Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar O Catedrală pentru înălţarea spirituală a românilor

O Catedrală pentru înălţarea spirituală a românilor

Galerie foto (9) Galerie foto (9) Documentar
Un articol de: Pr. Ciprian Bâra - 17 Mai 2018

Catedrala Mântuirii Neamului sau Catedrala Națională, cu hramul principal  „Înălțarea Domnului (Ziua Eroilor)”, va fi sfinţită în ziua de 25 noiembrie 2018. În ajunul sărbătorii de azi am vizitat șantierul viitoarei Catedrale şi am aflat de la inginerul Vasile Crăcăoanu, consilier patriarhal la Sectorul monumente și construcții bisericești al Patriarhiei Române, detalii despre stadiul actual al lucrărilor şi despre etapele viitoare ce trebuie finalizate până la împlinirea înălțătorului moment al sfinţirii.

Locașul de rugăciune, reprezentativ pentru capitala României, este vizibil de pe Calea 13 Septembrie din București şi nu numai. Oricine trece prin zonă sau priveşte din depărtare poate admira deja stilul arhitectural bizantin românesc ce prinde contur pe zi ce trece.

În cei aproape 8 ani de când s-a început construirea, locașul s-a înălțat într-un ritm constant, în pofida volumului de muncă foarte mare și a soluțiilor complexe de construcție.

Binecuvântare și neostenită grijă patriarhală

Pe lângă frumusețea arhitecturală și necesitatea liturgică, dezvoltarea acestui proiect de simţire românească a deschis și un capitol important în ceea ce privește complexitatea și eficiența lucrărilor de construcție a unui edificiu naţional în ultimii ani.

Înţelepciune, binecuvântare și neostenită grijă patriarhală, responsabilitate și zbatere sufletească, dorinţă şi voinţă, elan ctitoricesc și deosebită seriozitate, atentă etapizare a lucrărilor și profesionalism. Dar mai ales, neîncetată rugăciune. Toate spre împlinirea idealului de peste un veac al poporului nostru.

Până în luna noiembrie, la momentul sfințirii acestui spa­ţiu-simbol al comuniunii româneşti din ţară şi de pretutindeni, trebuie să fie finalizate lucrările din fața catedralei, unde se va crea un spațiu liturgic exterior, pentru ca oamenii să poată asista la slujbă.

În prezent, pe frontonul de vest al Catedralei Naţionale se execută subsolurile care fac legătura între catedrală și spațiul liturgic exterior – care constă în mai bine de 15.000 de metri pătrați de beton armat, ca un altar de vară deschis, iar la subsol sunt spații cu diferite destinații, dependințe asimilate ale catedralei. La interior, în zona altarului, se lucrează la pregătirea catapetesmei pentru aplicarea icoanelor din mozaic, solee, pereți interiori, zonele de acces în catedrală, precum și alte lucrări ce trebuie finalizate înainte de slujba de sfințire.

În acest moment, corpul principal al catedralei, la cota 45 de metri, este închis în proporție de 95%: „Sunt în curs de execuție bolta de peste pronaos și bolta de peste altar. După finalizarea celor două zone, corpul principal va fi închis în totalitate. Mai avansate sunt zonele turlelor, în special drumul critic al proiectului - turla principală, întrucât această turlă se va termina ultima, la cota 106 metri - structura din beton armat, și la cota 120 de metri - structura metalică a acoperișului. În zona turlei principale, suntem la cota 65 de metri, cu turnarea plăcii de beton, iar cu montarea armăturilor pentru următorul nivel suntem între cotele 71 și 75 de metri. Pe zona turlei-clopotniță, suntem la cota 58 de metri, acolo unde în acest moment se armează planșeul pe care se vor monta 3 structuri metalice care vor susține cele 6 clopote ale Catedralei Naționale. Pe turlele secundare, armătura până la cota 60 de metri este montată în totalitate, urmează ca în perioada imediat următoare să betonăm pereții. După finalizarea planșeului de la cota 60 de metri, vom monta structurile metalice aferente acoperi­șului”, ne-a spus ing. Vasile Crăcăoanu.
Acolo unde structura metalică este mai grea și nu poate fi ridicată deja confecționată (de jos), se va monta pe bucăți. „De exemplu, pentru turla Pantocrator, întreaga structură metalică a acoperișului are 176 de tone. Nu există în acest moment o macara mobilă care să ridice această greutate la cota 120 de metri unde avem baza crucii. Inclusiv  structura metalică se va monta până la sfârșitul anului. Se va monta și astereala pe structura metalică, aceasta fiind baza pe care se va așeza învelitoarea catedralei. Până la sfârșitul anului,  noi sperăm să putem avea montată și învelitoarea”, a mai spus consilierul patriarhal Vasile Crăcăoanu.

Optimism în îndeplinirea termenilor

Până la sfințire mai sunt şi alte lucrări de finalizat, cum ar fi: montajul ferestrelor pentru a închide corpul principal al catedralei, inclusiv turlele, montarea ancadramentelor din piatră, în jurul ferestrelor de la corpul principal până la cota 45 de metri, ușile de la intrarea în spațiul principal al catedralei (27 de uși), care închid toate spațiile de la cota zero. În funcție de stadiul lucrărilor la structura metalică a acoperișului, vom monta atât învelitoarea, cât și crucile. Pentru fiecare zonă în parte este montată și crucea aferentă, în total 12 cruci.

Termenul este foarte strâns, având în vedere dificultatea execuției lucrărilor în această etapă. Lucrările sunt foarte dificile din punctul de vedere al execuției. Sunt înălțimi mari, timpi tehnologici care se pierd (deplasarea muncitorilor de la cota zero la cota 65), dar, cu toate astea, în echipa de coordonare de pe șantier se simte optimismul îndeplinirii termenilor: „Ca să recuperăm din timpii tehnologici, se lucrează în trei schimburi, excepție făcând duminica. Sunt aproximativ 600 de muncitori. Se montează macarale la cota superioară, aducem macarale mobile care să suplinească activitatea celor fixe montate pe șantier. Din punct de vedere tehnic, toată echipa este implicată în execuția lucrărilor. Toți lucrăm cu dorința și responsabilitatea realizării la timp a acestui proiect național”.