să fie în acelea în care su­fletele sârguitoare Îl au pe El ca ajutor şi susţinător, întrucât n-au primit nici o vătămare de la trup, ci mai degrabă s-au îm­bo­găţit din Dumnezeu, având tru­pul împreună-lucrător spre vir­tute, şi nu adversar3. Dum­nezeu este ca persoană liber şi pen­tru participare, mai bine zis pen­tru întărirea celor ce pă­ti­mesc. Se poate spune deci că pă­timirile ţin de firea omeneas­că şi, în acelaşi timp, că Fiul lui Dum­nezeu Şi le-a însuşit în­tru­cât S-a făcut om, nu ca să cadă su­b puterea lor, ci ca să le biru­ias­că cu puterea Sa. Şi-a în­su­şit pătimirile în care Şi-a ară­tat libertatea şi puterea de a bi­rui slăbiciunea sucombării firii noastre sub ele.

Chenoza constă tocmai în îm­proprierea naturii noastre în toa­tă suportarea ei curată a du­rerilor de către Dumnezeu-Cu­vântul. Fără aceasta Fiul lui Dumnezeu nu S-ar fi putut fa­ce om cu adevărat.

Dar Sfântul Chiril scoate din che­noză şi un argument că Fiul lui Dumnezeu, asumând uma­ni­­tatea noastră, a rămas toto­da­­tă Fiul lui Dumnezeu, căci alt­fel cum şi de unde s-ar cu­noaş­te că El Însuşi este Cel ce lu­crează cele smerite şi suferă prin umanitatea Sa? La fel, da­că n-ar fi rămas Fiul lui Dum­nezeu, cum ar fi putut birui pă­ti­mirile suportate, scoţând a­fec­tele pătimitoare din firea noas­tră şi îndumnezeind-o? Prin aceasta Sfântul Chiril res­pin­ge anticipat teoriile chenoti­ce protestante din sec. XIX, po­tri­vit cărora Fiul lui Dumnezeu în­trupându-Se a renunţat pentru vremea vieţii pământeşti la a­totputernicia, atotprezenţa, cu­noştinţa şi conştiinţa Sa dum­nezeiască. „Dar cum a să­ră­cit? Prin aceea că fiind Dum­nezeu cu firea Sa şi Fiul lui Dum­nezeu şi Tatăl, S-a făcut om şi S-a născut trupeşte din să­mânţa lui Adam, îmbrăcând mă­sura cuvenită unui serv, adi­că ceea ce este omenesc”. Dar El n-a încetat să fie şi Dum­nezeu: „Căci Cel ce nu a so­cotit lucru vrednic de dispreţ a Se face ca noi, în ce chip ar renunţa la cele prin care s-ar pu­tea cunoaşte că S-a făcut pentru ­noi ca noi?4

Chenoza constă în faptul că Fiul lui Dumnezeu Şi-a însuşit, Şi-a făcut proprii firea ome­neas­­că şi slăbiciunile ei, neim­pri­­mate de păcat. Dar în ce con­stă această împropriere e o tai­nă. Ea exprimă raportul de in­timitate între Ipostasul divin şi natura omenească. Dacă în Ipos­tasul divin se actualizează fi­rea omenească, sau dacă El de­vine ipostasul compus al firii dum­nezeieşti şi omeneşti, unul şi acelaşi subiect săvârşeşte şi su­feră real toate cele omeneşti; dar e şi nepătimitor. Acelaşi su­biect sau ipostas trăieşte şi su­feră în mod real cele ale trupului, dar şi săvârşeşte în mod re­al minuni prin trup şi îl face pe acesta de-viaţă-făcător. Deci Ipos­tasul cel unul umple de pu­tere dumnezeiască trupul şi su­fe­ră cele ale trupului. Dar le su­feră cu putere şi le biruieşte din această cauză. Sfântul Chi­ril insistă mai mult asupra în­dum­nezeirii trupului prin în­tru­pare. Trupul nostru, pe care noi îl trăim în mare măsură lip­sit de o transparenţă, este pen­tru El făcător de viaţă, fiind primitor de viaţă dumne­ze­ias­că. „Căci el nu este în chip sim­plu trupul vreunui om ca noi, ci este cu adevărat trupul pro­priu al Cuvântului dumne­ze­iesc care face toate, şi-I este pro­priu în acelaşi fel în care s-ar zice că ne este propriu tru­pul fiecăruia din noi5.

Sfântul Chiril se ocupă mai pu­ţin cu chenoza în sens de a­su­­mare de către Fiul lui Dum­nezeu a pătimirilor noastre şi mai mult de asumarea firii noas­tre şi a actelor ei în gene­ral. Despre asumarea pătimiri­lor noastre ca mijloc de vin­de­ca­­re a lor am văzut că vorbeşte Le­onţiu de Bizanţ. Iar mai mult vor­beşte de aceasta Sfântul Ma­xim Mărturisitorul. După el, numai pentru că Fiul lui Dum­nezeu a rămas neschimbat cu dumnezeirea Lui în a­ceas­tă unire, a putut săvârşi prin trup atâtea acte de putere şi l-a putut îndumnezei; tot aşa nu­mai rămânând Dumnezeu, în coborârea Sa la firea noas­tră, a putut vindeca rănile ei. De aceea Sfântul Maxim spune că Hristos a realizat mântuirea noas­tră prin amândouă: prin pă­timiri (ca manifestări ale che­nozei) şi prin minuni (ca sem­ne ale puterii dumnezeieşti ma­nifestate prin trup), rezulta­tul final fiind însă eliberarea de păcat şi îndumnezeirea noas­tră. „Prin minuni Se arată ră­mânând în chip neschimbat ceea ce era, iar prin pătimiri Se a­ra­tă păstrând în chip ne­schim­­bat ceea ce S-a făcut. Şi prin amândouă, minuni şi pă­ti­miri, ne-a dăruit desfiinţarea păcatului şi harul îndumnezeirii6.

Din asumarea firii noastre de către Fiul lui Dumnezeu, ca­re e primul act al chenozei Lui (cum se vede din Epistola către Fi­lipeni 2, 7-9), urmează o che­no­­ză în continuare, urmează as­­cultarea ca om şi suportarea tre­­buinţelor omeneşti (afectele de foame, de sete, de somn, fri­ca de moarte, durerea) şi supor­ta­rea morţii înseşi. În toate a­ces­tea se arată acceptarea tră­să­turii pătimitoare a firii noastre, afară de păcat. Acestea nu sunt o chenoză a firii omeneşti. Căci aceasta le avea prin ea în­săşi. Ci a lui Dumnezeu-Cu­vân­tul, Care acceptă să le su­por­te pe toate.

Acceptarea lor a fost necesa­ră iarăşi pentru vindecarea fi­rii de ele. Rostul acesta al asu­mă­rii pătimirilor îl exprimă Le­onţiu de Bizanţ combătând pe aftartodocheţi, care afirmau că trupul lui Hristos a fost ne­stri­căcios şi fără putinţa pă­ti­mi­rii. El spune: „Trupul se cu­noaş­te pătimitor şi coruptibil. Fap­tul dintâi îl face pe Cel mai pre­sus de noi ca noi, iar al doi­lea nu-l lasă să rămână pe Cel cu noi ca noi decât până ce o cere timpul de vindecare şi pâ­nă la ridicarea a ceea ce e al nos­tru la ceea ce e mai presus de noi, adică până la ridicare şi în­viere. Căci nu vom avea ase­mă­narea cu Dumnezeu de nu vom pătimi cu Cel ce a pătimit. Dar cum a pătimit, dacă nu ca noi? Dar n-ar fi pătimit ca noi de n-ar fi rămas ca noi7. De fapt prin aceasta se afirmă pa­ra­doxul că prin pătimirile ac­cep­­tate prin chenoză, Fiul lui Dum­nezeu comunică de fapt fi­rii omeneşti o putere dumne­ze­ias­că, în felul acesta nu mai e o con­trazicere între puterea ce o dă Fiul lui Dumnezeu trupului Său, făcându-l colaborator în să­vârşirea de minuni, sau de-via­ţă-făcător, şi puterea de su­por­­tare şi, prin aceasta, de bi­ru­ire a pătimirilor. A suporta fă­ră cârtire pătimirile e tot o pu­tere. Aceste pătimiri sunt pro­priu-zis trebuinţele trupului ca­re, când sunt satisfăcute, pri­cinuiesc plăcere, şi când nu sunt satisfăcute, pricinuiesc du­rere. Omul s-a deprins însă a­­tât de mult cu plăcerea satis­fa­­­­cerii trebuinţelor trupeşti, în­cât le satisface chiar peste mă­s­u­­­ra necesară, căutând plă­ce­rea în ea însăşi. Iar de durere fu­­ge, chiar cu preţul renunţării la valorile care menţin să­nă­ta­tea spirituală a firii, acceptând o adevărată descompunere spi­ri­tuală. În toate acestea se ma­ni­festă o teribilă slăbire a firii noas­tre, care trece cu vederea vii­torul durabil, de dragul cli­pei prezente. Trece cu vederea că satisfacerea de mai multe ori repetată a unor plăceri pre­zen­te va aduce un lanţ conti­nuu de dureri viitoare. Iisus a ţi­nut în frâu tendinţa spre plă­ce­re, satisfăcând numai în ca­drul strict necesar trebuinţele fi­rii, iar când prin aceasta risca slă­birea puterilor spirituale ale fi­rii şi trădarea valorilor spi­ri­tu­­ale, nici atât, acceptând şi su­por­tând chiar durerea mor­ţii. Căci prin aceasta întă­rea spiritul din firea omeneas­că. Prin aceas­ta restaura tăria firii, adi­că starea cu adevărat conformă firii.

În suportarea acestor păti­miri Iisus Se dovedeşte „omul ta­re”, omul restabilit în tăria lui adevărată. De aceea, în pic­tu­­ra răsăriteană, Hristos Cel răs­tignit nu e Hristos Cel căzut în ultima stare de slăbiciune, că­ci în Răsărit crucea a fost con­cepută ca prilej de întărire a firii sau a spiritului în ea, nu ca simplă satisfacţie dată lui Dum­nezeu pentru jignirea adu­să Lui de oameni, satisfacţie a­ră­tată în acceptarea anulării de sine a omului, înţeleasă ca slă­biciune până la ultima li­mi­tă. În Răsărit acceptarea mor­ţii în faţa lui Dumnezeu e în­ţe­lea­să totodată ca tărie. De ace­ea moartea suportată de Iisus e în acelaşi timp prilej de ma­ni­fes­­tare a puterii, prin care moar­tea e învinsă de Fiul lui Dum­nezeu în trup şi cu colabo­ra­­rea trupului întărit. Căci şi tru­pul poate fi tare în răbdarea pă­timirilor, prin puterea dată lui de Fiul lui Dumnezeu din par­tea firii dumnezeieşti. Ast­fel, între puterea dată firii o­me­n­eşti în săvârşirea de vinde­cări şi puterea de răbdare nu e o contrazicere. Exact prin pute­rea de răbdare a pătimirilor tru­pul se face interior apt pentru a fi instrument al vin­de­că­ri­lor şi al învierii sale ca ultimă treaptă pe această linie. Deci Cuvântul lui Dumnezeu, acceptând această smerire a trupului, pe de altă parte întăreşte trupul.

Sfântul Grigorie de Nyssa spu­ne: „Iar coborârea spre o sta­re smerită e o bogăţie a pu­te­­rii, nefiind împiedicată de ce­le contrare firii... Puterea dumnezeiască şi mai presus de toa­te nu o arată aşa de mult po­doa­b­a universului şi cârmuirea ne­întreruptă a tuturor, cât co­bo­rârea la slăbiciunea firii noas­t­re... S-a demonstrat că bu­nătatea, înţelepciunea, pute­rea, neputinţa de a se corupe, toa­te se arată în asumarea tru­pu­lui nostru. Bunătatea se ve­de în faptul de a fi voit să ne mân­tuiască. Puterea, în a se fi fă­cut în asemănarea omului şi în chipul smerit al firii noastre şi în a se fi arătat că poate fi ţi­nut de moarte după asemă­na­rea oamenilor8.

Aceasta arată că pătimirile nu erau o simplă caracteristică a firii, ci expresia chenozei Fiu­lui lui Dumnezeu devenit om, Ca­re suferă ca să mântuiască şi Care dă prin aceasta firii Sa­le puterea de a pătimi. Astfel se în­ţelege cum chenoza Fiului lui Dum­nezeu, deşi e pătimire, are în acelaşi timp un efect îndum­ne­zeitor asupra firii, dar nu fă­ră colaborarea ei. Tocmai în a­ceas­ta stă rostul chenozei: în a da putinţa participării directe a Fi­ului lui Dumnezeu la în­tă­ri­rea firii umane ca să o facă me­diu activ al iubirii dum­ne­ze­ieşti prin manifestarea de pute­re şi prin suportarea şi depă­şi­rea pătimirilor. „Dumnezeu cel ce a făcut firea, după ce aceasta a slăbit sub povara păcatului, a vin­decat-o din iubire pentru noi. Căci golindu-Se pentru noi şi luând chip de rob, a unit-o cu Sine după ipostas în chip nes­chim­bat, făcându-Se întreg om ca noi, din noi, pentru noi, într-a­tâ­ta încât li s-a părut celor ne­cre­­dincioşi că nu e Dumnezeu, ...ca să desfacă lucrurile dia­vo­lu­lui (în noi) şi să redea firii ra­ţi­unile ei şi să restabilească pu­te­rea iubirii, opusul iubirii de si­ne, şi prin aceasta unirea ei cu El şi a oamenilor între ei9.

În suportarea pătimirilor se ma­nifestă deci, la nivelul la ca­re poate participa şi umanul la ea, puterea dumnezeiască. Iar în săvârşirea de minuni parti­ci­pă umanitatea Lui la aceeaşi pu­tere dumnezeiască, fiind în­tă­rită adică de puterea Cu­vân­tu­lui dumnezeiesc. De aceea ele sunt aşa de legate, că nu există u­na fără alta şi numai îm­pre­u­nă realizează deplina eliberare (de păcat) şi îndumnezeire a fi­rii omeneşti. Nu e liberă o fire ca­re nu poate suporta şi birui prin suportare pătimirile şi nu se poate desăvârşi fără birui­rea dinăuntru, prin răbdare, a pă­timirilor. În suportare omul se află deja deasupra pătimiri­lor.

Astfel chenoza, după Sfântul Ma­xim, nu înseamnă o cădere de fapt a lui Dumnezeu din dum­nezeirea Sa, ci o faptă a bu­­nătăţii Sale şi un mod de ma­­nifestare a puterii Sale pentru a întări firea omenească din lăuntrul ei: „Căci chenoza lui Dumnezeu a fost taina vo­lun­­tară a Lui din pricina bu­nă­tă­ţii faţă de oameni, nu ca o că­de­re din dumnezeire”, sau „o mic­şorare a ei”, a fost „o co­bo­râ­re de bunăvoie prin trup10. De a­ceea dumnezeirea a rămas nes­chimbată în timpul che­no­zei. Chiar actul personal al lui Dum­nezeu de coborâre din iubire este şi el un act de putere. Dar un act de putere adaptat măsurilor firii omeneşti, ca să poa­tă fi asumată de Fiul lui Dumnezeu.

De fapt, atât pătimirea sl­ă­bi­­ciunilor omeneşti, neumbrită de păcat, cât şi înzestrarea firii o­meneşti cu putere dumne­ze­ias­că pentru biruirea lor sunt ma­nifestarea aceleiaşi iubiri dum­nezeieşti coborâte la nive­lul firii omeneşti. Iar iubirea e pu­tere, e cea mai autentică pu­te­re. Ea îşi manifestă cu atât mai mult puterea ei cu cât Cel ce o are Se coboară mai jos fără să Se schimbe. Căci iubirea a­de­vărată şi puternică nu se al­te­rează coborându-se.

Aparenţa aceasta de cobo­râ­re a puterii prin iubire ascunde pre­zenţa puterii Lui pentru o ju­decată lumească inferioară. A­ceasta socoteşte că e o contra­zi­cere între putere aşa cum o în­ţelege ea şi smerenie. Dar oa­me­nii duhovniceşti simt, în sme­renia neumbrită, ade­vă­ra­ta iubire.

(Preot profesor Dumitru Stă­niloae, Teologia Dog­ma­ti­că Or­to­d­oxă, vol. II, pp. 66-75: „Chenoza Fiului lui Dum­nezeu prin Întrupare şi Cruce şi îndumnezeirea fi­rii Sale omeneşti”,Editura In­sti­tutului Biblic şi de Mi­si­une Or­to­doxă, Bucureşti, 2010. Titlul arti­colului şi sublinierile din text aparţin redacţiei)

Note:

1 Contra Nestor. et Eutych., P.G. 86, 1, col. 1324 C.

2 Apologia celor 12 capitole că­tre episcopii orientali, P.G. 76, col. 29 urm. Răs­puns la combaterea anat. 12 de către Andrei al Samo­sa­tei şi Teodorei (la anat. 11).

3 Contra Nestor. Et Eu­tych., P.G. 86, 1, col. 1285 B.

4 Răsp. la combat. anat. 12.

5 Răsp. la combat. anat. 11.

6 Epist. 16, P.G. 91, col. 577.

7 Contra Nestor. Et Eutych., P.G. 86, col. 1321 D.

8 Cuvântarea catehetică cea ma­re, P.G. 45, col. 65 B.

9 Sf. Maxim Mărturisitorul, Epist. II, către Ioan Cubic., P.G. 91, 297.

10 Epist. 19, către Pyrrhus, P.G. 91, col. 592 D.

Citeşte mai multe despre:   chenoza  -   smerenie