Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar „Un om cu hire înaltă şi împărătească“

„Un om cu hire înaltă şi împărătească“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Documentar
Un articol de: Victor Simion - 02 Aprilie 2014

Caracterizarea din titlu este făcută de Miron Costin celui care, la data de 3 aprilie a anului 1634, deci acum 380 de ani, se urca în scaunul de domnie al Moldovei schim­bân­du-şi numele de boier din Lupu Coci în numele de domn Vasile Lupu. A condus Ţara Moldovei timp de 19 ani, fiind din punctul de ve­de­re al duratei una din cele mai lungi domnii din istoria Ţărilor Române. Au fost, pentru Moldova, ani de multe împli­niri, de o relativă stabilitate economică şi politică, ceea ce a dat ţării o anume stare de prosperitate - dacă avem în vedere că, la preluarea domniei, ţara se afla într-un mare declin economic.

Acelaşi Miron Costin con­semna în Le­to­pi­­seţul Ţării Mol­do­vei: „Fericită domnia lui Vasile Vodă, în care, de au fostu cândva aciastă ţară în tot binele şi bivşug şi plină de a­vu­ţiie, cu mare fericiie şi tă­ră­gă­na­tă până la 19 ani, în dzilele a­cestii domnii au fostu“. Chiar pri­­vite cu rezervele de rigoare, a­ces­te evaluări se confirmă în ma­re măsură prin faptele şi re­a­li­­zările acelei vremi aşa cum sunt ele consemnate de cer­ce­tă­to­rii care s-au aplecat asupra a­ces­tei veritabile epoci de cultură şi artă.

Vasile Lupu a avut o bogată şi rodnică activitate ctitori­ceas­că în cei 19 ani de domnie. A ri­di­cat din temelie, a reparat sau a refăcut 28 de biserici, la care se adaugă şi importante edificii lai­ce. Vasile Lupu se situează ast­fel, după Ştefan cel Mare şi Sfânt, între ctitorii principali din Moldova.

Ctitor de cultură românească medievală

De numele său se leagă unul din­tre cele mai importante gesturi culturale din istoria Ţărilor Ro­mâne, şi anume introducerea ti­parului în Moldova, contri­bu­ind prin aceasta la o deschidere fă­ră precedent a culturii scrise. Pri­ma tipăritură ieşită de sub teas­curile tiparniţei instalate la „Trei Ierarhi“ a fost „Decretul si­no­­dal“ (hotărârile Sinodului de la Iaşi din anul 1642), tipărit la 20 decembrie 1642.1

Dacă amintim de gesturi cul­tu­­rale, atunci este absolut necesar să menţionăm şi un alt fapt, cru­cial pentru viitorul cultural al Moldovei şi nu numai: Vasile Lu­pu a susţinut, din bani proprii, învăţământul, de numele său legându-se înfiinţarea şi func­ţionarea a 20 de şcoli, precum şi a cunoscutei „Academii va­­siliene“ de la Iaşi, precursoa­rea instituţiilor de învăţământ su­perior din Moldova, la condu­ce­­rea căreia va fi adus Sofronie Pociaţki, rectorul colegiului din Kiev.2

Într-o vreme în care judecă­ţi­le se făceau după evaluări su­biec­tive, acest luminat domn a pus bazele sistemului juridic ro­mâ­nesc, patronând în mod direct realizarea primului cod de legi civile în limba română - cu­nos­cuta „Pravilă a lui Vasile Lu­pu“. Tipărită tot la tiparniţa de la „Trei Ierarhi“, la 4 martie 1646, „Pra­vila“ sa a servit apoi ca mo­del pentru „Îndreptarea legii“ (Pra­­vila cea mare) a lui Matei Ba­sarab (tipărită la Târgovişte în anul 1652), realizându-se astfel prima unitate legislativă în­tre cele două ţări române.3

În vremea domniei sale, eru­di­­­tul teolog şi om de cultură mi­­tropolitul Varlaam va ti­pări, în anul 1643, celebra sa Ca­zanie („Car­te românească de în­vă­ţă­tu­ră duminecele preste an“), lu­cra­­re considerată de că­tre spe­cia­­lişti a fi avut acelaşi e­fect pentru cultura scrisă ro­mâ­neas­că, pre­cum cel pe care l-a a­vut pentru limba germană celebra Bi­blie a lui Luther (în pre­fa­ţa scri­să chiar de către Vasile Lu­pu se menţ­ionează că ea este a­dresată „că­tre toată seminţia ro­­mâ­neas­că“, o evidentă recu­noaş­tere a u­ni­tăţii de neam a tu­turor ro­mâ­ni­lor).4

Acum limba slavonă scrisă este înlocuită cu limba română

Cercetătorii acestei epoci sunt în consens cu faptul că a­cum se conturează preocuparea spe­cială pentru literatura isto­ri­că bazată, de astă dată, pe docu­men­­te şi înscrisuri, şi mult mai pu­ţin pe legende sau naraţiuni su­biective. O va face eruditul căr­­turar Grigore Ureche, care prin scrierile sale „temelnicite“ es­te considerat astăzi drept înte­me­­ietorul istoriografiei mol­do­ve­ne (În Ţara Românească va ac­ti­­va, pe aceleaşi coordonate isto­rio­­grafice, un alt nume important, eruditul Udrişte Năsturel). A­ceste scrieri pun accent pe do­ve­direa originii comune şi a u­ni­tă­ţii de neam a românilor din ce­le trei provincii istorice, unitate de­monstrată prin documente şi în­scrisuri ce nu pot fi tăgăduite. Ia­tă că avem de-a face cu un concept nou în istoriografia română - unitatea unui popor -, concept ba­zat de astă dată pe docu­men­te istorice.

Legat de acest nou concept, tre­buie amintit în acelaşi context înnoitor al epocii vasiliene că tot acum limba slavonă scrisă es­te înlocuită cu limba română, ca­re devine limba oficială în Bi­se­­rică, în cancelariile domneşti, în administraţie asigurându-se ast­fel o deplină unitate între toa­te mediile sociale. Se reali­zea­ză implicit şi un mult mai ma­re acces la literatura scrisă, lim­ba română devenind vehiculul principal de comunicare, nu nu­mai oral, ci mai ales prin toate scrierile (sau înscrisurile) ce s-au elaborat.

Este evident că în vremea lui Va­sile Vodă, în Moldova se con­tu­­rează un nou climat de viaţă şi cul­tură, climat care se concre­ti­zea­ză prin apariţia unui nou tip de învăţat, cărturarul. Văzut ca un om instruit, cu o mare dis­po­ni­bilitate faţă de nou, un model nou de umanitate cu evidente in­fluenţe renascentiste, cărtura­rul este preocupat de asimilarea a cât mai multe cunoştinţe, el es­te „un învăţat“ ce va fi respectat şi va juca un rol important în so­cie­­tatea românească din vremu­ri­le ce vor urma. El devine „domn şi biruitor al pământului şi al mării, al paserilor şi dobi­toa­celor, peştilor şi tuturor fia­re­lor“, după cum consemnează mi­tro­politul-cărturar Varlaam în pre­faţa la a sa „Carte româ­neas­că de învăţătură“.

Profund implicat în sprijinirea Ortodoxiei balcano-bizantine

Nu în ultimul rând trebuie men­ţionat şi faptul că ambiţiosul Vasile Lupu a patronat auto­ri­tar şi nemijlocit, multă vreme, via­ţa şi activitatea Ortodoxiei bal­cano-bizantine pe care a sus­ţi­nut-o materialiceşte, prin sub­stan­­ţiale danii şi sume de bani. Or­ganizarea, chiar la Iaşi (11 mar­tie - 9 decembrie 1642), a u­nui important sinod cu partici­pa­­rea reprezentanţilor de frunte ai Bisericilor Ortodoxe este doar u­nul din gesturile sale „de ur­maş al împăraţilor bizantini“, du­pă cum îl caracterizase Ni­colae Iorga.5

Chiar şi faptul că s-a stins din via­ţă la Constantinopol, la o vâr­stă onorabilă pentru acele timpuri (în anul 1661, deci la vârsta de 64 de ani), reprezintă o rară per­formanţă de longevitate pentru acele vremuri tulburi, vremuri în care finalurile de domnie (şi de viaţă) aveau, de regulă, un deznodământ tragic.

Se mai cuvine ca, la împli­ni­rea a 380 de ani de la începutul dom­niei acestui personaj isto­ric, să insistăm puţin şi asupra al­tor mo­mente semnificative ale domniei sale, cu precădere ce­­le ce vi­zea­ză realizările în do­me­niul ar­te­lor vremii. Sunt mo­men­­te de­o­s­e­bite care i-au de­ter­mi­­nat pe spe­cialişti să defi­neas­că această pe­rioadă drept „ep­o­c­a lui Vasile Lu­pu“6, a doua ca im­portanţă du­pă epoca lui Şte­fan cel Mare şi Sfânt, în ceea ce pri­veşte Mol­do­va.

Să ne reamintim deci că timp de aproape un secol şi jumătate u­niversul cultural şi artistic al Mol­dovei a fost dominat de stră­lu­citul moment de sinteză din pe­rioada Ştefan cel Mare - Petru Ra­reş - Alexandru Lăpuşneanu, con­siderată drept perioadă de cla­sicism a artei moldoveneşti. Sfâr­şitul secolului al XVII-lea şi în­ceputul secolului al XVIII-lea es­te marcat, din punct de vedere ar­tistic şi cultural, de căutarea u­nor noi forme de exprimare, noi so­l­uţii în diversele domenii ale cre­aţiei artistice, în consens cu noi­le realităţi sociale, politice, e­co­nomice sau religioase, precum şi cu influenţele venite din ariile de cultură occidentale (îndeosebi pe filieră poloneză) sau oriental-bal­canice. Aşa se face că în arhi­tec­­tură, spre exemplu, se remar­că tendinţa ca aceasta să devină mai confortabilă, mai elegantă, mai funcţională, concepte noi ca­re vor marca un moment de coti­tu­ră în arhitectura civilă moldo­ve­nească.7

Noutăţi de majoră importan­ţă se vor semnala însă în arhi­tec­­tura religioasă, cu referire di­rec­­tă la cele două monumente-  ja­lon pentru această epocă, şi a­nu­me Biserica „Trei Ierarhi“ şi Bi­serica Golia, ambele din Iaşi. Sunt două monumente impor­tan­­te pentru faptul că ele ilus­trea­­ză, cum nu se poate mai bi­ne, cele două direcţii pe care s-a în­scris mediul artistic al Mol­do­vei din acest veac al XVII-lea. Da­că Biserica „Trei Ierarhi“ (sfin­­ţită de către mitropolitul Var­laam la 16 aprilie 1638) ilus­trea­­ză moştenirea tradiţiei veni­te din epoca Ştefan - Rareş - Lă­puş­nea­nu, îmbrăcată însă într-un veş­mânt care i-a conferit apoi u­ni­citatea8, biserica Mănăstirii Go­lia (terminată în anul 1660, re­cent restaurată) s-a înscris ca ex­ponentă a noii direcţii stilistice europene, şi anume aceea a barocului.

Cu domnia lui Vasile Lupu se deschide o nouă epocă în istoria Moldovei

În pictură (murală, de icoane, de carte) se remarcă, de asemenea, mai multe tendinţe: pe de o par­te sunt zugravii locali9, con­ti­­nu­atori ai tradiţiei, apoi aflăm meş­­teri străini care vădesc ten­din­ţe răsăritene sau occidenta­le.10 Artele somptuoase11 (costu­mul de curte, broderiile, ţesă­tu­ri­le, orfevrăria, sculptura în lemn ş.a.m.d.) vor ilustra şi ele, pe de o parte, acel fast al vieţii de curte de care pomeneau mai toţi stră­­inii care au poposit în Mol­do­va vremii, iar pe de altă parte, a­celeaşi noi tendinţe care oscilau în­tre modelele occidentale sau ce­le venite din Orient. La acest fast al vieţii de curte contri­bu­iau, desigur, şi numeroasele o­biec­­te realizate din metale pre­ţi­oa­se, cele mai multe în atelierele lo­cale (la Suceava, Cotnari, Ro­man, Bacău, sau în atelierele mă­­năstireşti de la Neamţ, Put­na, Rădăuţi ş.a.), fie importate din Occident sau din ambianţa a­telierelor constantinopolitane. Re­marcabile sunt obiectele de cult (coperţile de tetraevan­ghe­li­a­­re, chivoturile, cupele, discosu­ri­le, candelele ş.a.m.d.) de o în­sem­­nată valoare artistică, ceea ce ilustrează o bună tradiţie în acest meşteşug artistic.

Această foarte succintă sinte­ză se doreşte a fi doar un re­mem­­ber despre o epocă im­por­tan­­tă din istoria neamului ro­mâ­nesc, într-o vreme în care va­lo­­rile îşi schimbă, din păcate şi foar­te superficial, configuraţia. Tem­plul valorilor morale, cultu­ra­le şi spirituale ale acestui popor şi-a pus pietrele de temelie şi s-a zidit, cu trudă şi cu sacrifi­cii, de către înaintaşii noştri. Le da­torăm cel puţin respect, dacă nu putem şi recunoştinţă. Unul din­tre aceşti „ziditori“ de valori a fost şi domnul Moldovei Vasile Lu­pu, cel ale cărui fapte vor des­chi­de o nouă şi lungă perioadă în viaţa spirituală şi culturală a Mol­dovei, primul pas pe care so­cie­­tatea medievală românească îl face spre societatea modernă.

28 de monumente au fost ridicate, refăcute sau reparate de Vasile Lupu în domnia sa*

1. 1630-1631 - Biserica „Sfântul Gheorghe“ („Zograful“) de lângă Vaslui. Ctitoria domnului. Menţionată astăzi doar documentar.
2. 1635, nov., 9 - Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul“, Iaşi. Începută de Miron Barnovschi şi terminată de Vasile Lupu.
3. 1634-1636 - Curtea domnească din Iaşi. Reparări, extinderi, modernizări.
4. Ante 1636 - Biserica „Sfinţii Voievozi“, com, Scânteia, jud. Iaşi. Ctitor.
5. 1636, sept., 15 - Biserica „Sfântul Gheorghe“, com. Ştefan cel Mare (fostă Şerbeşti), jud. Neamţ. Ctitor.
6. 1636 - Biserica „Cuvioasa Parascheva“, com. Ştefăneşti, jud. Botoşani. Ample refaceri.
7. Cca 1636 - Biserica „Adormirea Maicii Domnului“ („Domnească“), Bârlad. Ctitor.
8. 1637 - Biserica „Buna Vestire“, com. Bisericani, jud. Neamţ. Reparaţii, adăugarea pridvorului, construirea trapezei, a clisiarniţiei şi a 5 chilii.
9. Ante 1638 - Biserica „Sfântul Dumitru“, Orhei (acum în Republica Moldova). Zidită de Vasile Lupu înainte de moartea primei sale soţii, Doamna Tudosca.
10. 1637-1639 - Ansamblul de la „Trei Ierarhi“, Iaşi. Pictată în anii 1641-1642. Ctitor.
11. 1638, aprilie - Biserica „Sfântul Atanasie“, Copou - Iaşi. Ctitor.
12. 1640, octombrie - Mănăstirea Slatina, jud. Suceava. Ctitoria lui Alexandru Lăpuşneanu (1561) îi repară acoperişul, îi adaugă 6 chilii şi o înzestrează cu danii.
13. Ante 1641 - Biserica „Sfântul Dumitru“ („Domnească“) din Tg. Neamţ, jud. Neamţ. Ctitor.
14. 1641 - Mănăstirea Humor. Construirea turnului-clopotniţă.
15. 1641 - Construirea „Şcolii Domneşti“ („Vasiliană“) din Iaşi. Refăcută succesiv, ea va deveni „Gimnazia Vasiliană“ (1827), „Institutul Vasilian“ (1831), „Academia Mihăileană“ (1835). Edificiul nu mai există astăzi.
16. Cca 1641 (?) - Feredeul (baia) turcesc, Iaşi. A fost demolat în 1894. Ctitor.
17. 1641, martie, 6 - Biserica „Adormirea Maicii Domnului“ („Precista“, „Domnească“) din Bacău. Ample refaceri şi restaurări ale ctitoriei lui Alexandru (fiul lui Ştefan cel Mare) din 1490-1491.
18. 1643 - Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul“ („a Domniţelor“ sau „a Beizadelelor“), Suceava. Ctitor.
19. Cca 1643 - Biserica „Sfântul Nicolae“ din Cetate (Cetatea Neamţului), judeţul Neamţ. Ctitor.
20. 1643-1654 - Refaceri ample şi modernizări la Curtea Domnească din Suceava.
21. 1645, sept., 7 - Construirea Bisericii Stelea, Târgovişte. Ctitor.
22. 1645-1646 - Mănăstirea Probota, judeţul Suceava (ctitoria lui Petru Rareş, 1530). Zidul de incintă şi ample reparaţii după un incendiu.
23. 1645-1646 - Mănăstirea Secu, jud. Neamţ (ctitoria lui Nestor Ureche, 1602). Zidul de incintă, turnul de sud-est.
24. Ante 1646 - Biserica „Sfântul Dumitru“ („Badiu“), Galaţi. Ctitor.
25. 1648 -1649 - Biserica „Sfântul Nicolae“, Chilia Nouă (acum în Republica Moldova). Ctitor.
26. 1652 - Biserica Mănăstirii Putna, judeţul Suceava. Dărâmată şi reconstruită până la ferestre. Terminată de Gheorghe Ştefan şi apoi de Eustatie Dabija (1662).
27. 1650 (1652 - (?)1653). Biserica Mănăstirii Golia, Iaşi. Ctitoria domnului.
28. 1658 (?) - 1660 - Biserica „Sfântul Gheorghe“, Hlincea, jud. Iaşi. Începută de Vasile Lupu şi terminată de fiul acestuia, Ştefăniţă.
*) Aceste date sunt preluate din volumul „Arta în epoca lui Vasile Lupu“, autori Ana Dobjanschi şi Victor Simion, Ed. Meridiane, 1979.

Note:

1 ‑În tiparniţa primită de la mi­tro­po­li­tul Petru Movilă al Kievului, cu li­te­re aduse de la Lemberg. Din a­ce­eaşi tiparniţă vor mai ieşi „Şiapte tai­ne a besearicii“ (8 noiembrie 1644), „Răspunsul la catehismul cal­vinesc“ (1645), „Sfânta pravilă a Be­searicii“ (24 februarie 1649) ş.a.

2 ‑Aici se vor preda gramatica, retori­ca, dialectica, aritmetica, geometria, astronomia, teologia, latina, grea­ca, slavona; printre „studenţi“ va figura şi Nicolae Milescu Spă­ta­rul, ilustrul om de cultură al epocii.

3 ‑Pravila cuprinde 2 părţi: prima se re­feră la viaţa agricolă, fiind co­pi­a­­tă după o legiuire bizantină din se­­co­lul al VIII-lea, a doua este un Cod pe­nal tradus după lucrarea ju­ristului italian Prosper Farina­c­cius, „Pra­tis Theoreticae crimina­lis“, ti­păr­ită la Lyon în anul 1616. Di­mi­trie Cantemir arată că până la Va­si­le Lupu judecăţile se fă­ceau „du­pă obiceiuri“.

4 ‑Până la începutul secolului al XIX-lea se editaseră 15 ediţii. A pa­tro­nat, ca un veritabil mecena, ac­ti­vi­tăţi care au configurat o ve­ri­­tabilă e­­pocă în arta şi cultura ro­­­mâ­neas­că, deschizând drumu­ri­le spre ori­zon­­­turile culturii ro­mâ­neşti moder­ne.

5 ‑Potrivit lui Nicolae Iorga („Bizanţ du­pă Bizanţ“), Vasile Lupu va juca un rol primordial în organizarea şi con­ducerea vieţii religioase pe o a­rie ce se întindea de la sud de Du­nă­re până în Gruzia, Anatolia, E­gipt, Muntele Athos, el ajungând să guverneze „toată biserica“ cu ce­le patru Patriarhii ortodoxe, impu­nând reguli stricte de conduită şi ad­ministrare a fondurilor.

6 ‑Vezi Ana Dobjanschi, Victor Si­mi­on, „Arta în epoca lui Vasile Lupu“, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1979.

7 ‑Documente de epocă descriu curtea do­m­nească de la Iaşi ca fiind cel mai mare ansamblu civil din istoria de până atunci a Moldovei, bene­fi­ci­ind de multe comodităţi şi „mo­der­nităţi“. A ars la 20 aprilie 1723, fi­ind refăcută în repetate rânduri, pâ­nă la demolarea sa definitivă. A se vedea în „Nota“ din final o sinte­ză a activităţilor ctitoriceşti din a­cea vreme.

8 ‑Se acceptă, în general, originea ar­mea­no-georgiană a repertoriului său ornamental.

9 ‑Nicolae Zugravul „cel bătrân“ (fo­lo­sit de Vasile Lupu şi ca agent diplo­ma­­tic), Ştefan, Matei, fiul lui Ioan, Gli­gorie Cornescu ş.a. Lor li se a­lă­tu­ră ilustratorii de carte ce duc mai departe tradiţia „şcolii“ lui A­nas­­tasie Crimca: Ivanco din Ră­dă­uţi, Sidor din Bădeuţi ş.a., sau în mai noua tehnică a gravurii de car­te cum a fost acel „Ilia“- călugărul de la Neamţ.

10 ‑Din Rusia, Sidor Pospeev, Deiko Ia­­covlev, Pronka Nikitin, Iakov Ga­­vrilov, sau din Polonia, „Maler Ba­raski“ ş.a.

11 ‑Curtea domnească îşi avea cro­i­to­rii săi; se aminteşte de un Ursu, cro­­itor care confecţiona veşmintele lui Vasile Lupu şi ale fratelui său, ha­t­manul Gheorghe. Blănarii îm­pre­­ună cu aurarii erau cei mai bo­gaţi negustori ai vremii, fiind fur­ni­­zorii curţii şi ai marii boierimi.