Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Rostul Spovedaniei
Cu anevoie este să cuprinzi în spaţiul restrâns al unui articol măreţia Tainei Spovedaniei, de aceea nu-mi voi propune aici decât consemnarea unui mic aspect al ei pe care aş dori să-l supun atenţiei. Sunt mânat de această pornire întrucât nu încetez a mă minuna pe de-o parte de simplitatea actului Spovedaniei, de efectele sale minunate şi imediate - pe care le-am observat fără să-mi propun, chiar la oameni care au venit la preotul duhovnic pentru prima dată -, iar pe de alta, de deznădăjduita căutare a tămăduirii sufletului pe la diverse forme de terapie seculară, care după timp îndelungat şi cu mari cheltuieli abia dacă poate aduce un pic de alinare unui suflet tulburat şi bolnav. Fără excepţie, toţi cei cu care am avut ocazia să discut pe această temă au subliniat că, de fapt, tot greul este reprezentat de ajungerea la duhovnic, iar nu de actul mărturisirii sau de ipotetice cheltuieli financiare în acest sens.
Iată că tămăduirea sufletului este un fapt la îndemâna noastră, iar noi o căutăm acolo unde nu poate fi! Ce dramatic pentru omul contemporan! Această stare de fapt este cu siguranţă un mare paradox, pe care nu ni-l putem explica decât prin firea cea întortocheată a omului de după cădere, care fără o călăuzire potrivită vede sensul lucrurilor pe dos, sau mai bine zis nu-l vede deloc.
Dar cu toate acestea, sentimentul pocăinţei fireşti care străpunge conştiinţa şi îndeamnă sufletul să se mărturisească este acelaşi atât în cazul în care omul merge la duhovnic, cât şi în cel în care recurge la o oarecare psihoterapie. Iar din această pricină este grav că sentimentul căinţei se risipeşte de multe ori fără să aducă cu adevărat roade benefice în suflet. Aceasta întrucât sensul pocăinţei este ca sufletul să poată dobândi o viaţă nouă, să îşi poată schimba mintea în bine, iar nu de a se limita la căutarea unei simple alinări mijlocite de o metodă psihologică, care, de cele mai multe ori, ca să obţină o ieşire din criză, îi adoarme sufletului chiar preţiosul sentiment al pocăinţei. Socotesc că acest lucru se află în vederea Sfântului Grigorie Palama atunci când scrie: „Născându-se pocăinţa în suflet, ne întoarcem mintea de la obişnuinţa vicleană şi de la cunoştinţa cea iubitoare de păcat… vindecând răutatea noastră, şi nelăsându-ne a fi omorâţi de răutate“ (Omilia 40).
Efectul Spovedaniei se întinde dincolo de gesturile şi cuvintele văzute ale mărturisirii, ba chiar dincolo de simţirile celui care se mărturiseşte, căci prin mijlocirea ei sufletul se restaurează şi se leagă prin harul cel nezidit de Făcătorul lui, iar prin lucrarea Duhului este schimbat în întregime, este transfigurat şi capătă astfel o nouă demnitate, care-l face locaş al lui Dumnezeu. Această schimbare nu este una ideatică sau sentimentală, ci una de natură ontologică pe care nu o poate opera decât Dumnezeu, dar numai la cererea liberă a omului prin actul Spovedaniei, după cum şi Nichita Stithatul spune:
„Să nu zici în inima ta: îmi este cu neputinţă să dobândesc de aici înainte curăţia fecioriei, după ce am căzut în stricăciunea şi în nebunia trupului în multe chipuri… Căci unde se stăruie cu ostenelile pocăinţei şi cu căldura inimii în greaua pătimire şi curg râuri de lacrimi din umilinţa inimii, acolo se dărâmă toate întăriturile, se stinge tot focul patimilor şi se săvârşeşte naştere de sus, prin venirea Mângâietorului, iar sufletul se face iarăşi palat al curăţiei şi al fecioriei“ (Cele 300 de capete, cp. 50).
În iconomia acestei restaurări ontologice ce se realizează prin Spovedanie rolul duhovnicului este unul de căpătâi, prin faptul că el este cel care a fost învestit de Hristos cu harul iertării păcatelor, dar tot el este cel care coordonează şi procesul terapeutic prin îndrumări potrivite şi la timpuri potrivite. Iar această lucrare - o adevărată artă duhovnicească! - are ca finalitate, aşa cum ne-au transmis Părinţii Bisericii, nu o simplă echilibrare psihică, ci sfinţirea omului.
De aceea devine evident că pornind de la sentimentul sincer al căinţei, prin harul Duhului Sfânt şi sub povăţuirea duhovnicului, are loc în Taina Spovedaniei cea mai grabnică şi mai spectaculoasă vindecare a sufletului, despre a cărei existenţă lumea nu ştie, sporindu-şi astfel tragedia vieţii. Pentru că, dacă ar cunoaşte această Taină, presupun că nu L-ar ignora pe Domnul slavei, Care aşteaptă întreaga omenire zicând: „Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi“ (Matei 11, 28).