Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar Iconograf ia sfinților ierarhi în vechi biserici moldovenești

Iconograf ia sfinților ierarhi în vechi biserici moldovenești

Galerie foto (7) Galerie foto (7) Documentar
Un articol de: Otilia Bălinișteanu - 30 Ianuarie 2020

Sfârșitul lunii ianuarie ne rezervă una dintre marile sărbători de peste an ale Ortodoxiei, cea a Sfinților Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul și Ioan Gură de Aur. Multe biserici din întreaga țară poartă acest hram, poate cea mai cunoscută fiind a Mănăstirii „Sfinții Trei Ierarhi” din Iași, celebru monument de spiritualitate și arhitectură. Astăzi, însă, vom poposi împreună pe urmele icoanelor ce-i înfă­ți­șea­ză pe cei trei mari sfinți în vechi ctitorii de lemn din Moldova.

Trăitori în secolul al 4-lea, cunoscut drept „veacul de aur” al Bi­sericii, cei trei ierarhi sunt astăzi printre cei mai cunoscuți sfinți din calendarul ortodox. Sfântul Vasile cel Mare a lăsat monahismului regulile după care funcțio­nează și astăzi, dar a fost și un mare filantrop, alinător al celor săraci și năpăstuiți, pentru care a construit școli și așezăminte de îngrijire. De la el ne-a rămas până astăzi con­ceptul „Vasiliada”, care înglo­bează un complex de forme de ocrotire a celor aflați în nevoie. Dacă Sfântul Ierarh Vasile cel Mare a rămas în istoria Bisericii ca model de dăruire pusă în slujba oamenilor, Sfântul Ierarh Grigorie Teologul a fost model de teolog-cărturar, iar Sfântul Ioan Gură de Aur, un simbol al propovăduirii cuvântului lui Dumnezeu spre îndreptarea credincioșilor.

Deloc întâmplător, în anul 1936, la primul congres al profesorilor de teologie de la Atena s-a hotărât ca ziua de 30 ianuarie, închinată Sfinților Trei Ierarhi, să fie sărbătorită în mod deosebit de dascălii și studenții din toate școlile teologice, cei trei sfinți devenind ocrotitori spirituali ai învățământului teologic. 

Trisfetitele, sărbătoare cu mare trecere în popor

Dar toți sfinții ierarhi, nu doar cei trei sărbătoriți în 30 ianuarie, au avut mare trecere și în rândul poporului, dovadă în acest sens fiind reprezentările iconografice pe care le regăsim astăzi în bisericile românești, dar și legendele păstra­te în credința populară, mai ales în Moldova. „Se spune că, după ce Sfântul Ştefan a făcut mănăstirile şi bisericile, trebuia să se stabi­lească preţul pe care credincioşii să-l plătească pentru o liturghie. Sfântul Vasile ar fi propus zece lei. Sfântul Grigore ar fi zis numai cinci lei. Dar Sfântul Ioan a zis că este prea mult, să fie numai zece bani, ca să-l poată plăti şi văduvele, şi cei săraci. Atunci o văduvă a strigat: «Sfântă şi de aur să-ţi fie gura!». În popor, ei mai sunt con­sideraţi doctori făcători de minuni şi sunt serbaţi pentru foc, pentru boli şi pentru pagube. Prin Bucovina, în această zi se spune: «Trisfi­tiţile,/ Ziua cu luminele/ Şi se sparg cărările» – adică se măreşte ziua şi încep să se aleagă cărări prin zăpadă”, explică cercetătoa­rea Lucia Cireș.

Am regăsit scene foarte inte­resante, în care sunt reprezentați și cei trei mari ierarhi, dar și alți sfinți ierarhi în numeroase loca­șuri de lemn din Moldova. Zestrea de patrimoniu a acestora le rezervă celor care ajung să le viziteze bucuria descoperirii unor icoane de o expresivitate și o putere de sugestie deosebite, semnate fie de pictori de renume, fie de acei hăruiți „zugravi” de biserici, oameni ai locului.

La bisericuța de lemn „Schimbarea la Față” din Schit Orășeni, județul Botoșani, ridicată în 1760, în muzeul parohial se păstrează una dintre cele mai frumoase reprezentări ale Sfinților Trei Ierarhi, înfățișați într-o ipostază unică, avându-i de o parte și de cealaltă pe Sfântul Apostol Petru (păzitor al Raiului, cu cheia în mână) și pe Sfântul Apostol Pavel. Icoana, de influență rusească, este pictată pe pânză și datează din secolul al 18-lea. Influența școlii ruse de pictură pare să fie confirmată de legenda locului, care spune că la Schit Orășeni, în apropierea Voronei, s-ar fi format una dintre cele mai vechi vetre pustnicești din ținutul Boto­șa­nilor, unii fiind chiar ucenici ai Sfântului Cuvios Paisie de la Neamț, cunoscut reformator al vieţii monahale din Moldova.

O altă minunată reprezentare a Sfinților Trei Ierarhi se găsește în bisericuța de lemn de la Cu­cuieți-Solonț, din zona sub­mon­tană a județului Bacău. Aflat în mijloc de codru, la jumătatea unui versant abrupt, locașul și-a păstrat până astăzi și stilul arhitectural, și odoarele de interior. Este vorba despre un registru pictat pe ușa diaconească din dreapta Altarului, înfățișându-i pe Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie Blagoslovul şi Sfântul Ioan Zlataust.

Alte icoane valoroase, foarte expresive din punct de vedere pictural, sunt păstrate și la Brăești (județul Botoșani), în biserica de lemn „Adormirea Maicii Domnului”, la Boboiești-Pipirig (județul Neamț), în biserica de lemn „Sfântul Vasile cel Mare”, dar și la Merișor-Scorțeni (județul Bacău), în biserica de lemn „Soborul Sfinţilor Voievozi Mihail şi Gavriil“. 

Sfinți ierarhi, într-o alăturare unică la Colonești

Una dintre cele mai interesante particularități legate de iconografia sfinților ierarhi prezentă în locașurile de lemn moldove­nești am întâlnit-o pe Valea Zeletinului, între Colinele Tutovei, în localitatea Colonești, județul Bacău. Aici, la 1832, medelnicerul Vasile Vidrașcu a ridicat o impunătoare biserică de lemn, boierească, ce a primit un hram unic, o alăturare a unor sfinți ierarhi pe care nu am mai regăsit-o nicăieri în altă parte: „Sfinții Ierarhi Vasile, Nicolae și Haralambie”. Mărturie în acest sens stau nu doar icoana hramului, de o excepțională frumusețe, ci și inscripția de pe clopotul donat de ctitorii din familia Apostoleanu, în 1894: „Acest clopot a fost dăruit în anul 1894 bisericii din Colonești cu hramul Sfinților Vasile, Neculai și Haralambie de către Gheorghe și Smaranda Apostoleanu, ctitorii acestui sfânt locaș”. Ulterior, cu ocazia repa­rațiilor de la 1957, biserica a primit hramul pe care îl poartă și azi, fiind pusă sub ocrotirea Sfântului Dumitru.

Citeşte mai multe despre:   Sfinții Trei Ierarhi  -   icoana