Anul 2024, dedicat în Patriarhia Română pastorației și îngrijirii bolnavilor și Sfinților tămăduitori fără de arginți, ne-a oferit prilejul redescoperirii importanței unei lucrări mari și sfinte, aceea
Spovedania: în picioare, în genunchi sau pe scaun?
Fiecare dintre noi a mers la duhovnic să se spovedească sau a văzut, în bisericile în care a intrat, alţi creştini spovedindu-se. Primul lucru pe care îl observăm este locul în care se desfăşoară Spovedania: chiar dacă tradiţional acesta era pronaosul bisericii, de cele mai multe ori, spovedaniile se săvârşesc în naos, în faţa icoanei Mântuitorului Hristos. Despre acest subiect a scris, chiar în această rubrică, în luna martie a anului curent, cu limpezime şi competenţă părintele profesor Nicolae Necula.
Voi încerca să răspund acum unei alte întrebări care se naşte tot în urma observării practicilor diferite legate de poziţia preotului şi cea a celui care se spovedeşte.
1. În ce îl priveşte pe preot, de obicei, după ce citeşte molitfele sau rugăciunile de la început, „cheamă numai unul câte unul din cei cărora le-a citit molitfele, nu câte doi sau mai mulţi, şi şade pe scaun cu faţa senină, ca şi când ar închipui iubirea de oameni a lui Dumnezeu“ (Molitfelnic, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 2013, p. 65). Expresia „scaunul mărturisirii“ nu se referă strict la un scaun folosit la şedere, ci, mai degrabă, la faptul că Taina Pocăinţei prevesteşte Judecata de Apoi, „când va veni Fiul Omului întru slava Sa, şi toţi sfinţii îngeri cu El, atunci va şedea pe tronul (scaunul) slavei Sale“ (Matei 25, 31). Prezenţa icoanei Mântuitorului este benefică şi pentru ca acela care se spovedeşte „să ştie că îşi mărturiseşte păcatele ca şi când ar sta în faţa lui Hristos Însuşi, preotul fiind doar reprezentantul sau martorul Acestuia“ (pr. prof. Ene Branişte, Liturgica specială, Editura Nemira, Bucureşti, 2002, p. 298). Poate de aceea autorul Cărţii foarte folositoare de suflet îl îndeamnă pe duhovnic să urce în scaunul cel înalt al mărturisirii (cap. VIII), inspirat de îndemnul Sfântului Simeon al Tesalonicului: „Duhovnicul care primeşte mărturisirea să şadă liniştit, cu bună cucernicie şi blând cu sufletul, arătând în căutătura feţei sale dumnezeiască dragoste“ (Tratat asupra tuturor dogmelor credinţei noastre…, cap. 257).
Chiar dacă sunt şi preoţi care în timp ce săvârşesc Taina Pocăinţei stau în picioare, fără să greşească, cum se întâmplă, bunăoară, în Biserica Ortodoxă Rusă, la noi, majoritatea aleg să se aşeze pe scaun, mai ales că, făcând aşa, sunt ajutaţi să reziste uneori ore în şir, ascultând mărturisirile fiilor duhovniceşti.
Ar mai fi de făcut o menţiune legată de felul în care arată scaunul de spovedanie. Dacă preotul foloseşte pentru spovedanie una din stranele bisericii, este asigurată într-un fel „exigenţa liturgică“ legată de scaunul mărturisirii, însă în acest caz comoditatea nu este una foarte mare. Ştim că stranele nu sunt făcute pentru ca acela care se aşază în ele să se simtă confortabil, ci doar să prindă puţină putere pentru osteneala slujbei…
De cele mai multe ori, preotul foloseşte unul din scaunele din interiorul bisericii, care, adesea, nu au un aspect liturgic, în conformitate cu toate celelalte obiecte care împodobesc sfântul locaş. Aşa se face că, de foarte multe ori, nu este nici o diferenţă între scaunele din bisericile noastre şi cele pe care le întâlnim în birouri, în sălile de aşteptare sau în restaurante. Situaţia nefirească despre care vorbim e cauzată de neînţelegerea rostului sau menirii unui obiect în biserică. Ar trebui ca cel puţin scaunul pe care îl foloseşte preotul la spovedanie să fie ales cu grijă, pentru ca el să fie cu adevărat chip al Tronului Judecăţii, exprimând frumuseţea Împărăţiei lui Dumnezeu.
2. Dacă preotul stă aşezat în scaunul mărturisirii, în ceea ce priveşte poziţia fizică a credinciosului, practicile nu sunt unitare. Întâlnim, de cele mai multe ori, credincioşi care se spovedesc în genunchi, alţii care sunt aşezaţi şi ei pe un scaun, sau alţii, cei mai puţini, care stau în picioare.
Se naşte întrebarea: cum e corect?
Dacă cercetăm Molitfelnicul, constatăm că „cel ce se spovedeşte ştrebuieţ să stea cu capul descoperit, cu mâinile strânse la piept, plecându-şi capul în jos cu umilinţă şi cu frică de Dumnezeu“ (ed. cit., p. 65). Nimic despre îngenuncheat sau nu, cu atât mai puţin despre aşezatul pe scaun. Probabil că la aşezatul pe scaun nici măcar nu s-au gândit părinţii care au scris aceste îndrumări, în vremea aceea neexistând, ca acum, zeci de scaune răspândite prin locaşurile de cult.
În scrierile părintelui profesor Petre Vintilescu am găsit citată o mărturie din veacul al VI-lea, a Sfântului Ioan Postitorul, care, într-un tratat despre spovedanie, indică preotului să aşeze pe cel care se spovedeşte mai întâi în faţa altarului, pentru molitfe, după care „să-l ridice (din genunchi) [în gr. anistan] şi să-l facă să stea în picioare [în gr. istan] de o parte a intrării altarului, iar el însuşi în cealaltă parte să stea [în gr. istasthai]“ (Spovedania şi duhovnicia, Alba Iulia, 1995, pp. 64-65).
Cartea foarte folositoare de suflet, pusă de foarte mulţi pe seama Sfântului Nicodim Aghioritul, menţionează că acela care se spovedeşte vine la duhovnic, „îngenunchind înaintea Sfintei Lui icoane“ (Partea a III-a, cap. 2).
Încercând să găsim argumente în favoarea uneia sau alteia dintre practici, ne poate fi folositoare şi Pilda fiului risipitor, văzută adesea ca o imagine a Tainei Pocăinţei, în care tatăl iertător „a căzut pe grumazul lui“ (Luca 15, 20), ceea ce înseamnă că acesta se afla cumva în genunchi (aşa cum e reprezentat adeseori în iconografie).
Încercând o concluzie a celor scrise până acum, cred că, în duhul tradiţiei prezente în cele mai multe dintre bisericile noastre, în timpul mărturisirii păcatelor, se cuvine să stăm în genunchi, ca o expresie a părerii de rău pentru păcatele pe care le-am făcut.
Pe scaun ar trebui să stea în timpul spovedaniei numai cei cu anumite neputinţe fizice, care îi împiedică să îngenuncheze. De aceea, este bine ca preotul să se îngrijească să fie un scaun în apropierea locului în care spovedeşte, pentru astfel de excepţii.
Tot în mod excepţional, ar putea fi invitat să se aşeze pe scaun şi un credincios care are de făcut o mărturisire mai îndelungată, pentru a fi prevenită situaţia neplăcută în care el nu mai e atent la spovedanie, din cauza amorţelii pe care o simte în trup.
În cazul în care preotul alege să stea în picioare, e de la sine înţeles că şi credinciosul ar trebui să stea tot în picioare în timpul mărturisirii păcatelor.
Ar mai fi de răspuns la o întrebare: în timpul spovedaniei, se aşază sau nu epitrahilul pe capul credinciosului? Consider că nu există nici în acest caz un răspuns unic. Fiecare preot va proceda cum crede mai bine, încercând să creeze în timpul spovedaniei cadrul necesar ca cel care îşi mărturiseşte păcatele să simtă părerea de rău pentru păcate, dar şi încredere în marea milostivire a lui Dumnezeu. Cu epitrahilul pe cap, alunecându-i din când în când pe umeri, poate să se simtă stânjenit, „ascuns“, cu privirea în pardoseala bisericii, preotul fiind undeva deasupra şi şoptindu-i la ureche întrebări sau sfaturi. Este de preferat situaţia în care cei doi se pot privi în ochi, fiecare asumându-şi rolul pe care îl are, alături de Dumnezeul cel nevăzut, dar prezent real în acele momente.
Aşadar, chiar dacă la prima vedere pare un lucru nesemnificativ, poziţia fizică a preotului şi cea a credinciosului pot fi elemente esenţiale în buna desfăşurare a unei spovedanii, ele ajutând sau împiedicând rostul acesteia: părăsirea cu sinceritate a unui trecut păcătos şi începerea unei vieţi schimbate, cu nădejde în mântuire. (Responsabil de rubrică diac. Ciprian Bâra)