Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Historica Loganul, noua maşină a poporului în Germania

Loganul, noua maşină a poporului în Germania

Un articol de: Oana Nistor - 17 Mai, 2009

▲ În timp ce alţii se luptă cu falimentul, Dacia românească câştigă tot mai mult teren în faţa constructorilor europeni ▲ Autoturismele româneşti au urcat în topul preferinţelor şoferilor din ţările în care rulează Programul „Rabla“, iar presa străină a adus cuvinte de laudă la adresa Sandero şi Logan ▲ Presa germană, în ciuda unor critici acerbe venite din partea analiştilor, care acuzau Guvernul federal că stimulează crearea locurilor de muncă din străinătate, au decretat Loganul drept „noua şi adevărata maşină a poporului“ ▲ Performanţele modelelor Dacia sunt reliefate şi prin aşa-numitul Studiu al satisfacţiei clienţilor, realizat de Automobilul Clubul German (ADAC), o instanţă de temut în Germania şi Europa, care plasează marca Dacia pe locul 5 în în preferinţele germanilor ▲

Industria constructoare de maşini a fost grav afectată de criza economică globală, falimentele din acest sector fiind privite ca pe un fapt normal atât timp cât vânzarea autoturismelor a mai putut fi stimulată doar prin intermediul programele guvernamentale gândite în acest sens. Cu toate acestea, uzina Dacia a făcut un anunţ surpriză la finele lunii aprilie. Începând cu data de 15 iunie îşi va mări cadenţa de fabricaţie de la 1.200 vehicule/zi la 1.340 vehicule/zi.

Măsura luată de constructorul autohton de automobile se datorează tocmai acestor „programe de relansare a pieţelor auto adoptate de mai multe ţări din Europa, printre care şi România, şi succesului de care se bucură automobilele din gama Dacia la export“.

Logan şi Sandero, vânzări record în Germania prin Programul „Rabla“

Succesul reclamat de Dacia este susţinut şi de un clasament dat publicităţii care arată foarte clar că marca Dacia s-a clasat în 2008 pe locul al cincilea în preferinţele germanilor, fiind surclasată, în ordine, doar de Subaru, Jaguar, Porsche şi Honda.

Mai mult, de când Guvernul german a introdus propria variantă de Program „Rabla“, vânzările Dacia ating niveluri record, comentează publicaţia germană „Deutsche Welle“. „Prima de 2.500 de euro de hârb face modelele româneşti şi mai atrăgătoare. În curând, Logan şi Sandero vor da tonul pe străzi. Analiştii sunt nemulţumiţi. Clienţii, în schimb, mai fericiţi ca niciodată“, subliniază „DW“.

În 2008, Dacia Logan MCV (varianta break) s-a vândut foarte bine în Germania, acesta surclasând modelul Volkswagen Passat. „Românul ieftin“, aşa cum este numit uneori modelul în presa germană, şi-a trecut în dreptul său 15.577 de unităţi vândute, comparative cu 14.072 de unităţi comercializate VW Passat.

Potrivit ziariştilor de la „DW“, pe forumurile de profil, germanii par că s-au îndrăgostit realmente de Dacia, catalogându-o drept „noua şi adevărata „maşină a poporului“, un compliment mai mult decât măgulitor, dacă ţinem seama că acest statut îi revine, încă de la naşterea sa, autoturismului Volkswagen.

Vânzări prin Programul „Rabla“: Sandero, avantaj preţ

Din toate ţările europene, se pare că în Germania programul de stimulare a sectorului auto prin „Rabla“ a avut şi are un succes răsunător. Rabla federală a determinat creşterea vânzărilor auto cu 40% în ultimele luni, cele 600.000 de locuri prevăzute iniţial s-au epuizat în doar câteva luni de la lansarea programului. Consecinţa acestui fapt i-a determinat pe guvernanţii germani să tripleze fondurile alocate de la bugetul central, de la 1,5 la nu mai puţin de 5 miliarde de euro.

Programul s-a dovedit extrem de atrăgător şi datorită sumei consistente reprezentată drept primă de casare, de 2.500 de euro, în comparaţie cu mai puţin de 1.000 de euro cât se oferă prin Rabla românească. Astfel, clienţii doritori să-şi înnoiască parcul auto personal sunt atraşi de autoturismele ale căror preţuri nu depăşesc 10 mii de euro. Iar în acest barem se încadrează de minune Sandero, al cărui preţ de pornire este de 7.500 de euro în Germania, potrivit „DW“. „În luna februarie, marca românească se vindea atât de bine, încât pe piaţa germană au trebuit să fie aduse maşini care nu se vindeau în Rusia, pentru că fabrica Dacia nu făcea faţă comenzilor“, subliniază jurnaliştii germani.

Dacă înainte de startul Programului „Rabla“, Sandero atingea vânzări de 80 de unităţi săptămânal, după acest moment Sandero a vândut, tot săptămânal, 1.000 de exemplare.

Laude şi critici la adresa Logan

Programul german „Rabla“, dar mai ales ascensiunea autoturismelor străine în topul vânzărilor i-au determinat pe diferiţi analişti economici să acuze în presa germană că prin această soluţie, „Guvernul federal de fapt sprijină locurile de muncă din străinătate şi nu ajută cu nimic piaţa muncii autohtone“. Cu toate acestea, „DW“ subliniază că în interiorul Uniunii Europene nu este permis protecţionismul, astfel încât nu se putea condiţiona casarea unui autoturism vechi de achiziţia unui altul, nou, de producţie germană. „Aşa cum Dacia are succes în Germania, mărcile nemţeşti profită la rândul lor de Rabla franţuzească şi aşa mai departe“, scriu jurnaliştii germani.

Presa de specialitate a avut însă cuvinte de laudă la adresa gamei Logan şi Sandero: AUTO BILD (11.07.2008): „Nu, nimic nu pare la Sandero ieftin sau penibil, modelul nu are un aer de maşină la care s-a economisit mai peste tot. (...) La un rulaj realist de 12.000 km pe an, modelul românesc merge practic pe gratis trei ani de zile înainte de a ajunge să aibă costurile unui Polo“.

AUTOStraßenverkehr (03.09.2008): „După un test de 100.000 km, Dacia Logan atinge performanţe de invidiat: nu a avut defecţiuni de nici un fel, este economicos, nu are costuri ridicate de întreţinere şi nu pierde prea mult din valoare. Adevăratul Volkswagen!“

AUTO BILD (09.01.2009): „Căutaţi o maşină pentru evadarea din criză? Noi avem un candidat ideal: Dacia Logan MCV. (...) Uşile de acces la portbagaj impresionează la magazinul de materiale de construcţii, cele şapte locuri (dotare opţională) sunt utile la aniversarea copilului, iar la un volum maxim de încărcare de până la 2.350 de litri puteţi ascunde lejer toată criza financiară şi scăpa de griji“.

Impresionaţi de performanţele modelelor Dacia s-au arătat, mai ales, clienţii, potrivit unui top realizat de Automobil Clubul German (ADAC), o instanţă de temut în Germania şi Europa. Astfel, aşa-numitul Studiu al satisfacţiei clienţilor de la finele anului 2008 plasează marca Dacia pe locul al cincilea în preferinţele germanilor, după Subaru, Jaguar, Porsche şi Honda.

Cum se derulează Programul „Rabla“

Programul „Rabla“ a fost gândit în Germania, spre deosebire de România, ca un instrument de stimulare a vânzărilor de autoturisme în contextul crizei financiare resimţite la nivel global în toate sectoarele de activitate, dar mai ales în industria constructoare de maşini. Astfel, orice posesor al unei maşini înmatriculate în Germania de cel puţin nouă ani de zile şi dispus să renunţe la aceasta primeşte în schimb 2.500 de euro pentru achiziţia unui autovehicul nou.

Spre deosebire de Germania, în România programul a fost privit ca pe un instrument de reînnoire a parcului auto în defavoarea autoturismelor poluante. O rablă românească trebuie să fie mai veche de 10 ani, să fie în stare de funcţionare, în schimbul căreia se va primi o primă de 3.800 de lei, deci nici 1.000 de euro, pentru achiziţia unui autoturism nou.

O altă diferenţă majoră între cele două programe rezultă din faptul că, spre deosebire de germani, Guvernul român a alocat un contingent limitat fiecărei mărci.

Românii, dezinteresaţi de „Rabla“

Doar puţin peste 7.000 din cele 20.000 de maşini disponibile în prima fază a Programului „Rabla“ din 2009, care se va încheia la sfârşitul lunii mai, fuseseră vândute până în 30 aprilie. Potrivit unei statistici furnizate de Ministerul Mediului, până în data de 30 aprilie fuseseră emise note de acceptare pentru 7.045 de maşini. Nota de acceptare este documentul final prin care românii ajung să-şi cumpere o maşină nouă la un preţ din care statul suportă 3.800 de lei, în schimbul casării unei maşini proprii mai vechi de zece ani.

Cele mai multe maşini vândute până în 30 aprilie prin Programul „Rabla“ sunt produse de Dacia, numărul acestora fiind de 1.731. Grupul Renault/ Nissan a vândut până acum 1.020 de maşini, iar maşini Skoda au cumpărat 777 de români. Chevrolet, Opel, Ford şi Fiat au vândut şi ele patru-cinci sute de maşini.

Audi şi Lada, doi producători care au primit cote în program, nu au vântut, până la 30 aprilie, nici o maşină, în timp ce Honda şi Mazda au reuşit să vândă doar două şi, respectiv, cinci maşini din cota alocată pentru prima fază a programului.

Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat că, deşi Programul „Rabla“ merge „destul de prost“, nu se pune problema unei eventuale creşteri a primei de casare.