Biolog ca formare, dar intelectual de o anvergură ce a depășit cu mult frontierele de mentalitate ale epocii în care a trăit, Nicolae Leon (1862-1931) a fost una dintre personalitățile care au marcat medicina românească. A înființat, la Iași, primul laborator de parazitologie din România, contribuind la prevenirea și combaterea unor maladii care devastau comunitățile din acea perioadă. Despre contribuțiile esențiale pe care le-a avut ca profesor, cercetător și publicist am discutat cu Richard Constantinescu, iatroistoriograf, titular al disciplinei Istoria medicinei și coordonator al Centrului Cultural „I.I. Mironescu” al Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași.
Școala familiei, un program de educație pentru părinți
„Mulți părinți consideră că «au pierdut trenul» în educația copiilor, că au scăpat frâiele construirii unor deprinderi sănătoase de viață sau chiar școlare. Noi îi ajutăm să înțeleagă ce este considerat normal, tipic, în dezvoltarea copiilor (în funcție de etapa de vârstă) și ce constituie un semnal de alarmă și cum pot acționa în cooperare cu ceilalți adulți implicați în educația copiilor: profesori, mentori, bone, educatori, învățători, rude”. Sunt cuvintele lect. univ. Oana Moșoiu, coordonator program de formare și rețea formatori în cadrul Școlii familiei, care ne-a acordat un interviu pe această temă.
Ce este Şcoala familiei?
Școala familiei este un program de educație pentru părinți, în exprimarea actuală un program de parenting. Termenul de parenting se traduce în limba română ca parentaj, care înseamnă educație parentală, formarea părinților pentru a crește și a educa frumos copiii. Am preferat o formulă în limba română pentru a educa publicul în două direcții: prin programe destinate educației părinților (un părinte se poate educa, forma pentru a deveni mai pregătit în instruirea copilului) și printr-o formare amplă, cu mai multe variabile, pe termen lung, un proces organizat, cu formatori, cu metode, cu informație.
Programul nostru propune cursuri pentru părinți. Informația despre diferite teme de educație a copiilor este îmbinată cu exerciții, simulări, activitate practică de exersare a unor abilități ce pot fi aplicate în familie, acasă, pentru a schimba calitatea relațiilor în familie atât între părinți (soț - soție), cât și între părinți și copii sau chiar între copii.
Oferim mai multe categorii de evenimente: cursuri complete de 7-10 module ce cuprind teme-cheie (dezvoltarea copilului de la naștere la maturitate, comunicare în familie, gestionarea conflictelor, educația caracterului, stilurile parentale și autoritatea, formarea dependențelor, efectul ecranelor asupra dezvoltării creierului, hrana familiei, educația (sexuală) pentru intimitate și viața de familie ș.a.) Se adaugă cursuri tematice, de scurtă durată: stilurile parentale, ghid de supraviețuire prin adolescență (pentru părinți și adolescenți), dezvoltarea copilului mic ș.a. De asemenea, mai avem ateliere pe o singură temă (oricare din temele de mai sus, desfășurate într-o singură întâlnire), conferințe, tabere pentru familii cu grupe de părinți, copii mici și adolescenți, ce includ activități dedicate vârstei.
Specificul activităţilor noastre vizează desfășurarea prietenoasă, nonformală, cu accent pe interacțiunea cu toți participanții și completarea informațiilor științifice cu exerciții practice, ceea ce facilitează exersarea unor comportamente noi.
De ce s-a simţit nevoia înfiinţării unei astfel de „instituţii”?
Programul a fost inițiat de biofizicianul Virgiliu Gheorghe. Totul a pornit de la nevoile exprimate de foarte mulți părinți în cadrul prelegerilor și conferințelor sale din țară. Școala familiei este continuarea iniţiativelor Școala părinților - A fi părinte și Școala părinților buni, care au oferit cursuri pentru părinți în comunitățile din Giurgiu și din jurul Bucureștiului. Din dorinţa de a continua și mai ales de a consolida aceste inițiative, am reorganizat modulele de formare, tematicile, am coagulat întreaga echipă de formatori implicată în primele programe și am creat împreună Școala familiei.
Școala familiei este un concept integrator, ce are în spate o experiență anterioară, o structură de organizatori la nivel național și o abordare unitară cu informație însoțită de aplicații practice, exersare și suport post-program prin intermediul comunităților de părinți care se reîntâlnesc la interval de aproximativ o lună de la încheierea programului.
Nevoia principală resimțită de părinți este aceea de a fi sprijiniți să răspundă provocărilor pe care le ridică viața în societatea contemporană: dependența de tehnologie, de rețele de socializare, de jocurile destinate celor mici (cu influenţă asupra performanțelor în activitatea școlară), impactul televiziunii cu mesajele sale, dar și expunerea la ecranele electronice cu efecte asupra blocării activității cortexului (deci impact asupra controlului emoțiilor și asupra raționamentului, implicit asupra gândirii și luării deciziilor în mod rațional), educația pentru valori și pentru caracter, practicarea unui stil parental adecvat, având în vedere că stilul autoritar are efecte negative asupra comportamentului copilului pe termen lung, în viața sa de adult. Alte probleme considerate importante sunt comunicarea deficitară în familie (între părinți și între părinte-copil), conflictele văzute întotdeauna ca o problemă și nu ca oportunitate de clarificare și dezvoltare a relațiilor, alimentația nesănătoasă (zahăr, sare, grăsimi, produse chimizate și artificiale, cu mulți coloranți și conservanți), educația sexuală cu toată gama sa de probleme colaterale (pornografie, promiscuitate, relații disfuncționale, în afara unor relații sentimentale autentice și puternice). Așadar, familia este provocată foarte mult și sunt puține instituții care să ofere un sprijin real, fie prin educație pentru familie, fie prin alte forme de suport: comunități de părinți, oportunități de timp liber împreună, comunicare pe probleme comune.
Care sunt obiectivele acestei iniţiative interesante?
Școala familiei consideră familia un ecosistem în care fiecare membru al său are un sens, își are semnificația sa și are impact asupra celorlalți, se influențează reciproc, fiindu-şi sursă de învățare și dezvoltare. Cum o familie este o microsocietate, starea familiei poate fi un indicator al stării societății. Acționând asupra familiei, în sensul îmbunătățirii modului în care membrii familiei coexistă, comunică, relaționează și educă copiii, considerăm că ne aducem o contribuție la schimbarea societății. Aspirăm să contribuim la familii mai educate, cu o atenție crescută la modul în care sunt educați copiii, suntem interesați de armonia între membrii familiei și concentrați pe creșterea sănătoasă a copiilor și împlinirea lor în plan personal, dar și profesional, social, cultural.
Scopul programului nostru este creșterea competenței parentale a părinților și a încrederii în capacitatea lor de a-și crește și educa bine copiii. Această competență parentală este dezvoltată prin cunoștințe de specialitate din domeniile psihologie, științele educației - pedagogie, biologie, neuroștiințe, medicină, dietetică și nutriție, prin creșterea abilităților parentale (modalități concrete de a relaționa eficient cu copilul și de a-și schimba comportamentul în relație cu sine și cu copiii lor pentru a-i influența pozitiv) și prin dezvoltarea atitudinii parentale, respectiv încredere în sine și în rolul de părinte, ascultarea instinctelor materne/paterne interioare, încredere în copil și în evoluția acestuia spre un destin propriu, de împlinire și valorificare a înclinațiilor și predispozițiilor personale.
Noi îi încurajăm pe părinți să schimbe ceva în comportamentul lor, pornind de la informațiile dobândite la cursuri, atât cât pot, în ritm propriu, şi să fie o schimbare asumată, un angajament personal de la care să nu abdice. Îi sprijinim să producă această schimbare prin exercițiu și prin suportul oferit de comunitatea de părinți.
Cum pot urma părinţii de oriunde din ţară cursurile Şcolii familiei?
Școala familiei este foarte prezentă online pe website-ul propriu (www.scoala-familiei.ro), pe facebook (Școala Familiei - Educație pentru părinți). Activăm în multe comunități din: București, Arad, Alba, Cluj, Buzău, Bacău, Botoșani, Bistrița, Brașov, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Timișoara, Vrancea. Pe site este disponibil calendarul evenimentelor la care cei interesați se pot înscrie online, printr-un formular.
Avem cursuri și în comunitatea românească din Belgia, în cadrul bisericii din Namur, precum și în școli (cu cadrele didactice din Galați și Buzău). Cursurile pot fi oferite părinților prin intermediul parohiilor (așa cum se derulează în București la Biserica „Sfântul Spiridon” sau la Cluj-Napoca), prin intermediul școlilor (cu ajutorul cadrelor didactice, al părinților, sub coordonarea diriginților sau a învățătorilor), grădinițelor și creșelor (atât prin contribuţia personalului didactic, cât și a părinților). Organizăm cursuri la cerere acolo unde ne sunt solicitate (inclusiv cursuri construite în funcție de interesele specifice ale părinților), iar calendarul nostru e mereu disponibil cu evenimente. Tot pe site sunt informații și posibilități de înscriere pentru taberele din această vară, organizate la Mănăstirea Caraiman (3-8 iulie) și la Castelul Miclăușeni (Iași, 17-21 iulie).
Părinții sunt invitați să se înscrie pe website la newsletterul nostru electonic pentru a primi pe e-mail informații, oferte și posibilitatea de înscriere la cursuri.
Din experienţa dumneavoastră, ce ar trebui să schimbe cei mai mulţi dintre părinţii de astăzi în relaţia cu micuţii lor?
Cele mai deficitare arii în educația copiilor sunt comunicarea și stilul parental. Comunicarea este centrată pe dimensiunea administrativă - „te-ai spălat, ai mâncat, ai făcut temele, de ce ai luat notă mică” și prea puțin pe dimensiunea afectivă. Părinții sunt preponderent critici și nu apreciativi sau suportivi. În plus, ei alocă prea puțin timp și de slabă calitate relației cu copiii (fac altceva și nu sunt atenți în mod dedicat copiilor prin contact vizual sau fizic). O mare problemă este utilizarea excesivă a tehnologiei, cu precădere a telefoanelor mobile și a tabletelor.
Dacă părinții ar trebui să schimbe ceva, considerăm că în primul rând e nevoie de o comunicare mai eficientă și mai centrată pe dimensiunea afectivă, în sens de sprijin și consiliere, ceea ce ar putea aduce îmbunătățiri evidente într-un timp scurt. Ar mai fi de adăugat o mai mare încredere în copil și oferirea unor alternative educaționale de calitate: multă activitate fizică, în natură, sport, arte, practicarea unui instrument, lecturi.