Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar Dimensiunea ascetico-mistică a actului educativ

Dimensiunea ascetico-mistică a actului educativ

Data: 10 Decembrie 2013
De foarte puţine ori astăzi conceptul de şcoală şi învăţare ne duce cu gândul la latura ascetico-mistică a Bisericii noastre. Născută în tinda Bisericii, şcoala a îmbrăcat de-a lungul timpului multiple forme, canalizându-se în tot atât de multe direcţii. Din nefericire, actualitatea zilelor noastre, poate prea încercată de duhul globalizării, s-a depărtat de autenticul educaţiei bisericeşti, ieşind astfel din contextul vieţii eclesiale. Reactivarea vechilor valori, cel puţin pentru noi, cei care încă mai simţim creştineşte, devine astfel o datorie şi în acelaşi timp o provocare. Un lucru este cert, de sufletele celor botezaţi vom da socoteală înaintea Dreptului Judecător. Fără a avea aşadar pretenţia unei tratări exhaustive a subiectului, mult prea complex pentru o abordare pe scurt, vom încerca să scoatem de sub colbul vremii frumoasa amintire a ceea ce încă mai înseamnă cu adevărat „educaţie creştină“. 
 
Aşa se face că adevărata dimensiune educaţională se naşte din cuvântul Sfintei Scripturi. Din izvorul ei se adapă tot cel care este însetat, cel ce din dragoste pentru Înţelepciunea cea dumnezeiască (Sofia) se adânceşte căutând să sădească în inima sa adevărul. În tot acest demers, Hristos este Dascălul prin excelenţă, „Pedagogul“, aşa cum Îl numeşte Sfântul Clement Alexandrinul. De la El puterea cuvântului a fost transmisă Sfinţilor Apostoli şi de la ei, prin succesiune harică neîntreruptă în toată Biserica, în zilele noastre şi până la sfârşitul veacurilor. În tot acest context, latura monastică are un farmec cu totul aparte. Capacitatea învăţătorească s-a dezvoltat treptat în raportul avvă-ucenic, ca mai apoi să se regăsească în noţiunea de şcoală. De admirat aici este latura practică a învăţării, întărită permanent prin experienţe mistice personale, construite pe rugăciune, post, într-un cuvânt pe asceză. (Diac. Ioniţă Apostolache)