În fiecare an, la 25 Decembrie, cu prilejul slăvitului praznic al Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, Sfânta Biserică, prin intermediul rânduielilor, cântărilor liturgice, colindelor și cântecelor de stea
Vrednicul călugăr Veniamin Acojocăriţei
- 100 de ani de la naştere şi 25 de ani de la trecerea în veşnicie -
Istoria monahismului românesc ne arată că, fără a neglija rugăciunea şi anumite îndatoriri (ascultări) administrative, monahii şi monahiile din mănăstirile noastre au avut preocupări intelectuale ori artistice (muzică, pictură, sculptură, miniatură etc.), creând opere a căror valoare este unanim recunoscută, unele dintre ele constituind piese de mare greutate în mari muzee sau colecţii din lume.
Mulţi dintre aceşti smeriţi creatori rămân necunoscuţi sau, în cel mai fericit caz, devin cunoscuţi prin singurul act de identitate sesizabil: menţionarea cu discreţie a numelui şi calităţii lor, undeva într-un colţ de icoană sau copertă de manuscris, de genul „Veniamin zugrav“, „Isihie monahul“, „Macarie tipograf“ etc., alături de astfel de nume fiind menţionată, eventual, data.
Unii dintre vieţuitorii chiliilor au ajuns celebri atât prin importantele demnităţi la care au fost chemaţi de Biserică, cât şi prin înaltul lor grad de cultură, nu numai teologică. Amintim, de exemplu, pe Simion Ştefan, mitropolitul Transilvaniei, care, în una din predosloviile Noului Testament de la Bălgrad (Alba Iulia) din 1648, prima traducere integrală a Noului Testament în limba română, lansa teoria lingvistică despre „circulaţia cuvintelor“, teorie valabilă şi astăzi, în care spunea „bine ştim că cuvintele trebuie să fie ca banii, că banii aceia sânt buni carii îmblă în toate ţările, aşia şi cuvintele acealea sânt bune carele le înţeleg toţi“, subliniind prin aceasta unitatea limbii şi poporului român.
Un alt reprezentant de seamă al literaturii ecleziastice româneşti este mitropolitul Dosoftei al Moldovei, cel care, prin a sa Psaltire în versuri din 1673, a pus bazele poeziei culte româneşti, şi care, la sfârşitul psalmului 131, a „scornit“, potrivit expresiei lui, câteva stihuri (versuri) ce merită a fi nu numai menţionate, ci şi învăţate de oricine: „Cine face zidi de pace,/ Turnuri de frăţâie,/ Duce viaţă fără greaţă/ âNtr-a sa bogăţâie/ Că-i mai bună, depreună,/ Viaţa cea frăţască,/ Decât armă ce destramă/ Oaste vitejască“.
În termeni la fel de elogioşi se poate vorbi şi despre următorii ierarhi, mari cărturari ai poporului român: Varlaam, mitropolitul Moldovei, a cărui Carte românească de învăţătură (Cazania) a circulat intens în toate Tările Române; Andrei Şaguna, mitropolitul românilor din Ungaria şi Transilvania, care a înfiinţat „Telegraful Român“, publicaţie ce apare neîntrerupt din 1853, contribuind foarte mult la culturalizarea maselor populare; Miron Cristea, întâiul patriarh al României, cel care a scris prima teză de doctorat despre Viaţa şi opera lui M. Eminescu la Facultatea de Litere şi Filosofie a Universităţii din Budapesta (lucrare tipărită în limba maghiară în 1895), şi, mai aproape de noi, mitropoliţii Antonie Plămădeală şi Bartolomeu Anania, ale căror opere teologice şi literare sunt bine cunoscute.
Alţi vieţuitori ai mănăstirilor n-au ieşit în evidenţă prin activităţi de conducere în Biserică, dar, pe lângă îndatoririle cerute de statutul lor de monahi, în intimitatea chiliei, au creat opere care au devenit cunoscute abia după trecerea lor în veşnicie. Operele acestora, chiar dacă nu au dimensiunea celor menţionate mai sus, nu sunt lipsite de valoare, ba, dimpotrivă, cuprind idei de o mare profunzime teologică, morală, socială, evidenţiind chiar şi talent literar. Unii dintre aceştia au fost pictori, alţii sculptori sau miniaturişti, iar alţii, talentaţi poeţi. Ei, prin stilul lor poetic, se înscriu, într-un fel, în categoria aşa-zişilor „poeţi ai ţărănimii“, cum se spunea odinioară despre George Coşbuc. În această categorie aş îndrăzni să-l includ pe un modest, dar autentic monah, protosinghelul Veniamin Acojocăriţei, al cărui ucenic apropiat am fost şi de la care mi-a rămas un volum manuscris de poezii în care, în versuri simple, descrie viaţa cotidiană în anumite contexte, ori exprimă idei teologice, morale, sociale şi chiar filosofice, la care a meditat profund în liniştea chiliei.
„Scrisoare de pe front“
Dar cine a fost acest smerit monah? Părintele Veniamin Acojocăriţei s-a născut la 30 ianuarie 1913 în localitatea Coşula, cătunul Şupitca, de pe apa Miletinului, comuna Copălău, judeţul Botoşani, localitate înconjurată de păduri foarte frumoase de stejari şi fagi, păduri care constituiau principala sursă de încălzire a locuitorilor din satul natal, dar şi a celor din satele şi comunele învecinate, în timpul iernilor friguroase şi bogate în zăpadă. Părinţii săi, Nicolae şi Maria, erau oameni deosebit de credincioşi, dedicaţi întru totul Bisericii Ortodoxe şi de o generozitate cum rar se poate vedea.
Şcoala primară a făcut-o în satul natal, după care a urmat Şcoala de agenţi sanitari, meserie pe care a practicat-o în armată şi chiar pe front, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
A avut două surori mai mici, ambele îmbrăţişând monahismul la Mănăstirea Agafton din judeţul Botoşani: maica Veronica (1922-1946), care a fost ucenica maicii Elpidia Andrei, secretara mănăstirii, şi maica Melania (1926-1949), care a fost ucenica maicii Agafia Moise, stareţa mănăstirii. Din păcate, ambele surori ale părintelui s-au îmbolnăvit de plămâni şi au trecut la Domnul la vârste foarte tinere, conform datelor oferite de maica Ambrozia, stareţa actuală a Mănăstirii Agafton, căreia, pe această cale, respectuos, îi mulţumesc. În timpul războiului, celor două surori călugăriţe le-a trimis o foarte frumoasă scrisoare în versuri, intitulată „Scrisoare de pe front“, în care le ruga să înalţe rugăciuni pentru el la „Maica fericită“.
Nu departe de localitatea Coşula se afla Schitul Zosin (azi mănăstire), al cărui stareţ era Vlasie Huminiuc. Părintele Veniamin Acojocăriţei, după război, şi-a îndreptat paşii către acest schit, unde, în anul 1947, a fost tuns în monahism de stareţul amintit. Pe lângă chemarea interioară pentru viaţa monahală, cred că hotărârea sa de a intra în mănăstire a fost şi un act de mulţumire adus lui Dumnezeu pentru că l-a scăpat din război. Tot în anul 1947 a fost hirotonit ierodiacon, în ziua de 27 iunie, iar în ziua Sfinţilor Apostoli, 29 iunie, a fost hirotonit ieromonah de către arhiereul Valerie Moglan, în Catedrala mitropolitană din Iaşi. După hirotonie a slujit la Schitul Zosin, unde l-am cunoscut şi unde, împreună cu un văr de-al meu, dădeam răspunsurile la Sfânta Liturghie, pe care o săvârşea aproape zilnic, şi la alte slujbe, stareţul Vlasie Huminiuc ocupându-se mai mult de administrarea schitului. Slujea cu multă evlavie şi frică de Dumnezeu. După slujbă mergea la ascultările la care era rânduit de stareţ, iar seara, în chilie, citea, desena sau scria. A rămas la Zosin până în anul 1950, când a plecat la Seminarul Monahal de la Mănăstirea Neamţ, care, începând cu anul şcolar 1952-1953, avea să devină o secţie (monahală) a Şcolii de Cântăreţi, seminarul fiind desfiinţat. A absolvit Şcoala Medie Tehnică de Cântăreţi Bisericeşti (aceasta era denumirea ce se dăduse acestei şcoli), de fapt Seminarul Monahal, în anul 1953. Talentul său poetic începe să se vadă în timpul seminarului, în această perioadă a şcolarităţii scriind o parte din poeziile rămase în manuscris. Versurile sale erau foarte apreciate de colegi. De asemenea, începe să picteze, căci pe atunci în seminar era obligatorie şi învăţarea uneia dintre următoarele meserii: tipografie (cu specializările: maşini, zeţărie, legătorie de cărţi), pictură, sculptură şi ceramică-olărie.
Slujitor la Catedrala mitropolitană
Timp de un an, 1952/1953, am fost colegi de şcoală la seminarul nemţean. După absolvire s-a reîntors la Schitul Zosin ca slujitor, practicând şi pictura, iar după un timp a fost rânduit ca slujitor la Mănăstirea Agafton, în vremea stareţei Agafia Moise, căreia, la trecerea la Domnul, i-a dedicat o frumoasă poezie (necrolog) intitulată „Arhimandrita Agafia“. Acesteia, sora părintelui Veniamin, maica Melania, îi fusese ucenică.
Pentru cuminţenia sa, pentru evlavia şi ascultarea de care a dat dovadă, ca şi pentru modul în care respecta regulile monahale, nu după mult timp, a fost chemat ca slujitor la Catedrala mitropolitană din Iaşi, unde timp de aproape 30 de ani a vegheat la racla cu moaştele Sfintei Cuvioase Parascheva, a slujit la sfântul altar şi a îndrumat pe credincioşi prin Taina Spovedaniei, deopotrivă ajutând şi mângâind pe cei aflaţi în nevoi.
La Iaşi a continuat să picteze şi să scrie poezie, una dintre cele mai importante lucrări poetice fiind versificarea Psaltirii Proorocului David. Pe lângă icoane şi frescă a pictat natură moartă (foarte multe flori) şi portrete. Talentul său de pictor a fost răsplătit cu o medalie de argint (locul II) la festivalul „Cântarea României“, desfăşurat la Iaşi în 1979, lucrarea premiată fiind un portret care-l reprezenta pe tatăl său îmbrăcat în straie ţărăneşti. A pictat şi autoportrete, unul dintre acestea aflându-se în posesia subsemnatului. Cred, însă, că cele mai de seamă lucrări ale sale rămân cele două manuscrise: Imnul Acatist al Maicii Domnului şi Psaltirea în versuri, ambele împodobite cu desene şi miniaturi specifice româneşti, după ştiinţa mea acestea fiind unicate în ţara noastră.
Atât poeziile, meditaţiile şi predicile sale rămase în manuscris, cât şi picturile sale în frescă, icoane, tablouri sau portrete dau mărturie despre munca neobosită a acestui smerit monah, care a fost un autodidact şi care, asemenea multor monahi necunoscuţi, ne arată nobilele preocupări ale vieţuitorilor din sfintele mănăstiri.
Poet, pictor, miniaturist şi cunoscut, căutat şi cercetat duhovnic
După pensionare s-a retras la Mănăstirea Neamţ (1985), unde, în chilia sa, a continuat să scrie şi să picteze. Purta, însă, în trupul său, şi o suferinţă (fiind bolnav de diabet) care, de altfel, avea să ducă la stingerea sa din viaţă în ziua de 15 decembrie 1988, slujba înmormântării săvârşindu-se duminică, 18 decembrie, de un sobor de preoţi şi diaconi condus de Preasfinţitul Părinte Gherasim Vrânceanul, arhiereu-vicar al Episcopiei Buzăului, coleg de seminar şi prieten apropiat al său. Din sobor au mai făcut parte preacuviosul protosinghel Iustinian Cîrstoiu, stareţul Mănăstirii Neamţ, preacuviosul arhimandrit Iachint Unciuleac, stareţul Mănăstirii Putna şi fost coleg de seminar al părintelui Veniamin, profesori şi elevi ai Seminarului Teologic de la Mănăstirea Neamţ. Preasfinţitul Părinte Gherasim Vrânceanul şi părintele Iustinian Cîrstoiu au evocat personalitatea părintelui protosinghel Veniamin Acojocăriţei poet, pictor, miniaturist şi cunoscut, căutat şi cercetat duhovnic.
Ţin să menţionez că poeziile ce mi-au rămas în manuscris au fost tipărite în acest an (2013) într-un volum intitulat POSTUME, a cărui prefaţă este semnată de profesor Anca Ariton, iar la final, să zicem ca o postfaţă, Preasfinţitul Calinic Botoşăneanul prezintă, în sinteză, un material intitulat: „Monahismul - pepiniera sfinţilor“.
Însă, apariţia acestui volum de poezii scrise de ieromonahul Veniamin Acojocăriţei nu ar fi fost posibilă fără bunăvoinţa, generozitatea şi grija Preasfinţitului Părinte Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, un mare iubitor de frumos şi doritor de a scoate la lumină orice creaţie valoroasă aparţinând smeriţilor vieţuitori din sfintele noastre mănăstiri, volum materializat din dorinţa de a face cunoscute aceste versuri la împlinirea a 100 de ani de la naşterea părintelui şi 25 de ani de la trecerea la cele nepieritoare.
Întru cinstirea acestui călugăr vrednic, prin bunăvoinţa şi sprijinul părintelui arhimandrit Benedict Sauciuc, stareţ al Mănăstirii Neamţ, sâmbătă, 14 decembrie 2013, s-a desfăşurat în biserica mănăstirii un moment liturgic deosebit. Sfânta Liturghie şi slujba de pomenire au fost oficiate de Preasfinţitul Părinte Episcop-vicar Calinic Botoşăneanul, din sobor făcând parte părintele stareţ Benedict, însoţitorii Preasfinţitului: ieromonah David Oprea şi diaconii Nifon Baciu şi Paul Iuşcă, câţiva părinţi din mănăstire, precum şi preoţii Mihai Bistriceanu şi Mihai Vizitiu. Adresez şi pe această cale, cu recunoştinţă şi îndatorare, cele mai alese mulţumiri Preasfinţiei Sale, Preasfinţitului Calinic Botoşăneanul, pentru că a făcut posibilă apariţia volumului amintit, precum şi pentru efortul de a veni şi a săvârşi Sfânta Liturghie şi slujba de pomenire.
Adresez, de asemenea, respectuoase mulţumiri părintelui stareţ, arhimandritul Benedict Sauciuc, pentru ajutorul acordat în frumoasa organizare a pomenirii. În timpul agapei ce a urmat slujbei, la recomandarea Preasfinţitului Părinte Calinic, doi elevi de la Seminarul Teologic „Veniamin Costachi“ au citit câteva poezii din volumul amintit.
Sincere mulţumiri şi recunoştinţă tuturor participanţilor.