Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Neagonisirea

Neagonisirea

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Pr. Paul Siladi - 29 Ianuarie 2025

Amma Sincletica nu era doar un ascet aspru, ci avea discernământ și o înțelegere nuanțată. Ea a fost întrebată „dacă neagoniseala este un bine desăvârșit”. Maica a zis: „Desăvârșit pentru cine poate. Cine-o suportă suferă trupește, dar se odihnește sufletește. Așa cum hainele aspre se spală bătându-le și storcându-le, tot așa sufletul puternic se întărește și mai mult prin sărăcia de bunăvoie”.

În Pateric nu există rețete, nu există soluții generice care să poată fi aplicate tuturor. Dar, dacă totuși există un fir conductor care să lege toate rezolvările asceților, atunci acela este personalizarea, abilitatea ca, pornind de la principiile evangheliilor, părinții să găsească soluții creative pentru problemele celor care vin la ei și caută sfat. Asta înseamnă că nu toate virtuțile și practicile duhov­nicești sunt în aceeași măsură folositoare tuturor. Având configu­rații lăuntrice diferite, este necesar ca practica ascetică să fie modulată în funcție de accentele specifice fiecăruia. Tocmai de aceea amma Sincletica se ferește să confirme că neagoniseala, sărăcia, este un bine desăvârșit. Poate fi pentru unii, care au anumite calități și un anume set de înclinări interioare, care se pot descoperi prin discernământ duhovnicesc. Este un bine desăvârșit pentru cine poate suporta o asemenea asprime, fără să se năruiască lăuntric sau fizic. Pentru aceștia, chiar dacă se resimte în permanență ca ceva dificil și este un efort mereu, totuși, efortul acesta aduce odihnă sufletească. Neagoniseala, sugerează maica Sincletica, este calea către o formă de libertate. Și metafora utilizată de ea este ilustrativă. Ea compară sufletul puternic cu niște haine aspre. Acestea se pot curăța prin metode dure. Însă sufletul trebuie să aibă o construc­ție potrivită pentru așa ceva. Dacă, dimpotrivă, sufletul este fragil, sensibil peste măsură, încercarea de a-l supune la o asceza aspră îl poate sfâșia, adică îi poate afecta unitatea lăuntrică.

De aici înțelegem că aventura extraordinară a nevoitorilor nu este chiar la îndemâna oricui; că cel care pornește pe o asemenea cale trebuie să înțeleagă că ea este una extraordinară și implică riscuri, inclusiv acela de a te pierde. Dar și câștigul este pe măsură. Iar drumul ascetic către Dumnezeu este, implicit, un drum către libertatea nețărmurită pe care doar harul o poate oferi. De fapt și dorința de înavuțire, acumularea de bunuri materiale, este tot o căutare a libertății. Probabil că pornește din același centru interior. Însă cele două căi spre libertate sunt incompatibile. Posesiunile materiale îți dau, pe de o parte, o formă de libertate, iar pe de alta ți-o răpesc, fiindcă inima se lipește de ele. În felul acesta, cele două căi se dovedesc a fi incompatibile. Dar, așa cum zice amma Sincletica, pentru sufletul puternic, neagonisirea este un bine desăvârșit, care odih­nește sufletul și îl întărește.

Citeşte mai multe despre:   Amma Sincletica