Munteancă în copilărie, ieșeancă la vârsta studiilor și a maturității, cu o carieră medicală împlinită la Cabinetul stomatologic „Sfântul Pantelimon” al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, doamna dr. Aurelia Luchian
Cum a schimbat creștinismul istoria?
„Indiferent de ceea ce ar putea crede sau gândi în particular despre el, lisus din Nazaret este de aproape două mii de ani figura dominantă a istoriei culturii occidentale. Dacă ar fi cu putință să extragem din această istorie, cu un fel de supermagnet, fiecare fărâmă de metal purtând măcar o urmă a numelui său, ce ar mai rămâne? Cea mai mare parte a omenirii își datează calendarele de la nașterea lui, milioane de oameni înjură cu numele lui și se roagă cu numele lui” își începe cartea, lisus de-a lungul secolelor, Jaroslav Pelikan, președinte al Academiei de Arte și Științe a Statelor Unite, născut luteran și convertit la Ortodoxie în 1997, la vârsta de 74 de ani.
Pentru numărul de Paște, „Lumina de Duminică” a organizat o nouă dezbatere în studioul Radio Trinitas, cu tema: „Cum a schimbat creștinismul istoria?” . Au fost invitați părintele NICOLAE DASCĂLU, consilier al Sectorului Cultural al Arhiepiscopiei lașilor, părintele DANIEL NITĂ DANIELESCU, conferențiar în cadrul Catedrei de Istorie a Facultății de Teologie „Dumitru Stăniloae” din lași, prof. univ. CĂTĂLIN TURLIUC, cercetător la Institutul „A. D. Xenopol” , și ANTON ADĂMUȚ, profesor universitar de Patristică și Istoria filosofiei medievale. Întâlnirea a fost moderată de Nicolae Dima, redactor-șef al Studioului de producție Trinitas-TV.
Era lumea antică, lumea anului 1, într-o criză? Putem vorbi de o criză la nivel politic și social, poate și cultural?
CĂTĂLIN TURLIUC: Istoricii sunt obișnuiți să lucreze și cu spațiul și cu timpul, și sunt toți ferm convinși că trăim într-o succesiune de crize. Crize au existat întotdeauna. Nu cred că perioada aceea a fost una de criză în sensul propriu al cuvântului, dacă ne gândim cel puțin la civilizația romană - este Roma lui Augustus, o Romă înfloritoare care are deja un milion de locuitori, care ajunge într-un punct excepțional al dezvoltării sale.
Pe de altă parte, însă, modul în care creștinismul a intervenit în facerea Europei, în primul rând, fundamentul acesta al civilizației creștine, care este intrinsec Europei, a fost cel care a modificat istoria.
Este o ucronie să ne imaginăm identitatea europeană în afara identității creștine.
Pr. DANIEL NIȚĂ DANIELESCU: O remarcă, în acest moment al discuției: istoria nu se face cu „dacă”. Noi constatăm. Este dificil exercițiul de imaginație pentru un om de știință, în sensul de a inventa ceva nou...
CĂTĂLIN TURLIUC: Modul în care noi privim astăzi civilizația, științele, din perspectiva gândirii carteziene, după celebra „noapte a iluminării”, este oarecum tranșantă. Cred că și iluminismul, și raționalismul au sintetizat, au sublimat la alt nivel creștinismul, iar laicizarea, secularizarea care s-a întâmplat în Europa la debutul modernității sale, și care este o marcă a modernității de fapt, are un miez creștin.
Dumnezeu în istorie
Pr. NICOLAE DASCĂLU: Deja am ajuns foarte departe, am ajuns prin secolele XVI-XVIII. Eu m-aș întoarce puțin la momentul originilor, la nașterea Mântuitorului lisus Hristos pe care, din punct de vedere teologic, noi o numim cu cuvintele Sfântului Apostol Pavel - „plinirea vremii”.
Creștinismul împarte istoria în două: înainte de Hristos și după Hristos. Creștinismul nu marchează numai istoria religioasă a umanității, ci marchează și istoria socială, politică, economică, culturală.
Din toate punctele de vedere, nașterea Mântuitorului lisus Hristos este un punct de reper fundamental pentru istorie.
Noi vorbim și de o teologie a istoriei, despre un sens pe care Dumnezeu îl pune în creație de la începuturi și care se redescoperă în Hristos, pentru că în Hristos se face restaurarea lumii vechi. Până la Hristos, istoria mergea într-un sens descendent, înspre cădere, înspre disoluție, înspre nonsens.
Intrarea Fiului lui Dumnezeu în istorie o revalorizează, o întoarce cu fața către absolutul divin.
Dar acest cutremur în mentalități și sisteme politice și așa mai departe a fost intenționat, credeți, de Dumnezeu? Pentru că aș face apel la ceea ce spune Sfântul Arhanghel Gavriil, când îi vestește Sfintei Fecioare Maria nașterea Fiului lui Dumnezeu, „El va fi spre căderea și ridicarea multora”.
Pr. NICOLAE DASCĂLU: Întotdeauna intrarea lui Dumnezeu în istorie este un punct de răscruce și, în același timp, un punct de întrebare și răspuns pentru fiecare dintre noi. Este o șansă, și în același timp un risc, pentru fiecare dintre noi, oamenii.
Dacă era un moment de criză sau nu era un moment de criză în perioada respectivă, eu aș spune mai de grabă că era un moment de așteptare. Omenirea, Imperiul Roman, celelalte popoare care nu erau atunci subjugate de romani erau în așteptare. Cred că așa se poate caracteriza momentul acela.
„Timpul ne consumă, domnule profesor!”
ANTON ADĂMUȚ: S-a folosit frecvent vocabula „istorie” și aș spune că odată cu religia creștină se modifică percepția asupra temporalității. Cel puțin în spațiul creștin, istoria capătă un sens foarte clar și aș spune că ne aflăm cumva între „deja” și „nu încă”. Ce vrea să spună „deja”: i s-a întâmplat Cuiva să învieze, „nu încă” și nouă.
Percepția asupra temporalității vizează un triptic care face trecerea de la eternitatea lui Dumnezeu la eon sau la veac și apoi la timpul vectorial pe care fiecare dintre noi îl avem.
Nu mă pot abține să nu vă reamintesc că timpul ne consumă, domnule profesor!
ANTON ADĂMUȚ: E vorba aici dacă noi trăim timpul sau timpul ne trăiește pe noi. Or, dacă până la creștinism, ca filosofie a istoriei, timpul era un „mâncător de oameni”, acum timpul devine cel mai mare aliat al omului, pentru că acest între „deja” și „nu încă” mă pune pe mine în situația de a mă valorifica, în funcție de faptele pe care le săvârșesc sau le voi săvârși.
„Time is money?”
CĂTĂLIN TURLIUC: Odată cu creștinismul timpul capătă sens. Am debutat prin a spune că a fi creștin înseamnă a da un sens religios timpului, și cred că această dimensiune este foarte exactă și precisă în măsura în care acceptăm că viața mundană nu este decât copia imperfectă - fără îndoială! - a vieții ce va să vie.
Așteptarea febrilă a plinirii vremurilor, a celei de-a doua veniri a lui Mesia a prezentat totdeauna un orizont care a fost așteptat într-un fel sau altul și care a marcat cultura și civilizația, și în Evul Mediu timpuriu, și mai târziu, fără îndoială. Or, această dimensiune este aceea care ne face să valorizăm timpul altfel. Modernitatea a intervenit, transformând timpul din sens într-o chestiune care a devenit o resursă neregenerabilă, un soi de materie primă. Dacă cineva ar întreba un istoric ce înseamnă lumea modernă, el ar răspunde foarte iute, cred, „modernitatea apare atunci când timpul se transformă într-o materie primă”, când timpul a început să fie prețăluit altfel și această prețăluire s-a făcut, evident, în bani. „Time is money.”
Domnule profesor, puteți să ne explicați ce s-a întâmplat după momentul în care revelația majoră, care s-a întâmplat prin Fiul lui Dumnezeu, s-a încheiat? Care au fost momentele care au transformat de fapt istoria? Că nu s-au dus apostolii să răstoarne imperii...
CĂTĂLIN TURLIUC: Cred că momentul fundamental este oficializarea creștinismului. Sigur, există mult până acolo, însă această etapă este definitorie în momentul în care creștinismul devine religie oficială...
Certificatul de naștere al Bisericii
Din punct de vedere teologic, evenimentul esențial pentru ieșirea Bisericii din societatea umană este Cincizecimea. Atunci se întemeiază vizibil comunitatea Bisericii.
Pr. NICOLAE DASCĂLU: De la Cincizecime până la edictul de la Mediolanum, în 313, Biserica este prezentă în societate. Prezența ei nu era îngăduită de puterea politică, vorbim, deci, de o „Biserică în rezistență”, nu neapărat una de confruntare, ci una de suportare a istoriei. Vremea persecuțiilor ne arată că religia cea nouă a Mântuitorului lisus Hristos intră în istorie sub o presiune teribilă.
Este foarte dificil pentru o comunitate, pentru un grup de oameni care mărturisesc - un crez să trăiască sub persecuția celorlalți. Se pare că atunci a fost, de fapt, momentul cheie de prezență a creștinismului în societatea omenească.
CĂTĂLIN TURLIUC: Și cu o vocație socială extrem de accentuată...
Pr. NICOLAE DASCĂLU: Exact! Citind pe părinții apostolici, pe apologeți, vedem că vocația socială a Bisericii se naște acum, în anii de persecuție, nu atunci când Biserica dobândește mijloace materiale, când conducerea imperiului este favorabilă, chiar încurajează creștinismul.
CĂTĂLIN TURLIUC: Astfel de dimensiuni sociale întâlnim și în alte culte precreștine. Totuși, inserția creștinismului de jos în sus este absolut exemplară, pentru că, de regulă, în cele mai multe cazuri - dacă facem o istorie a religiilor - vedem că religia este impusă de conducători. Nu vine ca un rezultat al unei „fermentații” de la baza piramidei sociale. Creștinismul izvorăște cu o putere vie, colosală, extraordinară și exercită o forță de atracție imensă.
„Dezordinea amoroasă”
Domnule profesor Adămuț, sunteți un cunoscător al literaturii patristice. Literatura primelor secole consemnează biruințe terestre în această luptă de rezistență a creștinismului?
ANTON ADĂMUȚ: Sunt frecvente asemenea opriri la apologeți. Și ca să leg lucrurile, aș vorbi aici de faptul că nu doar creștinismul, ci orice religie, în genere, este una relațională. S-a vorbit aici de viziunea socială, misionară a Bisericii... Eu aș lega toată chestiunea acesta de fenomenul iubirii raportat la timp. Nu că iubire înainte de Hristos nu ar fi existat, dar s-a ajuns la un soi de „dezordine amoroasă”.
Prin urmare, fiecare lucru, ceea ce este creat, trebuie iubit cu un anumit fel de iubire. A iubi banul în felul în care îți iubești copilul, a iubi dobitocul, în felul în care îți iubești mai știu eu ce, înseamnă a-ți distribui iubirea, care tot iubire rămâne, într-un mod inexact, caz în care această „dezordine amoroasă” trebuia cumva decamuflată prin noua religie a iubirii pe care lisus vine și o instituie.
Pr. NICOLAE DASCĂLU: De fapt, dacă ar fi să privim către cea de-a patra Evanghelie și către Epistolele Sfântului loan, acolo întâlnim un text tulburător: creștinismul aduce o definiție foarte concisă - „Dumnezeu este iubire”. Și prin Părinții din veacurile III-IV și mai târziu ajungem la o sinteză în cultura patristică la Sfântul Maxim Mărturisitorul care spune în felul următor: „Iubirea adevărată este să preferi pe Creator în fața creaturilor”. Foarte pe scurt! Și trece prin toată gândirea din veacurile de până atunci.
Sămânța Bisericii
Părinte profesor, aș vrea să ne spuneți ce a însemnat epoca martirajelor pentru mentalitatea oamenilor care nu erau creștini, faptul că erau oameni care mureau pentru credința lor și care erau uciși cu o cruzime extraordinară pentru credința lor? A jucat martiriul vreun rol în biruința terestră a creștinismului?
Pr. DANIEL NIȚĂ DANIELESCU: Evident că da și faptul a fost reținut de scriitorii perioadei respective. Să ne aducem aminte de Tertuliah care spune că „sămânța creștinismului a fost sângele martirilor” și aș invita pe toți cei de astăzi să deschidă Proloagele, Mineiele, Martirologiile și, cu siguranță, vom înțelege cutremurul care a cuprins lumea întreagă și roada multă pe care a adus-o jertfa martirilor pentru Hristos. Martirii, mărturisitori ai învierii, au arătat biruința iubirii răstignite.
Războiul diplomatic
Pr. NICOLAE DASCĂLU: Cred că ar fi aici interesant să reflectăm puțin asupra unui fapt. Imperiul Roman creștinat își mută capitala în „Roma cea nouă” la Constantinopol, „orașul lui Constantin”. Este, într-un fel, o schimbare de accent. Se dorește altceva. Este o continuitate, este marele imperiu, dar în același timp este și un punct de discontinuitate.
Imperiul vrea să trăiască un altfel de viață și vom vedea apoi, în secolele următoare, că se mută accentul și de pe implicarea în conflicte. Dacă ar fi să analizăm ce se întâmplă în Bizanț, vom vedea că puterea militară nu mai este așa de mare ca în marele Imperiu Roman de odinioară și crește tot mai mult puterea diplomației. Cred că istoria diplomației datorează foarte mult Bizanțului, pentru că ei încercau să rezolve întotdeauna conflictele prin negociere, dialog.
CĂTĂLIN TURLIUC: Din păcate, bizantinismul are astăzi o încărcătură profund peiorativă...
Pr. DANIEL NIȚĂ DANIELESCU: Acest transfer în Răsărit al capitalei imperiului a fost însoțit mereu de o schimbare permanentă a legislației, a modului de abordare a realităților, și vedem că osatura spirituală creștină se regăsește de acum înainte peste tot, reușind să dea un facies creștin și umanizând mai mult toate aspectele sociale. De pildă, Sfântul împărat Constantin cel Mare este cel care interzice pedepsele infamante, dă episcopilor dreptul de a elibera pe sclavi. Filantropia, spitalul, ca instituție, sunt aduse de creștinism.
Pr. NICOLAE DASCĂLU: În perioada Sfintelor Paști era cu totul o viață specială la Constantinopol și în tot imperiul de atunci. Se eliberau foarte mulți dintre cei care erau condamnați, aveau privilegii speciale oamenii săraci. Vedem ceea ce creștinismul aduce nou în societate - în primul rând valorizarea demnității umane. Creștinismul contribuie foarte mult, prin mijloace spirituale la nivelarea diferențelor în conștiință, pentru că ele rămâneau în exterior, între oameni. Chipul lui Dumnezeu poate fi văzut în fiecare om.
„Cetățeanul merge la vot, persoana merge la biserică”
Domnule profesor, vă rog să ne spuneți ce se întâmplă în acest moment cu artele, cu teatrul, care era glorios, cu filosofia greacă care nu mai produce foarte mult după anul 1?
ANTON ADĂMUȚ: Cel puțin la primii scriitori bisericești întâlnim frecvent lucrări cu numele de Spectaculis, în care spectacolele, „pâinea și circul”, sunt extrem de condamnate, nu pentru ceea ce ele ar desemna în esență, ci pentru mesaj, care era un soi de deturnare de sens. Filosofia greacă sfârșise printr-un eșec.
Pe linia iubirii ea sfârșise doar între diferența dintre „filia” și „eros”, chiar dacă în filosofia platoniciană se vorbește de un al doilea tip de eros, un soi de eros terestru, care pare să-l anticipeze pe acela creștin. Dar noțiunea de „agape” grecii nu o au. La fel, grecii nu aveau noțiunea de persoană cu care vine filosofia creștină.
E de văzut între relația aceasta între mine și stat, pe linia religiei, care este cel care participă: individul, cetățeanul sau persoana? Ceea ce moștenește creștinismul este legătura dintre individ și cetățean. La nivelul cetățeanului se terminau toate raporturile, de regulă pe orizontală, dintre individ și puterea stăpânitoare. Dacă toți sunt indivizi, unii doar ajung să fie cetățeni, iar dintre indivizi și cetățeni însumați „se recrutează”, după aceea, persoanele. Pentru că cetățeanul merge la vot, dar persoana merge la biserică. Și dacă cetățeanul este pentru cetate, apoi persoana este pentru Dumnezeu.
Modernitatea, o fiică nerecunoscătoareDupă două milenii de creștinism, în care religia a fost promovată, a fost trăită în spațiul public fără jenă, asistăm la un proces de neutralizare religioasă a spațiului public. CĂTĂLIN TURLIUC: Modernitatea vrea să fie septică... Pr. NICOLAE DASCĂ LU: Modernitatea, dacă o gândim ca democrație, ca o perioadă a afirmării drepturilor omului, ca o perioadă a progresului tehnologic nelimitat și cu toate celelalte elemente ale sale, cred că este o fiică mai puțin recunoscătoare a creștinismului. Toate acestea nu ar fi fost posibile decât pe un fundament creștin. Dar sunt atâtea meandre prin care am trecut până a ajunge aici, încât de multe ori s-a pierdut drumul înapoi, către rădăcini. Cred că o datorie fundamentală a modernității, dacă dorește să fie cu adevărat modernă, este să caute mereu drumul către rădăcini. CĂTĂLIN TURLIUC: Iată că ideea de progres, care este o idee modernă, fără niciun fel de îndoială, ideea de evoluție, care este una modernă, a fost ceea care a „zăpăcit” mințile europenilor. Propunerea dumneavoastră de reîntoarcere la trecut înseamnă întoarcerea la acele valori ale creștinismului care sunt perpetue, de fapt. |
Creștinismul și sclaviaAtunci când se vorbește despre cum a schimbat creștinismul istoria, este inevitabil să se vorbească despre sclavagism, care dispare la scurtă vreme după apariția creștinismului. Este corectă această identificare? Acest proces al dispariției sclavagismului pleacă de la creștinism? CĂTĂLIN TURLIUC: E greu de spus, mai ales că au existat instituții intermediare: colonatul ș.a.m.d. Cert este că vocația profund moralizatoare - să luăm doar această dimensiune, căci despre iubire s-a vorbit foarte mult - a însemnat ceva pentru o Europă aflată atunci în stare de creuzet. Să ne amintim că este perioada în care populațiile migratoare, nu puține la număr, invadează rând pe rând Europa și, evident, se îndreaptă spre cele două mari orașe: Constantinopol și Roma. De ce spre ele? Pentru că toate aceste populații aveau, printre altele, drept scop jaful, și aici, evident, era concentrată și bogăția, dincolo de capitalul simbolic pe care astfel de capitale le aveau. Or, în această perioadă răspândirea creștinismului a fost un factor intrinsec, care a intrat în compoziția, în etnogeneza tuturor popoarelor moderne europene, așa cum le cunoaștem noi astăzi. Și cazul poporului nostru este extrem de interesant, tocmai din această perspectivă. Dacă vecinii noștri au un rege sfânt, un „certificat de botez”, la noi creștinismul s-a manifestat foarte devreme. Nu avem un punct fix, o dată fixă în care să asociem istoria noastră și etnia noastră cu creștinismul. Tot acest demers s-a petrecut într-o Europă barbară. |