Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Clerici şi teologi prahoveni în temniţa comunistă

Clerici şi teologi prahoveni în temniţa comunistă

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Un articol de: Adrian Nicolae Petcu - 03 Mai 2015

Cazul asupra căruia ne vom opri astăzi este un alt exemplu de sa­ma­volnicie a autorităţilor comu­nis­te la adresa unor clerici şi teologi or­todocşi, cărora în anii ob­se­dan­tu­lui deceniu poate că doar spe­ran­ţa le mai rămăsese într-o e­ven­tu­ală schimbare de regim politic în România. Iar această speranţă era alimentată de evenimentele care se petrecuseră la Budapesta în anul 1956, cu tot eşecul pro­vo­cat de trupele de ocupaţie so­vie­ti­că. Abuzul autorităţilor comuniste se­ greva pe un scenariu pus la ca­le de partidul conducător şi apli­cat cu exces de zel de braţul înar­mat, adică Securitatea. Pe scurt, scenariul era următorul: după eliberările din 1954-1955, deter­mi­nate în special de intrarea Ro­mâ­niei în ONU pe fondul unei des­tin­deri internaţionale şi a de­nun­ţă­rii parţiale a crimelor staliniste, po­trivit mai-marilor din partidul co­mu­nist, deţinuţii aflaţi acum în li­ber­tate şi oricum mereu sus­pec­taţi de activitate subversivă erau vă­zuţi ca uneltitori la adresa re­gi­mu­lui „democrat-popular“. Iar pen­tru Securitate, această con­spi­ra­ţie, evident legionară, putea fi ini­ţi­ată încă din detenţie, prin orga­ni­za­re şi ridicarea moralului, pentru ca după eliberare, prin ascultarea posturilor de radio străine şi col­por­tarea celor auzite, „duşmanul de clasă“ să activeze. Întâlnirile unor foşti deţinuţi politici, unii din­tre ei prieteni sau colegi de studii, în diverse ocazii, la biserică sau unele petreceri, pentru Securitate însemnau întâlniri conspirative, de reorganizare mai ales a Mişcării Legionare, considerată principalul duşman al partidului comunist. Tot acum, reprezentanţi ai regimu­lui, precum Alexandru Drăghici, mi­nistrul afacerilor interne, consi­de­­rau că a venit momentul de­nun­ţării „conspiraţiei legionare“ care îşi făcuse loc inclusiv în Biserică. Cei din Securitate considerau că Biserica devenise un loc de refu­giu pentru legionarii care încercau să activeze în continuare pe linia Legiunii. În fapt, pentru Securitate era o modalitate facilă de a-i in­cri­mi­na de activitate subversivă pe le­gionarii care abandonaseră lup­ta politică şi se dedicaseră ex­clu­siv vieţii monahale.

Aşa ajungem la dosarul „grupului clandestin legionar din fostul ju­deţ Prahova“, format din foşti le­gio­nari eliberaţi în perioada 1954-1955. Între aceştia figurau Con­stan­­tin Dumitru, viitorul călugăr Mar­cu de la Sihăstria (despre ca­re am vorbit în ediţiile trecute), dar şi alţi clerici şi teologi, pe care îi nominalizăm: Constantin Papuc, preot în Urlaţi; Gheorghe Matees­cu, preot în Gornet-Cricov; Gheor­ghe Diţă, preot în Drăgăneşti; Con­stantin Georgescu, zis „Teo­lo­gu“, Ilie Ţintă şi Constantin Con­stan­ti­nes­cu, ultimii trei absolvenţi de studii te­ologice şi domiciliaţi în Ploieşti. Ce îi lega pe aceştia? În primul rând, toţi fuseseră colegi la Se­mi­na­rul Central şi la Facultatea de Te­ologie din Bucureşti, iar pe fon­dul ascensiunii Mişcării Legio­na­re în perioada interbelică, ei fă­cu­seră parte din acelaşi grup le­gio­nar a cărui activitate ne este ne­clară în documentele Securi­tă­ţii. Mai menţionăm că, alături de aceştia, în cele două şcoli teolo­gi­ce au mai fost şi alte figuri, pre­cum Valeriu Anania, care vor fi men­ţio­nate în ancheta de la Se­cu­ri­ta­te ca legături în aşa-zisa con­spi­ra­ţie legionară de la finele anilor '50. Dar să vedem cine au fost aceş­tia? Constantin Papuc s-a născut la 28 ianuarie 1919, în Urlaţi, jud. Prahova. A urmat Seminarul Cen­tral din Bucureşti (1930-1938) şi Facultatea de Teologie din Bucu­reşti, obţinând licenţa în 1945, du­pă ce aproape trei ani fusese pe front. În 1937 a intrat în mă­nun­­chiul de prieteni „Dacia“ din Seminarul Central, alăturându-se unor colegi precum Valeriu Ana­nia, Constantin Constantinescu, Petre Sultana, Gheorghe Diţă sau Gheorghe Mateescu. În timpul gu­ver­nării naţional-legionare, tânărul Pa­puc a fost angajat la registra­tu­ra sediului legionar bucureştean din str. Gutenberg. În iunie 1945-1951 a slujit la Valea Urloii, apoi la Parohia „Sf. Voievozi“, ambele din Urlaţi. O vreme a fost secre­ta­rul Protoieriei Urlaţi. În 1946 intră în conflict cu autorităţile pentru „in­stigare a ţăranilor“, apoi este con­siderat „chiabur“. Al doilea cle­ric, Gheorghe Mateescu, s-a născut la 20 ianuarie 1919, în Gor­net-Cricov. A absolvit Se­mi­na­rul Central (1939) şi Facultatea de Teologie (1943). În 1942 este arestat pentru „activitate legio­na­ră clandestină“, deferit justiţiei, dar achitat după o detenţie de 6 luni. Pentru a se detaşa total de activitatea legionară, în martie 1943 primeşte hirotonia de preot pe seama Parohiei Săcel, jud. Târ­na­va Mare. Aici slujeşte până la 6 decembrie 1947, când se tran­sfe­ră la Parohia Ţărculeşti, comuna Gornet-Cricov. (Va urma)