Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Icoana - chemare la relaţie personală

Icoana - chemare la relaţie personală

Un articol de: Dan Chiţoiu - 08 August 2011

Disputele în jurul putinţelor de re-prezentare a icoanei dovedesc adâncile semnificaţii pe care le implică pentru ansamblul unui model spiritual şi cultural, ca să nu menţionăm radicalele implicaţii teologice. Extrem de provocator pentru demersul filosofic este felul în care icoana îşi are modalitatea sa de a prezenta adevărul despre proto-tipul său: semnifică adevărul fără a-l epuiza, în felul în care este o exprimare dinamică a asemănării fără de asemănare. Icoana îşi dezvăluie însemnătatea sa esenţială, aceea de chemare la relaţie personală, la experimentarea inefabilului deschiderii persoanei în ek-stasis către Persoana sau persoanele (sfinţii) zugrăvite. Icoana nu rămâne pentru bizantini în sfera esteticului, deşi iconoclasmul propunea o asemenea accepţie, ci depăşeşte chiar şi modalitatea conceptuală de înţelegere a adevărului, către contemplare.

O atitudine contemplativă în faţa reprezentării iconice, ce înseamnă mai degrabă o experienţă participativă supra-raţională. A privi o icoană înseamnă, în înţeles bizantin, a deschide neîncetat o relaţie participativă, un ek-stasis ce nu poate fi descris nici în categoriile esteticului, deşi le cuprinde, nici în cele ale raţiunii, ci în ceea ce poartă numele de contemplaţie, în sensul de experiere a în-făţişării prin simţuri şi minte, dar dincolo de simţuri şi minte, a persoanei.