Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Regizorii „noului val“ solicită schimbări în cinematografie
▲ Masa rotundă organizată de Ministerul Culturii - „Nevoia de lumină în camera obscură a cinematografiei româneşti“-, la care au fost prezenţi, printre alţii, regizorii Cristian Mungiu şi Tudor Giurgiu, dar şi directorul CNC, Eugen Şerbănescu, a lăsat participanţii cu mai multe întrebări decât soluţii, conform Mediafax ▲
Ministrul Culturii, Theodor Paleologu, a spus că a invitat cineaştii la o asemenea masă rotundă mai mult în scop „informativ“, astfel încât să îşi facă o imagine clară despre problemele pe care i le-au semnalat regizorii şi organizatorii de festivaluri în câteva scrisori deschise: propunerea de modificare a legii cinematografiei (iniţiată de Radu F. Alexandru şi Sergiu Nicolaescu), schimbarea regulamentului de concurs al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) şi schimbarea Consiliului de Administraţie al CNC. Regizorii Cristian Mungiu, Tudor Giurgiu, Alexandru Solomon, Hanno Hofer şi Thomas Ciulei, cei care au semnat scrisorile deschise adresate Ministerului Culturii şi care l-au convins pe ministru să organizeze acest gen de întâlnire, nu au avut loc la masa de discuţii, aşezându-se în sală, conform Mediafax. Câteva concluzii a găsit regizorul şi producătorul Tudor Giurgiu care consideră că printre necesităţi este şi varianta ca producătorii români să găsească o sursă alternativă de finanţare, pe lângă CNC, deoarece, politica centrului este una „de a împărţi bani la filme mai multe“. El a vorbit şi despre necesitatea modificării regulamentului, „ca să transforme acest concurs într-o formă mai cinstită şi mai adevărată“ şi „să nu fie un concurs de hârtii“. Regizorul a susţinut că ar trebui ca regulamentul concursului să acorde mai multe şanse debutanţilor, atât regizori, cât şi case de producţie care, în condiţiile actuale, sunt defavorizate la concursul de proiecte. Giurgiu consideră că ar fi necesară o transparenţă mai mare în funcţionarea Consiliului de Administraţie al CNC. „Consiliul de Administraţie al Centrului Naţional al Cinematografiei cred că lucrează într-o izolare totală. Nu există deciziile CA pe site, se fac alocări arbitrare“, a mai spus Tudor Giurgiu, conform Mediafax. Regizorul Cristian Mungiu a spus că participarea sa la eveniment şi, mai înainte, scrisoarea deschisă în care a criticat modul de funcţionare a concursului de proiecte CNC, au fost o chestiune de „conştiinţă publică“. „Noi încercăm să avem mai multă conştiinţă publică decât alţii şi să oprim această risipă de bani. Filme bune se produc, noi nu putem să nu sesizăm că există o lipsă de interes a spectatorilor români de a vedea filme în sală (...) Propunem nişte măsuri, dar dacă ele nu sunt adoptate de cei care au puterea legislativă, atunci e foarte greu să modificăm ceva“, a mai spus regizorul, premiat cu Palm dâOr la Festivalul de Film de la Cannes, în 2007, pentru lungmetrajul „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile“. Eugen Şerbănescu, directorul CNC, a declarat că nu înţelege de ce unii reprezentanţi ai noului val cinematografic românesc fac periodic scandal, de vreme ce au fost bine promovaţi de CNC. „Noi nu vrem să ne arogăm nici un merit care nu ne aparţine în aceste succese (n.r. - succesele filmelor „noului val“), dar dacă responsabilităţile se împart, atunci să se împartă şi meritele. Noi respingem acest sistem de a lucra sub şantaj, (n.r - al scrisorilor deschise trimise către Paleologu) şi considerăm că este un atac la autoritatea de stat a cinematografiei române. (...) Suntem surprinşi că se doreşte schimbarea regulamentului pe baza căruia au fost finanţate filme care au luat premii importante, precum „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile“ (n.r. - regizat de Cristian Mungiu şi deţinător al unui Palme dâ Or la Cannes)“, a spus Şerbănescu.