Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar Chip de păstor şi vrednic învăţător al tainelor credinţei

Chip de păstor şi vrednic învăţător al tainelor credinţei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Documentar
Un articol de: Pr. Lect. Dr. Filip Albu - 11 Ianuarie 2015

La iniţiativa Preafericitului Părinte Patriarh Daniel şi cu aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, anul în care tocmai am intrat a fost dedicat misiunii parohiei şi mănăstirii, prin omagierea diferitelor personalităţi duhovniceşti locale, care s-au arătat vrednici păstori ai poporului lui Dumnezeu. Una dintre aceste figuri reprezentative pentru activismul său misionar a fost şi Episcopul Grigorie Comşa al Aradului.

În scurta sa păstorire din­tre anii 1925 şi 1935, fostul Episcop al A­radului a reuşit să la­se o amprentă aparte în rândul cre­dincioşilor arădeni şi ti­miş­o­reni pe care i-a povăţuit pe ca­lea mântuirii. Şi astăzi, dato­ri­tă celor peste 100 de titluri de cărţi şi broşuri tipărite de a­ces­ta, avem marea bucurie să des­co­­perim un veritabil tezaur din ca­re să ne inspirăm în activita­tea de propovăduire a dreptei cre­dinţe şi de păstorire pe calea mân­tuirii a credincioşilor. Ast­fel, se poate observa că, în cea mai mare parte a predicilor şi cu­vântărilor sale, episcopul a­ră­dean nu urmăreşte doar o ex­pu­­nere în sine şi fără relevanţă pe­n­tru viaţa socială a credinţei Bi­sericii, ci caută să arunce, per­manent, punţi pentru o ex­pe­­rienţă viabilă a misterului cre­dinţei în societatea contem­po­­rană lui, chiar dacă aceasta în­­cepea să manifeste tot mai preg­nant un aer cosmopolit şi se­cularizat. Din mulţimea te­ma­­­ticilor aprofundate în opera o­­­­miletică a Episcopului Comşa pre­­zentăm câteva teme pe care le considerăm centrale şi fun­da­­men­tale pentru înţelegerea con­tri­buţiei sale în toată pro­fun­­zi­mea şi complexitatea ei, în con­tex­tul începutului de secol XX.

Iisus Hristos - centrul vieţii omului

Episcopul Grigorie Comşa su­bliniază în predicile şi cu­vân­­tările sale centralitatea lui Iisus Hristos în Biserică şi în via­ţa omului. De câte ori se re­fe­­ră la persoana divino-umană a lui Iisus Hristos o vede ca pe o realitate fundamentală pentru viaţa omului. Iisus Hristos es­te pentru el singurul capabil să desăvârşească pe om şi să-i des­chidă acestuia o perspectivă a­u­tentică asupra vieţii şi mân­tu­­irii lui. În acest sens el face de­l­imitări stricte între morala creş­tină, care are în centrul ei pe Hristos, fiind o morală ecle­zi­­ală, şi celelalte forme de etică spe­cifice unei viziuni autonome şi secularizate. Astfel, el anali­zea­ză şi combate diferitele sis­te­­me, idei, concepţii morale ale lu­mii moderne, specificându-le tot­odată reducţionismele, în com­paraţie cu morala creştină: mo­rala lui Nietzsche, morala lui H. Spencer, morala monistă, mo­rala sociologică, teoria soli­da­rităţii („Credinţa, morala şi nea­mul…“, pp. 8-15). Toate a­ces­­te concepţii nu sunt altceva de­cât consecinţa autodivi­ni­ză­rii u­manului şi abdicării libere a o­mu­lui de a recunoaşte pe Ii­sus Hris­tos ca centrul vieţii lui.

Episcopul Comşa face un apel - plecând de la viziunea dis­­torsionată şi reductivă a a­ces­tor concepţii şi sisteme pri­vind relaţia om-societate-mo­ra­lă - la recentrarea persoanei şi co­munităţii umane în voinţa lui Dum­nezeu, care înseamnă ac­cep­­tarea vieţii în Hristos sau re­a­ducerea lui Hristos în centrul preocupărilor omului con­tem­­poran: „Să punem deci pe Hris­tos în centrul preocupări­lor noastre. Renaşterea nu se în­­cepe cu libertatea, ci cu dra­gos­­tea creştină! Nu inegalita­tea este rădăcina răului social, ci lipsa de dragoste, caritate. Li­bertatea fără religiune este un râu fără dig, care nimiceşte tot în calea lui. Dorul de plăceri prin etica, prin pietatea creş­ti­nă se stăpâneşte, iar nu prin legi şi poliţie. Hristos, care a po­­runcit valurilor, va porunci pa­timilor. Hristos coboară dra­gos­tea în familii, care sunt te­me­lia vieţii sociale. Hristos va vin­­deca urmările pauperismului. Hristos, iar nu lumea, va sa­tisface dorinţele inimii, căci ini­ma este mai largă decât lu­mea, iar suferinţele ei sunt cu mult mai multe decât să le poa­tă alina lumea. (…) Prin Hris­tos a grăit omenirea înălţată la Dum­nezeu. Prin Hristos se va f­ace înălţarea şi în viitor“ (Ibi­dem, pp. 18-19).

Sfintele Taine în viaţa Bisericii şi a creştinilor

Episcopul Grigorie Comşa su­bliniază în repetate rânduri, în predicile şi cuvântările sale, că nu există viaţă eclezială au­ten­­tică în afara Tainelor care au un caracter eclezial şi perso­nal-comunitar profund, în ele fi­ind prezent Hristos în vede­rea transfigurării omului şi a cre­aţiei întregi. În acest sens, el ca­ută să sensibilizeze pe creş­ti­nii contemporani lui asupra a­ces­tor realităţi ecleziale, accen­tu­­ându-le rolul lor spiritual, sfin­ţitor şi mântuitor. Astfel, Tai­na Botezului îmbracă în o­pe­ra omiletică a Episcopului Gri­gorie variate abordări şi to­na­lităţi, în funcţie de starea can­didatului la Botez: prunc, a­dult convertit. Pe de altă parte, el subliniază că Taina Bote­zu­lui implică o responsabilitate u­­riaşă nu numai pentru cel bo­te­zat şi familia lui, ci şi pentru în­­treaga Biserică, care pri­meş­te un nou membru şi mai ales pen­tru naşii care nu trebuie să ui­te că, prin ei, cel botezat s-a le­pădat de satana şi s-a împre­u­­nat cu Hristos. Nuanţa a­ceas­ta, de responsabilitate, o leagă de ­interpretarea ce o dă întrei­tei rostiri a Crezului, din slujba tai­nei: „Întrebările şi răspun­su­rile acestea se fac de trei ori, pa­re că anume ca părinţii şi na­şii să nu le uite, cum din ne­no­ro­cire se întâmplă de multe ori! De aceea, iubiţi naşi, Biserica vă roagă prin glasul meu să nu ui­taţi că numai atunci a primit a­cest prunc botezul când aţi răs­puns în numele pruncului, că el s-a împreunat cu Hristos! Aţi luat deci asupra voastră sar­cina de a ajuta părinţilor să-şi crească pruncul în temere de Dum­nezeu. Cuvântul vostru es­te o chezăşie, luată faţă de via­ţa unui nou membru al Bi­se­ri­cii. Prin urmare, veţi avea să răs­pundeţi până la răsuflarea voas­tră cea mai de pe urmă pen­tru angajamentul ce aţi luat“ (Ibidem, pp. 11-12).

De asemenea, el atrage a­ten­ţia asupra dimensiunii mis­ti­ce a Tainei Botezului, a stării în care omul cel botezat este pus, dar şi a realităţilor is­pi­te­lor lumii care încearcă să ză­dăr­­nicească darurile primite în Tai­na Botezului: „Prin botez te-ai îngropat împreună cu Hris­tos şi te-ai ridicat la o nouă via­ţă. Cu adevărat zice acelaşi sfânt apostol la Galateni: „Că ori­câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat“. Lu­mea de azi înţelege cuvintele a­ces­t­ea, dar nu toţi le urmează. Mulţi după botez caută a se îm­bră­ca în duhul lumii. Lumea te chea­mă la distracţiile ei, ca să nu te plictiseşti, dar nu trebuie să asculţi de ea ca să nu pierzi chi­pul ce l-ai îmbrăcat azi. Lu­mea te va copleşi cu necazuri, dar Mântuitorul te învaţă că nă­­dejdea răbdare lucrează. Lu­mea te va amăgi ca să te faci ne­­credincios, dar nu uita că a­măgirile ei sunt trecătoare“ (Ibidem).

Taina Euharistiei este o tai­nă înfricoşătoare prin care creş­tinii se unesc maxim cu Iisus Hristos, de aceea ei tre­bu­ie să conştientizeze această u­­ni­re şi să se comporte ca a­ta­re. A­­pelul la o conştiinţă eu­ha­risti­că este întâlnit des în pre­di­cile sa­le şi are şi un caracter religi­os-moral, el fiind convins că par­ticiparea creştinilor la Tai­­na Euharistiei creează un anumit stil de viaţă, care este de fapt stilul de viaţă al Bi­se­ri­cii. El arată că, dacă oamenii nu s-ar mai aduna la Sfânta Li­t­ur­ghie, ca şi model al comuniunii în societate, dacă nu vor mai a­vea comunitate de viaţă în Hris­tos, va triumfa „dicta­tura e­goismului sălbatic“. De ace­ea el îndeamnă: „Dacă oa­me­nii nu s-ar mai aduna la Sfân­ta Litur­ghie spre a se privi ca fraţi, da­că nu vor mai avea co­munitate de viaţă lui Hris­tos, va triumfa dic­tatura egoismului sălbatic (…). Veniţi deci tot­deauna la bi­­serică, preaiu­biţii mei fii su­fle­­teşti, căci Sfân­ta Liturghie se face acolo nu pentru interese e­­goiste, ci pen­­tru întreaga Bise­ri­că din ca­re cu toţii facem par­te. Cu to­ţii deci trebuie să ne a­propiem de Al­tarul lui Hristos şi să zi­cem: sân­gele lui Hristos e răs­cum­pă­rarea noastră. Cu to­ţii ne sim­ţim acolo ca fraţii, a­vând o ini­mă şi mâncând ace­eaşi mân­care duhovnicească“ (Ibidem).