Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Eminescu în piatră

Eminescu în piatră

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Data: 18 Iulie 2012

Statuia din faţa Ateneului (foto dreapta) aparţine, aşa cum se ştie, artistului Gheorghe D. Anghel, născut la începutul secolului trecut şi care a murit la un an după venirea la putere a lui Ceauşescu. A fost un artist post-paciurian, învăţând de la maestrul său destule fineţuri ale artei sculpturale, dar a călătorit şi în Franţa, unde s-a adăpat de la lecţia unor maeştri de anvergura lui Rodin şi Bourdelle. Gheorghe Anghel a fost atras de statuarul clasic, dar ferit de convenţionalisme, exact ceea ce convenea unui comunism luminat cum era acela de la mijlocul anilor â60. Aşa se şi explică apariţia în faţa Ateneului a statuii lui Eminescu care, din fericire, a supravieţuit până astăzi şi nu s-a găsit (încă) nimeni care s-o gonească de acolo. Imaginea poetului naţional are ceva olimpian imnic, dar emfaza nu e deloc supărătoare. A intrat, cum se spune, în peisaj şi de aceea nici nu-i mai dăm atenţie. Dar ea face parte din duhul atoateînvăluitor şi graţie acestui fapt ne ocroteşte fără ca noi să mai simţim aceasta. Poate, dacă în urma unei intervenţii demente, ar dispărea de acolo, i-am simţi imediat lipsa şi am suferi. Atunci ne-am da seama că Eminescu nu mai este lângă noi. Spaţiul public trebuie onorat de asemenea creaţii care-l vitalizează şi-l scapă de apăsarea construcţiilor tipizate. După 1989, multe statui au fost sacrificate în mod nejustificat şi acest lucru a făcut rău ţării.

La celălalt capăt de lume există un alt Eminescu, înveşnicit de un alt mare artist, Vasile Gorduz. Probabil, canadienii nu ar suferi dacă acest Eminescu, într-o bună zi, ar pleca din locul care i-a fost rezervat. Dar dincolo de interesul sau lipsa de interes a localnicilor, se impune, cum spuneam, prezenţa duhului pe care prezenţa unei opere autentice o poate invoca. Acesta şi este rolul statuii lui Mihai Eminescu în Canada francofonă (foto stânga). Doar că aici este vorba de un alt chip al marelui poet. Nu mai are nimic din maiestatea de aici din ţară. Gorduz a văzut altfel decât Anghel durabilitatea mitului eminescian. Eminescu nu va dura prin forţă şi prin clasicitatea reprezentării sale, ci prin altceva, prin graţia celui care ştie ce înseamnă să fii perisabil şi pecabil, trecător şi cerşetor într-o lume ingrată, dar cu toată fiinţa încordată spre ţinta de dincolo de vizibil. Viziunea lui Eminescu din Montreal a fost criticată, dar a rămas la locul ei. Gorduz este mai tânăr decât Anghel cu aproape trei decenii, dar geniul său este tulburător şi din anumite puncte de vedere strânge tot ce avem mai bun în sculptură după Brâncuşi. Îndrăzneala cu care l-a reprezentat pe Eminescu merită toată lauda, şi chiar şi cei care nu-l agreează ajung ca prin refuz să-şi exprime admiraţia. Înţelegem însă că în comunism o asemenea sculptură nu ar fi fost admisă. Geniul lui Gorduz a muşcat subversiv din regimurile totalitare. Anghel însă s-a pliat. O diferenţă care nu scade o operă în favoarea celeilalte. Dintr-un capăt la altul al lumii, despărţite de ocean, cele două opere slujesc extraordinar ideea Eminescu, care nu este numai a noastră, ci a tuturor celor care, smerindu-se pe ei înşişi, preţuiesc ceva mai presus de propria persoană. În concluzie, când ne mai ducem la Ateneu să ne uităm la Eminescu. Iar computeriştii de origine română din Canada, de asemenea, să dea o raită şi prin Montreal. (Dan Stanca)