Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Despre călătorie în cheie creștină
E mare forfotă astăzi pe mapamond. Se circulă imens şi intens în toate direcţiile. Pe marile aeroporturi avioanele aterizează şi decolează la câteva minute. Şoselele sunt tot mai des blocate de ambuteiaje. Pustietăţile care altădată îţi ofereau şansa unor izolări (temporare sau definitive), astăzi sunt împânzite de amatorii de „iarbă verde” (o sintagmă de ultim veac, cred).
Pentru mulţi oameni, şi pentru mine de altfel, o călătorie în străinătate a rămas un fel de intrare în poveste. O schimbare de decor, de personaje, de repere şi un alt fel de timp, dacă nu chiar o ieşire din timp. O altă lume, oarecum fermecată şi năzdrăvană. Trecerea fiecărei frontiere este trăită cu intensitate şi uimire, toate elementele noii lumi (vorbă, port, arhitectură, obiceiuri etc.), privite şi developate cu avidă curiozitate.
Mi-aduc aminte de spusa părintelui Stăniloae, amintindu-şi de copilărie: „La început credeam că lumea din alte sate trebuie să fie altfel. Oamenii aceia nu pot fi oameni ca noi, trebuie să fie fiinţe, mă rog, cu totul deosebite, fantastice”. Un astfel de sentiment îl poţi încerca înaintea oricăror călătorii care te poartă spre locuri încă necunoscute, oricât de aproape ar fi ele.
Impactul unei călătorii, precum şi urmările ei sunt foarte diferite de la persoană la persoană. Sigur că, în parte cel puţin, ele depind şi de scopul sau de motivul care-l face pe om să plece la drum. La orice nivel intelectual sau de simţire, călătoria este rezultatul unei căutări, al unei tentative de cunoaştere. Poţi călători şi să te (re)găseşti sau să te pierzi (în lume?). Poţi călători ca să cunoşti şi ca să te cunoşti sau ca să (te) uiţi sau ca să-ţi pierzi urma. Poate că ceea ce diferenţiază, în ultimă instanţă, aceste reacţii atât de diferite este capacitatea de minunare. Apoi, calitatea mirării. Să nu rămâi blocat în fascinaţie, bolnav de ea.
Ce căutăm, de fapt, călătorind? Cât de bine ştim ce căutăm şi dacă ceea ce căutăm este cel mai potrivit lucru? Poate, cel mai adesea, căutăm o eliberare, fie ea şi temporară, de sub imperiul necesităţii zilnice. O aflăm? Părintele Rafail Noica: „Ţineţi minte: oriunde ați fi, căutaţi un singur lucru, căci trăim puţin pe pământ. Singurul lucru important e cuvântul Domnului. «Căutaţi mai înainte de toate împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui» (…). Dacă înţelegeţi îndemnul meu, veţi găsi ceea ce căutaţi la fel de bine în Apus, ca şi în România”.
Călătoria implică în ea, din păcate, posibilitatea rătăcirii. Călătoriile spirituale, într-un chip mult mai grav. Şi într-un caz, şi în celălalt este vorba de rătăcirea Căii („Eu sunt Calea…”). Părintele Rafail spunea: „După doi ani de rătăcire «culturală» am văzut că m-am înfundat într-o alee fără ieşire…”. Și tot el: „În absolut, sunt numai două lucruri tranşante care se exclud: adevărul şi rătăcirea”.
Marele avantaj al oricărei călătorii îl poate reprezenta întoarcerea acasă, ieşirea din poveste. Este un sentiment pe care nu-l poţi trăi decât plecând, şi de care e bine să nu te lipseşti. Plecat de acasă, rămâi un străin. Oricât de bine primit, un străin. Tu ai istoria ta de locuit, de încărcat. Oricât de bine te-ai simţi, ceva îţi lipseşte. „Ceva” pe care nu-l poţi explica fără să-l destrami. În plus, de la un moment încolo, un sentiment de risipire… cine nu-l are, nu are încă un „acasă”. Sau cum zicea același fiu al filosofului de la Păltiniș: „Eu am pribegit ca un străin”.
Dar desigur că există şi o mitologie a „străinului” şi, poate, un rost al lui… Sunt şi drumuri care, deşi nu se închid, nu înseamnă neapărat rătăcire, pierdere. Dar cred că întoarcerea este esenţială.
Şi moartea trebuie să aibă caracter de întoarcere, să nu fie o „ieşire de pe orbită” şi o „pierdere în spaţiu”. Hristos ne-a arătat şi ne-a înlesnit această posibilitate.