Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Monahismul românesc la începutul regimului „democrat-popular“ (IV)

Monahismul românesc la începutul regimului „democrat-popular“ (IV)

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Un articol de: Adrian Nicolae Petcu - 25 Ianuarie 2015

Poate că ar părea ciudat, dar la ni­­velul Ministerului Cultelor fe­no­me­nul monahal reprezenta o im­por­tantă problemă, deoarece sta­tul comunist avea interesul să păs­treze imaginea unei bune re­la­ţii cu Biserica. De aceea s-au în­toc­mit mai multe variante de re­for­mare a monahismului, cu studii de impact, astfel încât reacţia din par­tea Bisericii să fie preîntâm­pi­na­tă. Într-un referat din 1949, res­pon­sabilii din Ministerul Cultelor a­nalizau diferite variante de im­pact într-o eventuală abordare a ches­tiunii monahale în condiţiile po­litice, economice şi sociale ale re­gimului comunist: „Monahismul es­te, în sânul fiecărui cult, o forţă pu­ternică, tradiţionalistă, mistică şi conservatoare, iar pe plan po­li­tic e reacţionară şi ostilă eliberării ma­selor de sub puterea formelor pri­mitive ale ritualului şi practicilor re­ligioase. [...] O revizuire a pro­ble­mei monahismului se impune în interesul însuşi al bisericilor şi al liniştii publice. Revizuirea tre­bu­ie să ne lămurească asupra mă­su­rilor de luat faţă de monahi.

O primă atitudine ar fi aceea de a-i lăsa aşa cum sunt, cu spe­ran­ţa că forţa lor va slăbi pe măsură ce trecerea ţării spre socialism va a­duce o creştere a nivelului cul­tu­ral al maselor. Aceasta ar fi, pen­tru ei, o condiţie neprielnică, de­oa­rece, pe de o parte, ei ar pierde in­fluenţa asupra maselor, iar pe de altă parte, numărul celor ce s-ar îndrepta spre călugărie ar scă­dea. Această atitudine e cel puţin dis­cutabilă. A lăsa ca acest pro­ces să se petreacă de la sine, fă­ră nici o supraveghere din partea sta­tului, înseamnă să lăsăm şi po­sibilitatea unor surprize. Faptul sea­mănă în parte cu soluţia in­te­gră­rii paşnice a burgheziei în so­cia­lism. Aşa că noi socotim ne­jus­t­­ă o asemenea soluţie. Am văzut că printre monahi mai sunt încă e­le­mente dubioase, ba chiar că la unii există o îndrumare sis­te­ma­ti­că a lor spre o atitudine duş­mă­noa­să faţă de regim. În plus, bur­ghe­zia tinde spre ei, îi caută pen­tru a-i folosi, pentru scopurile ei. În faza actuală a luptei de clasă, re­a­cţiunea se camuflează unde poa­te şi cum poate. Ea nu ne­gli­jea­ză acest teren, care e foarte pri­­elnic pentru a câştiga aderenţi, chiar şi din sânul păturilor mijlocii.

O a doua soluţie, care ar părea cea mai simplă şi ideală, ar fi des­­fiinţarea, pur şi simplu, a mo­na­hismului. Şi această soluţie es­te însă nejustă. Ar însemna să lăr­gim mult terenul de luptă şi în loc să avem de-a face numai cu mo­na­hii, să avem de-a face cu ma­se­le largi ale celor încă neridicaţi ca ni­vel şi care cred încă în ei. În­tru­cât organizaţiile religioase trăiesc şi au putere prin aderenţa pe care o au în masă, orice măsură radi­ca­lă îndreptată în contra lor ar tre­zi nemulţumiri în masă, ne­mul­ţu­miri care ar fi folosite ca apă tul­bu­re pentru acţiuni duşmănoase de natură politică. Defectele de­fa­vo­rabile ar fi incomparabil mai mari decât acţiunea defavorabilă pe care o pot desfăşura călugării înş­işi în prezent.

Singura soluţie justă şi posibilă es­te aceea a limitării forţei mona­his­mului şi a limitării posibilităţii lui de a influenţa masele. Aceas­tă limitare trebuie să se facă pe trei laturi: limitarea forţei organi­za­­to­ri­ce; limitarea forţei eco­no­mice; limitarea forţei teologice. Această li­mitare nu poate fi so­cotită de­fa­vo­rabilă nici de către Biserică [sic!]. Bisericile de azi trăiesc nu­mai în măsura în care au cre­din­cioşi, care aderă liber la ele. O po­li­tică religioasă proprie a biseri­ci­lor care să ducă la acţiuni de pro­zelitism şi de misionarism nu mai e cu putinţă în stadiul actual al ni­velului libertăţii şi dezvoltării con­şti­inţelor. Aşa că un număr prea mare de monahi nu are la ce fo­lo­si. Din contră, o creştere prea ma­re a numărului monahilor poate fi prilej de tulburare chiar în sânul bisericii. O readucere a forţei mo­na­hismului este astfel, din toate punctele de vedere, bine-venită“.