Biserica Ortodoxă Română a împlinit anul acesta 100 de ani de la ridicarea la demnitatea de Patriarhat (4 februarie 1925) și 140 de ani de la recunoașterea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române (25 aprilie
„I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume”
În paginile Sfintei Scripturi se face foarte des referirea la puterea lui Dumnezeu. Sfântul Apostol Petru îşi începe predica de la Cincizecime cu aceste cuvinte: „Pe Iisus Nazarineanul, bărbat adeverit între voi de Dumnezeu, prin puteri, prin minuni şi prin semne pe care le-a făcut prin El Dumnezeu în mijlocul vostru, precum voi ştiţi” (Fapte 2, 22). Vindecările, învierile, tămăduirile şi exorcizările săvârşite de Mântuitorul Hristos sunt în acelaşi timp: acte de putere (gr. dinamis), semne (gr. semeion) şi minuni (gr. teras sau tauma) sau lucrări (gr. ergon). Dintre toate denumirile ne vom referi numai la termenul dinamis care poate fi tradus prin putere, tărie, forță sau abilitate. În cele mai multe cazuri, atunci când este folosit de autorii biblici, dinamis se referă direct la lucrările lui Dumnezeu. Puterea este o prerogativă absolută a dumnezeirii, iar Sfânta Scriptură doreşte să ne arate clar că omul trebuie să se raporteze la Dumnezeu ca la „Singurul Puternic” şi „Singurul Stăpânitor”. Dinamis are o semnificaţie multiplă în Sfânta Scriptură. Atunci când este în legătură cu Dumnezeu, dinamis desemnează: o putere care se regăseşte într-o Persoană divină prin natura acesteia şi este oferită (pusă înainte) de această Persoană pentru a fi folosită de altcineva: puterea de a săvârşi minuni, puterea venită din sfinţenie, capabilă să săvârşească lucrări dumnezeieşti. Arhanghelul Gavriil îi spune lui Zaharia că Botezătorul Ioan „va merge înaintea Lui (Hristos) cu duhul şi cu puterea lui Ilie” (Lc. 1, 17), referindu-se la harul profetic al pruncului. Apostolii sunt întrebaţi de căpeteniile şi cărturarii iudeilor: „Cu ce putere sau în al cui nume aţi făcut voi aceasta?” (Fapte 4, 7). Apostolul Pavel spune că Împărăţia lui Dumnezeu nu stă în cuvânt, ci în putere (I Cor. 4, 20). Puterea lui Dumnezeu se descoperă în oamenii neputincioşi: „Şi avem comoara aceasta în vase de lut, ca să se învedereze că puterea covârşitoare este a lui Dumnezeu şi nu de la noi” (II Cor. 4, 7). Cuvintele Mântuitorului nu transmiteau numai învăţătura dumnezeiască, ci şi puterea dumnezeiască: „Şi frică li s-a făcut tuturor şi spuneau unii către alţii, zicând: Ce este acest cuvânt? Că porunceşte duhurilor necurate, cu stăpânire şi cu putere, şi ele ies” (Lc. 4, 36). Puterea dumnezeiască este transmisă şi oamenilor: „Şi chemându-i pe cei doisprezece ucenici ai Săi, le-a dat putere şi stăpânire peste toţi demonii şi să vindece bolile” (Lc. 9, 1). Necunoaşterea puterii lui Dumnezeu duce la rătăcire de la credinţă (Mt. 22, 29). Puterea lui Dumnezeu izvorăşte din Persoanele dumnezeieşti spre oameni, pe care îi vindecă, îi sfinţeşte, îi consacră, îi restabileşte în starea de normalitate, îi readuce la viaţă (Mc. 5, 30; Lc. 5, 17; 6, 19; Mt. 24, 30). Puterea dumnezeiască este izvorul şi baza puterii şi autorităţii lumeşti care nu se pot întemeia în sine, ci îşi găsesc legitimitatea şi menirea atunci când exprimă puterea unică a lui Dumnezeu. Cum este posibil ca omul să exprime în viaţa lui şi în lume puterea lui Dumnezeu? Răspunsul poate fi aflat din cuvintele Sfântului Apostol Pavel, care zice despre Mântuitorul Hristos că „S-a deşertat (golit) pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, şi la înfăţişare aflându-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, şi încă moarte pe cruce” (Fl. 2, 7-8). Pentru a exprima puterea lui Dumnezeu omul trebuie să se lepede de puterea sa, să se golească aşa cum se varsă conţinutul unui vas, în care, mai apoi, Dumnezeu să toarne din ale Sale. Imaginea omului ca un vas care trebuie să fie plinit de Dumnezeu exprimă dependenţa făpturii create de Creatorul său, dar şi că, într-un mod negreşit, Dumnezeu nu va rămâne dator omului, nu va lăsa vasul gol, ci-l va umple cu apa vie, cu harul Său astfel ca numele Lui să fie preaînălţat. De aceea, Pavel, după ce pomeneşte de golirea şi smerenia Mântuitorului, aminteşte şi de răsplata lui Dumnezeu: „Pentru aceea, Dumnezeu L-a preaînălţat, şi I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume; ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al celor cereşti şi al celor pământeşti şi al celor de dedesubt” (Fl. 2, 9-10).
În societatea actuală vedem că se caută tot timpul legitimarea prin putere. Conducătorii oamenilor caută să stăpânească peste popoare prin putere, și semnele manifestării acesteia sunt uneori decadende, pentru că degenerează în dictatură, sau într-un alt soi de regim opresiv. Oamenii caută să se emancipeze de sub tutela celor care vor să îi stăpânească prin manifestarea unei puteri opresive, iar această luptă se petrece în toată istoria umană. Recurgerea la Sfânta Scriptură ne arată că singurul Puternic și Stăpânitor este Dumnezeu, iar autoritatea Lui este veșnică. În spațiul acestei autorități a lui Dumnezeu omul își găsește libertatea interioară și emanciparea de sistemele exterioare asfixiante ale manifestării puterii omenești opresive. Puterea lui Dumnezeu este darul libertății față de patimi și față de moarte, și de aici decurg optimismul și dorința de viață care caracterizează ethosul Bisericii. Puterea lui Dumnezeu și suveranitatea Lui absolută sunt garanția că în orice sistem social ar trăi omul, el își poate regăsi propria lui libertate. Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Deci, dacă a Lui este Împărăția, nu trebuie să ne temem de nimeni, pentru că nu este nimeni care să I se împotrivească și cu care să împartă stăpânirea. Când spune: A ta este Împărăția, Hristos arată că și diavolul, care se luptă cu noi, este supus lui Dumnezeu, chiar dacă pare că I se împotrivește, Dumnezeu îngăduindu-i deocamdată aceasta. Că și diavolul face parte din robii Lui, din cei cărora li s-a luat cinstea și au fost izgoniți. De altfel, diavolul n-ar îndrăzni să atace pe vreun om dacă n-ar lua mai întâi putere de la Dumnezeu. Dar pentru ce vorbesc de oameni? Nici împotriva porcilor n-a putut îndrăzni ceva până ce nu i-a îngăduit Domnul. (...) Și puterea. Chiar de-ai fi slab de tot, drept este să ai curaj, pentru că ai un Împărat ca Acesta, Care poate săvârși, și prin tine, cu ușurință totul. Și slava în veci. Amin. Dumnezeu nu te scapă numai de necazurile care vin peste tine, dar poate să te facă și slăvit, și strălucitor. După cum puterea Lui e multă, tot așa și slava Lui e nespusă; toate ale Lui sunt fără de hotar și fără de sfârșit” (Omilii la Matei, omilia XIX, VI, în Părinți și Scriitori Bisericești [1994], vol. 23, pp. 255-256).






.jpg)