Mihai Demetriade, cunoscut istoric și cercetător în cadrul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), va lansa vineri, 22 noiembrie 2024, la Iași, volumul „Țara unui singur om. O
Începe examenul de bacalaureat
Elevii clasei a XII-a intră, peste câteva zile, în focul bacalaureatului. Începând din acest an şcolar, examenul de bacalaureat se organizează după o metodologie nouă, potrivit căreia competenţele de comunicare în limba română, în limba maternă, într-o limbă străină şi cele digitale vor fi susţinute în perioada 12-22 februarie, şi nu în iunie, înainte de probele scrise, ca până acum.
Liceenii care vor participa peste câteva zile la primele probe ale bacalaureatului au la dispoziţie, pe site-ul subiecte2018.edu.ro, modele de subiecte în vederea pregătirii pentru examen.
Faţă de anul trecut, cele mai importante modificări ale examenului de bacalaureat sunt faptul că probele orale se vor desfăşura în mijlocul anului şcolar, în luna februarie, iar lucrările scrise ale examenelor naţionale vor fi corectate de către profesori online, acasă sau în centrul de corectare.
„Nu facem altceva decât să aducem o descongestionare a materiei pentru elevii care vor susţine examenul de bacalaureat. Nu este o noutate, din punctul acesta de vedere, în 2010 am mai avut un examen de bacalaureat organizat la fel. În lunile ianuarie - februarie au avut loc aceste competenţe, iar în iunie - iulie probele scrise”, declara Liviu Pop la sfârşitul lunii august 2017, potrivit unei înregistrări video postate pe Facebook.
Decizia de mutare a examenelor orale în februarie a fost luată, potrivit reprezentanţilor elevilor, şi pentru evitarea situaţiilor neplăcute cauzate de caniculă.
Aşadar, prima sesiune a examenului naţional de bacalaureat 2018 va începe pe 12-13 februarie 2018, cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A), urmată de evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (14-15 februarie).
În zilele de 16, 19 şi 20 februarie este programată evaluarea competenţelor digitale (proba D), iar în perioada 21-22 februarie se va desfăşura evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională (proba C).
În perioada 25-28 iunie vor avea loc probele scrise. Afişarea primelor rezultate are ca termen data de 4 iulie (până la ora 12:00), urmată de depunerea contestaţiilor. Între 5 şi 8 iulie vor fi soluţionate contestaţiile, în timp ce afişarea rezultatelor finale este prevăzută pentru data de 9 iulie.
Model de subiect la limba română, proba orală (http://subiecte.edu.ro/2018/bacalaureat/modeledesubiecte)
Examenul de bacalaureat naţional 2018. Proba A
Citeşte textul cu voce tare:
Despre părinţii mei, dar mai ales despre mama, voi avea mereu de spus în decursul acestor amintiri. Deocamdată, aş vrea doar să adaug că, la instalarea noastră definitivă la Bucureşti, mama era încă foarte tânără, nu împlinise încă 30 de ani. Pe atunci, era frumoasă şi încă elegantă, dar puţini ani mai în urmă, în timpul ocupaţiei germane şi imediat după război, când am sărăcit, mama a renunţat treptat la eleganţă şi la cochetărie. La 35 de ani, a hotărât că nu mai e tânără, că are copii mari şi că trebuie să trăiască numai pentru ei. N-a mai vrut să-şi cumpere nimic pentru ea şi ducea singură toată casa, [...] să-şi poată ţine copiii la liceu şi la universitate. În schimb, îmi dădea întotdeauna oricâţi bani îi ceream ca să-mi cumpăr cărţi. Am ghicit mai târziu că prin mine îşi îndestula, într-un anumit fel, setea de lectură pe care o avusese în prima tinereţe. I-a plăcut întotdeauna să citească, dar, după ce s-a retras tata cu regimentul în Moldova şi ea a rămas singură cu noi, răgazul pentru lectură se împuţina din zi în zi. Păstrase totuşi câteva cărţi de căpătâi şi nu se culca niciodată fără să deschidă „Psaltirea”, „Anna Karenina” sau poeziile lui Eminescu. În tot timpul copilăriei şi al adolescenţei, familia mamei a constituit un univers inepuizabil, plin de secrete, bogat în surprize. (Mircea Eliade, Memorii)
1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situația de comunicare din textul citat:
a. Ce se poate deduce din text despre emițătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenții)?
b. Ce tip de text este acesta (argumentativ, informativ, descriptiv, narativ, epistolar, memorialistic etc.)? Argumentează-ți răspunsul.
c. Ce elemente importante de conținut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
2. Care este opinia ta despre rolul familiei în dezvoltarea personalității adolescenților? Motivează-ți răspunsul.