Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Scurtă istorie a Canalului Panama

Scurtă istorie a Canalului Panama

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 15 Ianuarie 2025

Canalul Panama a revenit în atenția publică, recent, după ce Donald Trump și-a declarat interesul pentru calea navigabilă care conec­tează oceanele Atlantic şi Pacific, informează EFE. Trump susține că statul Panama impune taxe de trecere excesive navelor americane şi că Beijingul controlează canalul, acuzaţii respinse de guvernul panamez. SUA sunt principalul utilizator al canalului, prin care trece 3% din comerţul mondial, urmate la o distanţă apreciabilă de China. Canalul a fost construit de SUA, pe care l-a administrat până la 31 decembrie 1999 când a fost transferat definitiv statului panamez, conform tratatului semnat, în 1977, de către președinții de atunci ai celor două state, Jimmy Carter şi Omar Torrijos.

Ideea construirii sale datează din 1500, când regele Carol I al Spaniei i-a cerut guvernatorului regional să găsească o rută de-a lungul râului Chagres. Franţa a încercat pentru prima dată realizarea proiectului în 1880, cu o echipă coordonată de contele Ferdinand de Lesseps, autorul Canalului Suez. Demersurile s-au blocat ulterior din cauza ploilor, care au generat alunecări de teren, dar şi a răspândirii malariei şi febrei galbene, potrivit history.com.

În 1902, prin preşedintele Theodore Roosevelt, Statele Unite au cumpărat acţiunile Franţei la proiect pentru 40 de milioane de dolari și au obținut apoi de la guvernul panamez un acord care le ofereau drepturi permanente asupra canalului. Lucrările au început la 4 mai 1904 și s-au încheiat în 1913. Declanşarea Primului Război Mondial a amânat deschiderea oficială până la 15 august 1914. A costat peste 350 de milioane de dolari, fiind la acea vreme cel mai scump proiect al SUA.