Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Teologia misionară ascetică

Teologia misionară ascetică

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Pr. Paul Siladi - 25 Iunie 2025

Teologia misionară a Patericului este în esență ascetică și duhovnicească, punând accent pe contemplație mai degrabă decât pe acțiune. Orice acțiune a părinților deșertului derivă din lucrarea lor contemplativă, fiind rodul iradierii Duhului Sfânt în cei înduhovniciți.

Retragerea lor din lume, pentru a trăi o viață ascunsă în Dumnezeu, a fost o reacție împotriva valorilor lumii, dar, paradoxal, această separare s-a transformat într-un act de salvare a lumii. Monahii, deși absenți fizic, au cuprins întreaga umanitate în inima lor prin rugăciune. Avva Pimen și avva Sisoe considerau ca fiind de mare valoare ca omul să se vadă mai prejos decât orice făptură, o atitudine care, departe de a fi o negare a creației, reprezenta o adâncă smerenie și o cinstire absolută a lui Dumnezeu și a lucrării Sale. Din această smerenie și iubire izvorăște întreaga teologie misionară ascetică, transformând nevoința într-un act implicit misionar.

Mitropolitul Anastasios Yannoulatos subliniază că misiunea nu este doar responsabilitatea unui grup specializat, ci lucrarea întregii Biserici. În Biserică, diversitatea darurilor contribuie la o misiune comună, fiecare creștin fiind chemat, încă de la botez, să împlinească o formă specifică de misiune. În acest context, rolul monahilor și al asceților dobândește o semnificație aparte. Prin rugăciunea lor neîncetată, aceștia oferă lumii un suport duhovnicesc, o invitație tăcută la desăvârșire și o voce critică echilibrată, care confruntă devierile cauzate de patimă și păcat. Apophthegmata Patrum conturează această imagine luminoasă a misiunii ascetice.

Pentru a îndeplini această vocație, asceții își cultivă discernământul, evaluând riscurile vorbirii și ale tăcerii. Ei înțeleg superioritatea mărturiei trăite asupra unei predici goale sau moralizatoare și evită expunerea publică excesivă. Această abordare, prin autenticitatea și simplitatea sa, a dovedit în timp o eficiență și o influență remarcabile. La mai bine de un mileniu și jumătate de la trecerea lor din această viață, cuvintele și exemplul lor continuă să inspire și să modeleze conștiințe. Ieșind din lume, au reușit să influențeze lumea pentru totdeauna.

Această formă de misiune nu anulează celelalte modalități prin care Biserica își îndepli­nește lucrarea, ci le completează. Faptul că o misiune aparent contraintuitivă, în logica lumii, s-a dovedit atât de eficientă arată că fiecare creștin este chemat să își descopere propriul loc și propria vocație. Contemplația sau acțiu­nea, monahismul sau căsătoria, slujirea preo­țească sau viața laică - toate sunt căi prin care Dumnezeu lucrează în lume.