Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Mediciniştii clujeni vor da examenul clinic obiectiv structurat
Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” Cluj‑Napoca va introduce examenul clinic obiectiv structurat (OSCE), una dintre cele mai apreciate examinări la nivel internaţional. Doi dintre cei mai renumiţi experţi din Europa, prof. dr. Günther Körmöcz de la Universitatea de Medicină din Viena şi prof. dr. Anders Sondén de la Karolinska Institutet din Stockholm, vor asigura formarea profesorilor clujeni şi implementarea acestei metode de evaluare.
Potrivit reprezentanţilor universităţii clujene, Examenul Clinic Obiectiv Structurat (OSCE) este o examinare de tip hands‑on, utilizată frecvent în medicină, mai ales în marile universităţi de profil occidentale, pentru a testa competenţele şi abilităţile clinice ale cursanţilor. Examenul se va introduce la Facultatea de Medicină de la Cluj‑Napoca la disciplinele Medicină Internă şi Chirurgie.
„Specialiştii internaţionali în educaţie medicală consideră OSCE ca fiind o metodă didactică de examinare validă, reproductibilă, relevantă pentru practica medicală şi de o valoare excepţională în aprecierea competenţelor dobândite de studenţi, iar Facultatea de Medicină din Cluj‑Napoca doreşte să implementeze acest tip de examinare începând cu anul universitar viitor, asigurând astfel alinierea evaluării studenţilor şi a rezidenţilor la standardele internaţionale în domeniu”, susţine, potrivit unui comunicat, decanul Facultăţii de Medicină, Anca Buzoianu.
Astfel, în această săptămână, Facultatea de Medicină a UMF „Iuliu Haţieganu” Cluj‑Napoca a organizat o nouă sesiune de formare de formatori (Train the Teachers), în vederea introducerii examenului clinic obiectiv structurat (OSCE - Objective Structured Clinical Examination) la disciplinele clinice.
Lectori ai programului sunt doi dintre cei mai renumiţi experţi în educaţie medicală din Europa, care au contribuit într‑o măsură substanţială la implementarea OSCE în instituţiile din care provin, aflate pe primele locuri în Europa în ceea ce priveşte pregătirea pe care o asigură absolvenţilor lor: prof. dr. Günther Körmöcz de la Universitatea de Medicină din Viena şi prof. dr. Anders Sondén de la Karolinska Institutet din Stockholm.
Organizarea sesiunii de pregătire OSCE a fost posibilă datorită câştigării unei noi finanţări din Fondul de Dezvoltare Instituţională (FDI) 2018, prin proiectul „MEDQ - Studii medicale de calitate”, care vizează pregătirea unui număr de 70 de cadre didactice tinere de la disciplinele Medicină Internă şi Chirurgie pentru implementarea acestei metode de examinare a studenţilor şi rezidenţilor.
Modalitatea de desfăşurare a examenului OSCE este următoarea: fiecărui student sau rezident i se va cere să facă aceeaşi sarcină, în acelaşi interval de timp, iar fiecare staţie de examen este astfel setată încât să se concentreze pe o anumită competenţă clinică. Pentru notare se foloseşte o scală standardizată, care înregistrează ce face corect şi ceea ce nu face corect studentul/rezidentul examinat. Scopul final este standardizarea şi asigurarea transparenţei evaluării rezidenţilor şi studenţilor.
Prin introducerea acestei examinări, Facultatea de Medicină a UMF Cluj‑Napoca continuă proiectele prin care îşi propune asigurarea unui învăţământ medical de calitate. De altfel, facultatea a devenit, în primăvara acestui an, prima instituţie de învăţământ superior din România membră în reţeaua europeană ECTS‑Medicine Association, o reţea de 45 de facultăţi de medicină din Uniunea Europeană, Elveţia şi Norvegia, reunite cu scopul optimizării schimburilor de studenţi europeni, prin folosirea Sistemului European de Credite Transferabile (ECTS).
Apartenenţa la ECTS‑MA reprezintă un etalon al calităţii învăţământului oferit de o facultate de medicină, doar 20% dintre cele europene fiind invitate să adere la această organizaţie.