Cu mulți ani în urmă, aflându-mă într-o cameră a institutului care găzduiește marele radiotelescop de la Effelsberg, priveam prin fereastră la antena cu diametrul de 100 m, cea mai mare antenă mobilă din
Mănăstirea Suceviţa în perioada interbelică
Pe drumul ce duce de la Rădăuţi spre Câmpulung Moldovenesc, după celebra localitate Marginea a ceramicii negre, pelerinul se poate închina la semeaţa şi domneasca mănăstire a familiei Movileştilor. După ascensiunea între mai-marii ţării începută încă din vremea lui Ştefan cel Mare, Movileştii au hotărât ridicarea unei mănăstiri care să pună pecete importanţei pe care o căpătaseră în Moldova. Movileştii i-au avut ca model pe marele Ştefan cu a sa Putna şi pe Petru Rareş cu a sa Probota. Astfel, pe la 1586, pe locul unei sihăstrii cu începuturi din vremea lui Daniil Sihastrul, mitropolitul Gheorghe Movilă iniţia ridicarea acestei frumoase mănăstiri cu hramul "Învierea Domnului", cu o biserică în stil moldovenesc, în formă de cruce şi cu gropniţa destinată familiei ce avea să marcheze Moldova la începutul secolului al XVII-lea. La 1595, Ieremia Movilă a fost cel care i-a adăugat bisericii cele două pridvoare deschise, i-a înălţat chilii, casa domnească şi un zid de incintă, care i-a conferit mănăstirii un aspect de cetate medievală. Însă poate cel mai important lucru pe care l-a făcut Ieremia Movilă a fost pictarea bisericii în interior şi exterior. Mai ales în exterior, în deja buna tradiţie pornită de la Petru Rareş, lăcaşul a primit o zugrăveală aparte, cu teme precum Imnul Acatist, Pocrovul, Scara virtuţilor, Arborele lui Iesei sau cicluri complete din vieţile unor sfinţi. La 1801, biserica a primit o altă catapeteasmă din lemn de tisă, sculptată în stil baroc-rococo, pentru ca şase ani mai târziu chiliile să fie afectate de un incendiu. Mănăstirea a fost refăcută pe cheltuiala exclusivă a Fondului bisericesc din Bucovina. În 1936, prin hotărârea mitropolitului Visarion Puiu, Suceviţa a devenit chinovie de maici. (Adrian Nicolae Petcu)