La Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă a apărut, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Molitfelnicul preoților de caritate. Cartea a văzut lumina tiparului la finalul anului 2024, declarat în Patriarhia Română drept Anul omagial al pastorației și îngrijirii bolnavilor.
Neagonisirea
Amma Sincletica nu era doar un ascet aspru, ci avea discernământ și o înțelegere nuanțată. Ea a fost întrebată „dacă neagoniseala este un bine desăvârșit”. Maica a zis: „Desăvârșit pentru cine poate. Cine-o suportă suferă trupește, dar se odihnește sufletește. Așa cum hainele aspre se spală bătându-le și storcându-le, tot așa sufletul puternic se întărește și mai mult prin sărăcia de bunăvoie”.
În Pateric nu există rețete, nu există soluții generice care să poată fi aplicate tuturor. Dar, dacă totuși există un fir conductor care să lege toate rezolvările asceților, atunci acela este personalizarea, abilitatea ca, pornind de la principiile evangheliilor, părinții să găsească soluții creative pentru problemele celor care vin la ei și caută sfat. Asta înseamnă că nu toate virtuțile și practicile duhovnicești sunt în aceeași măsură folositoare tuturor. Având configurații lăuntrice diferite, este necesar ca practica ascetică să fie modulată în funcție de accentele specifice fiecăruia. Tocmai de aceea amma Sincletica se ferește să confirme că neagoniseala, sărăcia, este un bine desăvârșit. Poate fi pentru unii, care au anumite calități și un anume set de înclinări interioare, care se pot descoperi prin discernământ duhovnicesc. Este un bine desăvârșit pentru cine poate suporta o asemenea asprime, fără să se năruiască lăuntric sau fizic. Pentru aceștia, chiar dacă se resimte în permanență ca ceva dificil și este un efort mereu, totuși, efortul acesta aduce odihnă sufletească. Neagoniseala, sugerează maica Sincletica, este calea către o formă de libertate. Și metafora utilizată de ea este ilustrativă. Ea compară sufletul puternic cu niște haine aspre. Acestea se pot curăța prin metode dure. Însă sufletul trebuie să aibă o construcție potrivită pentru așa ceva. Dacă, dimpotrivă, sufletul este fragil, sensibil peste măsură, încercarea de a-l supune la o asceza aspră îl poate sfâșia, adică îi poate afecta unitatea lăuntrică.
De aici înțelegem că aventura extraordinară a nevoitorilor nu este chiar la îndemâna oricui; că cel care pornește pe o asemenea cale trebuie să înțeleagă că ea este una extraordinară și implică riscuri, inclusiv acela de a te pierde. Dar și câștigul este pe măsură. Iar drumul ascetic către Dumnezeu este, implicit, un drum către libertatea nețărmurită pe care doar harul o poate oferi. De fapt și dorința de înavuțire, acumularea de bunuri materiale, este tot o căutare a libertății. Probabil că pornește din același centru interior. Însă cele două căi spre libertate sunt incompatibile. Posesiunile materiale îți dau, pe de o parte, o formă de libertate, iar pe de alta ți-o răpesc, fiindcă inima se lipește de ele. În felul acesta, cele două căi se dovedesc a fi incompatibile. Dar, așa cum zice amma Sincletica, pentru sufletul puternic, neagonisirea este un bine desăvârșit, care odihnește sufletul și îl întărește.