Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica 150 de ani  de la inaugurarea Gării de Nord din București

150 de ani  de la inaugurarea Gării de Nord din București

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Un articol de: Otilia Bălinișteanu - 15 Septembrie 2022

La 13 septembrie 1872 a fost inaugurată Gara de Nord din București, punctul feroviar cel mai cunoscut din România. Clădirea, devenită simbol, a fost dată în folosință odată cu liniile ferate Piteşti - Bucureşti - Buzău şi Galaţi - Tecuci - Roman, fiind construită după planurile Ministerului Lucrărilor Publice. La început, s-a numit Gara Târgoviştei, iar din 1888 Gara de Nord. 

Inițial, avea parter şi etaj şi era formată dintr-un pavilion central, cu două turnuri care există şi în prezent. Faţada principală era orientată de-a lungul Căii Târgovişte (actuala Calea Griviţei). În perioada 1895-1896, a fost construită o nouă aripă, care cuprindea și un salon regal, potrivit site-ului bucurestiive­chi­si­noi.ro, citat de Agerpres. 

În 1907, Gara de Nord a fost extinsă cu încă două linii, în 1928 a ajuns la şase linii pentru plecări şi patru linii pentru sosiri, iar în anii 1930-1932 cele nouă peroane au fost legate, la capăt, printr-un peron transversal, s-a construit frontonul dinspre sud şi s-a realizat sistematizarea liniilor de primire/expediere a trenurilor, mărindu-se numărul lor de la 10 la 16.

Întreaga zonă a Gării de Nord, precum și clădirea în sine au avut de suferit în urma bombardamentelor din cel de-Al Doilea Război Mondial. În perioada 1945-1990, au fost electrificate liniile, lungite peroanele, reamenajate sălile de aşteptare.

Monument istoric, Gara de Nord este azi, alături de Gara Sinaia, punct de tranzit al celebrului tren de lux Orient Express, care parcurge o dată pe an ruta Paris - Istanbul.