Praznicul Intrării Maicii Domnului în biserică este a doua sărbătoare închinată Preasfintei Născătoare de Dumnezeu și înfățișează creșterea duhovnicească, în virtuți, a pruncei născute din
Un proiect educațional pentru Centenar - „Familia mea în vremea Marelui Război și a Marii Uniri”
Societatea de Știinţe Istorice din România (SȘIR), cea mai cuprinzătoare organizație profesională din domeniul producerii și transmiterii cunoașterii istorice, care grupează în rândurile sale profesori, cercetători, arhiviști, muzeografi, studenți și alți iubitori ai istoriei, a desfășurat în zilele de 27 și 28 iunie 2018, în București, o suită de activități dedicate Centenarului Primului Război Mondial și al Marii Uniri. Activitățile programului au demarat încă din iarnă, la data de 24 ianuarie 2018. Primele activități s‑au derulat la nivel județean, unde elevii au trecut printr‑un riguros proces de selecție, încheiat cu obținerea calificării la faza națională a celor mai bune proiecte. Programul Centenar al SȘIR, axat pe proiectul educațional „Familia mea în vremea Marelui Război și a Marii Unirii”, este adresat elevilor din învățământul gimnazial și liceal. La proiect au participat 100 de elevi și profesori din 22 de județe, fiind acoperite toate zonele țării. Este de menționat parteneriatul cu Universitatea București și cu Facultatea de Istorie din cadrul Universității, care a asigurat acestei acțiuni o solidă susținere și consistență, programul fiind girat tocmai cu prestigiul acestor instituții.
Proiectul s‑a derulat pe două secțiuni. În secțiunea A, cu titlul îFamilia mea în vremea Marelui Război și a Marii Uniri”, elevii au investigat în comunitățile și familiile lor participarea înaintașilor la evenimentele din perioada 1916‑1919. Au adunat documente și artefacte, au intervievat și au strâns mărturii ori au redescoperit opere comemorative de război căzute în uitare.
Secțiunea B, intitulată „Anul 1918 în istoria românilor”, a avut ca obiectiv sporirea interesului elevilor pentru studierea istoriei Primului Război Mondial și a Marii Uniri și a constat în elaborarea unor eseuri tematice și într‑o probă de testare a cunoștințelor de istorie.
Astfel, în data de 27 și 28 iunie 2018, la Facultatea de Istorie - Universitatea București s‑au desfășurat etapele naționale ale proiectului, la care au luat parte 45 de elevi și profesori. În ziua de 27 iunie au avut loc simultan prezentarea lucrărilor laureate la secțiunea A și desfășurarea ultimei etape a secțiunii B - concursul de testare a cunoștințelor de istorie a perioadei 1916‑1918. O altă activitate i‑a vizat pe profesorii însoțitori ai elevilor, care au participat la o incitantă dezbatere despre predarea istoriei în școală și rolul acesteia în societate, dezbatere moderată de doamna Florentina Nițu, decana Facultății de Istorie.
Cu această ocazie, SȘIR a organizat vizite pentru elevii și profesorii participanți la Arhivele Naționale, instituție care a sprijinit demersul societății, Muzeul Universității din București, Muzeul Național Cotroceni. Totodată, elevii, mulți dintre ei veniți pentru prima oară în Capitală, au participat și la un tur al centrului vechi al Bucureștiului, la lansarea unor volume de documente dedicate Marii Uniri, coordonate de istoricii Marius Diaconescu și Andrei Florin Sora, și l‑au putut audia pe președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, care a vorbit, în cadrul acelor lansări, despre importanța demersului de editare a izvoarelor Marii Uniri.
Ceremonia de premiere a laureaților a avut loc în data de 28 iunie 2018, la Facultatea de Istorie - Universitatea București. Premiile au fost oferite de SȘIR, Universitatea București, Editura TipoMoldova, revista „Historia”, Fundația Svasta și au fost înmânate de prof. univ. Bogdan Murgescu, președintele SȘIR. Cei 22 de elevi și profesorii lor însoțitori au fost răsplătiți, pe lângă aplauze, cu diplome și cărți.
La secțiunea A, premiul I a fost obținut de eleva Denisa Mureșan de la Liceul „Traian Vuia” din Făget, Timiș, cu proiectul „Ioan Muntean - un țăran din Banatul de Nord‑Est la Alba Iulia”. Profesorul care a pregătit‑o este Dumitru Tomoni, reputat dascăl al școlii timișene. Eleva a realizat o cercetare inedită asupra destinului și mărturiei unui țăran participant la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918. Meritul ei este acela că a găsit un jurnal al lui Ioan Muntean, scris spre sfârșitul vieții, în care relatează cele trăite la Alba Iulia, dar și atmosfera din satul său în anul Marii Uniri. Având acest jurnal, dar și o mulțime de fotografii obținute din comunitatea ei, eleva a redactat o lucrare în care a prezentat rezultatele cercetării sale. Cel care i‑a furnizat informațiile a fost fiul lui Ioan Muntean, astăzi în vârstă de 89 de ani, care în finalul interviului filmat de elevă a mărturisit cu lacrimi în ochi că la 1 decembrie, anul acesta, dorește să meargă la Alba Iulia, așa cum a făcut tatăl său în urmă cu 100 de ani.
La secțiunea B, premiul I a fost obținut de elevul Lazăr Cosmin‑Ionuț de la Colegiul Național „Costache Negri” din Galați, care a obținut nota 10. Profesoarele care s‑au ocupat de pregătirea sa, dar și de echipa înscrisă la cele două secțiuni sunt doamnele Daniela Ana Cojocaru și Didina Marin.
Pornind de la constatarea că la împlinirea unui secol de la Marea Unire din 1918 societatea românească are un prilej unic de a reflecta critic asupra evoluției sale istorice și asupra perspectivelor sale de viitor, SȘIR consideră că principala valență a Centenarului este cea educativă, și anume transmiterea de principii, valori și atitudini către tânăra generație. Scopul acestui demers este acela de a conștientiza și onora jertfele înaintașilor, ale generației care a făurit Marea Unire, dar și de a genera o reflecție asupra modului în care fiecare dintre noi poate contribui la conturarea României viitorului.
Felicitând pe elevi și pe profesorii acestora pentru remarcabilul efort de a participa la acest proiect, SȘIR consideră că în anul Centenarului astfel de demersuri educaționale, de anvergură națională, sunt necesare. „Centenarul nu înseamnă doar rememorarea faptelor istorice de acum un veac și ceremonii în care politicienii se înghesuie să fie văzuți. Centenarul este despre educație, despre modul cum cinstim jertfele înaintașilor și cum știm să educăm tânăra generație pentru a duce mai departe moștenirea noastră istorică”.