Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar „Pe Sfinţii cei de pe pământ minunaţi i-a făcut Domnul“

„Pe Sfinţii cei de pe pământ minunaţi i-a făcut Domnul“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Documentar
Data: 07 Iunie 2015

Conform informaţiilor din Sinaxarul Duminicii Tuturor Sfinţilor, inaugurarea acestei sărbători este pusă în legătură cu un eveniment din istoria Bizanţului. Împăratul bizantin Leon al V-lea Armeanul (813-820) a zidit o biserică impunătoare în proximitatea Bisericii Sfinţilor Apostoli din Constantinopol. Locaşul de cult a fost ridicat în cinstea împărătesei Teofana deoarece, în opinia lui Leon, prima sa soţie a avut o viaţă sfântă. Însă pretenţia sa a fost considerată exagerată de către reprezentanţii Bisericii. Drept urmare, în consens cu părerea întregii Biserici, împăratul a revenit asupra hramului bisericii, dedicând-o Tuturor Sfinţilor.

Aşa cum concluzio­nea­­ză autorul si­na­­xarului, praz­ni­cul Tuturor Sfin­ţi­lor a fost inaugurat şi s-a cris­ta­­­lizat până în secolul al IX-lea, dar se pare că fixarea lui în pri­ma duminică următoare Po­­go­râ­rii Duhului Sfânt da­tea­z­ă din vremea lui Leon. Or, da­ta­rea istorică a sărbătorii Tu­tu­ror Sfinţilor, destul de a­proa­pe de veacurile per­se­cu­ţi­i­lor, poa­te explica ponderea m­ai mare a e­vocării martirilor în­tre ceilalţi sfinţi ai Bisericii (pro­feţi, apostoli, cuvioşi). În­să, analizând per­cepţia litur­gi­­că asupra spi­ri­­tualităţii mar­­tirice a primilor creş­tini, se observă că pre­di­lec­ţia pentru acest tip de sfinţenie, ve­ri­fi­cat prin suferinţă şi moar­te pen­tru Hristos, este o între­prin­­­dere mistagogică prin ca­re Bi­serica păstrează trează con­şti­inţa privind fondarea sa jert­­fel­­nică şi parcursul său mar­ti­ric spre comuniunea de­să­vâr­şi­tă cu Treimea Sfântă.

Mod sfinţitor de a fi şi de a muri

Pentru conştiinţa Bisericii, mar­­tiriul se identifică cu felul cor­­pului eclesial de a fi şi de a se manifesta. În Duminica Tu­tu­­ror Sfinţilor - ziua în care Bi­­­se­rica se oferă omenirii ca po­si­bi­­litate unică de sfinţire, de par­ticipare la viaţa lui Hris­tos, u­nicul Sfânt -, marti­riul este cân­tat ca slavă a Bi­se­­ricii şi pro­pus ca metodă e­cle­sială de fi­inţare: „Să aler­găm îm­pre­u­nă, credincioşii, la prăz­nuirea de acum! Faptele bu­ne ale mar­ti­­rilor stau înaintea noastră ca o masă du­hov­ni­cească cu dulci bu­cate şi ca un pahar de taină plin de ve­se­lie. Aceştia, cu su­fle­­te tari, din toate laturile pă­mân­tului şi de toată vârsta şfiindţ, I-au a­dus lui Dumnezeu ca jertfă du­hovnicească încer­că­rile a tot felul de chinuri asu­pra tru­pu­lui şpe care le-au su­por­­tatţ. U­nora li s-a tăiat capul, iar al­to­­ra li s-au smuls mâi­­nile, cu toa­te încheieturile, toţi sfinţii fă­cându-se astfel păr­taşi pati­mi­lor­ lui Hristos. Ci, o, Doam­ne, cel ce le-ai dat cu­nuni de răs­plătire pentru chi­nuri, în­vred­niceşte-ne şi pe noi, Iubi­to­rule de oameni, să vie­ţuim ur­mând calea acesto­ra“ (Sti­hi­ra de la Slavă… a sti­hoav­­nei, Vecernia Duminicii Tu­turor Sfinţilor).

Transmisă cultic permanent, experienţa eclesial-mar­ti­­ri­că este conturată clar: a­min­­ti­rea sfinţilor convoacă co­mu­ni­t­a­­tea, pentru care marti­rul re­pre­zintă tainic darurile eu­ha­ris­tice, materia sau sem­ne­le dia­­lo­gului său euharistic. Su­­fe­rin­ţele şi moartea marti­ri­că sunt contemplate euha­ris­tic, des­cifrate şi asimilate în conse­cin­ţă: consolidaţi du­hov­niceşte, mar­tirii, depăşind li­mitele firii, co­munică sacra­men­­tal cu Tatăl prin sângele lui Hristos, în Du­hul lui Dum­nezeu. Răspunsul iu­bitor al Ta­tălui, care confir­mă tainic martiriul, este cerut şi pentru cei chemaţi la acelaşi tip de vie­ţuire, urmând exemplul martirilor.

Martiriul este tropos sfin­ţi­tor, contemplat în această zi a­­lă­turi de alte forme de ma­ni­fes­­ta­re ale sfinţeniei, după cum o a­­rată Sinaxarul Dumi­ni­c­ii. „Prăz­­nuirile sfinţilor, ce se fac în fiecare zi în parte, tre­buiau a­dunate într-o singu­ră zi, spre a se arăta că ei au lup­tat pentru un singur Hris­tos şi că toţi s-au găsit pe a­ceeaşi cale a vir­tu­ţii, şi astfel s-au încununat du­pă vrednicie, ca nişte slujitori ai unui sin­gur Dumnezeu“ (Si­naxar în Duminica Tutu­ror Sfinţi­lor). Biserica recu­noaş­te în ex­pe­­rienţele sfinţilor „a­ceeaşi lup­tă, care este deo­se­bi­tă şi de mai multe feluri, po­tri­vit cu pu­terea fiecăruia“. Or, mar­ti­riul este cântat ca pro­ve­nind din „cinstita pro­povă­du­i­re“ a A­postolilor, iar martirii sunt nu­miţi purtători ai „chi­pu­­lui Cin­stitelor Pătimiri“ ale Mân­tui­torului, „prin multe fe­luri de zdrobiri, de loviri şi de a­r­deri de foc“ (Prima stihiră de la Vecernia Duminicii Tu­tu­ror Sfinţilor).

Participare la jertfa Întâiului Martir

Specifică acestui mod de a fi sfin­ţitor este comuniunea cu Hris­­tos în supliciu, în moarte şi, în cele din urmă, în viaţă veş­­nică. „Focul dra­gostei Dom­­­nu­lui“ îi face pe martiri să nu se mai teamă de foc, de­ve­­nind dum­nezeieşti cărbuni ca­re ard în Hristos (A doua sti­hiră de la Ve­cernia Du­mi­ni­cii Tuturor Sfin­ţilor). A­su­ma­rea cu bucurie a Crucii Dom­nului şi conforma­rea fără ex­cepţie cu pătimirea Mân­tui­to­rului sunt sursa de cu­raj pen­tru martiri: „Cu bucu­rie ri­di­când martirii crucea Ta şi cin­stitei Tale pătimiri fără a­ba­­tere urmând, nu s-au te­mut, vi­tejii, de ameninţarea ti­ra­ni­lor, nici de foc, nici de sa­bie, nici de bătăi, nici chiar de foa­me şi nici de moarte“ (Sla­vă… la Cântarea I, Cano­nul Tu­turor Sfin­ţilor de la Utrenia Dumi­ni­cii Tuturor Sfinţilor).

Dacă sfinţenia este înţelea­să şi afirmată de Biserică în Du­­­mi­­nica Tuturor Sfinţilor ca par­­ti­­­cipare la modul de a gân­di şi de a fi al Unicului Sfânt, Fi­ul lui Dumnezeu întrupat, mar­ti­ri­ul este împlinit tocmai prin co­muniunea cu Hristos, În­tâiul Mar­tir (Slavă… la Cân­­tarea a IV-a, Canonul Tu­tu­­ror Sfinţilor de la Utrenia Du­minicii Tu­tu­ror Sfinţilor). De altfel, jertfa lui Hristos, în­­no­ind lumea, re­pre­z­intă che­­ma­rea generică la sfin­ţe­nie (Cân­tarea a VI-a, Ca­no­nul Tu­­tu­ror Sfinţilor de la U­­tre­nia Du­minicii Tuturor Sfin­ţilor, p. 370). Astfel că sfin­ţe­nia este par­ticipare la pă­ti­mi­rea Mân­tu­itorului: „Pe Sfin­ţii cei de pe pă­mânt minunaţi i-a fă­cut Dom­nul; că rănile şi pă­ti­mi­ri­le Lui pe trup le-au primit, cu a­celea împodobin­du-se şi cu dum­nezeieşti frumuseţi, în chip ne­vă­zut îm­bră­cându-se“ (Sti­­h­i­ri­le Tu­tu­ror Sfinţilor, La­u­dele de la Utre­nia Dumi­ni­cii Tutu­ror Sfinţilor).

Interioritatea cu Hristos es­­te susţinută de credinţa e­xem­­pla­­ră a martirilor, care au îm­­pli­nit cu fapta cuvintele Mân­­tu­i­torului. Încredinţaţi fiind Dom­nului lor, „cu nădejde şi cu dra­goste fiind întrarma­tă adu­na­rea celor aleşi şi cu cre­dinţă în­grădită, toate ame­nin­ţările ti­ranilor, chinurile şi lo­virile, bu­curându-se, le-a răb­dat cu vi­tejie, pe Hristos a­vân­du-L dă­tător de biruinţă în lupte, în­tâi martir al ade­vă­rului“ (Cân­ta­rea a IX-a, Ca­no­nul Tuturor Sfin­ţilor de la Utrenia Dumi­ni­cii Tuturor Sfinţilor).

Sfinţii au împlinit exigenţele duhovniceşti ale Evangheliei

Triumful martirilor asigurat de Hristos presupune o im­pli­­ca­­re ascetică şi mistică în su­­fe­rin­ţă şi moarte. În supliciu poa­te fi identificată simul­ta­­neita­tea harului şi a su­fe­rin­ţei, în­tru­cât „mulţimea cea de Dum­nezeu însuflată a mar­ti­­rilor“ „s-a luminat cu harul şi a stră­lu­cit prealuminat cu por­fira sân­gelui şi cu mantia pă­timiri­lor crunte“ (Slavă… la Cân­ta­rea a VI-a, Canonul Tu­turor Sfin­ţilor de la Utrenia Du­min­i­cii Tuturor Sfinţilor).

Suferinţa teribilă despre ca­­re vorbeşte Canonul de la Utre­­nia Duminicii Tuturor Sfin­ţilor des­coperă aspectul as­cetic al ex­perienţei celor ca­re au făcut pă­mântul cer cu stră­lucirea fap­telor bune, care au urmat mor­ţii lui Hristos, ca­re au umblat pe calea cea mij­locitoare de ne­murire, cei ca­re au curăţit pa­timile oame­ni­­lor cu lucrarea ha­rului, cei ca­re s-au luptat vi­te­jeşte, într-un su­flet, în toată lu­mea (Stihi­ri­le Tuturor Sfin­ţi­lor, Laudele de la Utrenia Du­mi­­nicii Tutu­ror Sfinţilor). Mar­ti­rii au îm­pli­nit, astfel, exigen­ţe­le du­hov­niceşti ale Evan­ghe­liei, răb­dând ferm tortura, in­ten­­si­ta­t­ea mistică a curajului lor fi­ind dublată de asumarea es­ha­tologică a suferinţei şi a mor­­ţii. „Văzând de mai îna­in­te o­­dihna ce va să fie şi cunu­ni­le nes­tricăcioase şi slava lui Hris­­tos“, martirii au revelat în su­fe­rin­ţa şi moartea lor rea­li­tatea participării la slava Sfin­tei Treimi.

Martiriu pentru Biserică

În aceste condiţii, presti­giul mar­tirilor este benefic la mai mul­te niveluri. Mai întâi, cu­rajul lor uimeşte îngerii. Apoi, jert­fa martirică pune în criză i­do­latria. De asemenea, sacrificiul martirilor „a rodit turma cre­dincioşilor“ (Stihira de la Sla­vă... Vecernia Du­mi­ni­cii Tu­­turor Sfinţilor), a „a­dă­pat Bi­serica înfloritoare prin cre­din­ţă“ (A doua stihiră de la Ve­cer­nia Duminicii Tu­tu­ror Sfin­ţi­lor) şi a împodobit Bi­serica (cf. Tro­parul Tuturor Sfinţilor). De­mer­sul lor e unul unificator, în ce­ea ce priveşte crezul Bisericii, mar­tirii adu­nân­du-se de la mar­ginile pă­mân­tului într-o cre­dinţă (cf. a treia idiomelă a Tu­turor Sfin­ţi­lor de la Litie). Re­ceptivă la plurivalenţa tai­nei martiriului, Biserica recu­noaş­te martirilor calitatea sa­cer­­dotală, aceştia „mai întâi îm­podobiţi fiind cu ungerea dum­ne­ze­iască a preoţiei“ (Cân­ta­rea a IV-a, Canonul Tuturor Sfin­ţi­lor de la Utrenia Dumi­ni­cii Tuturor Sfinţilor).

Deopotrivă, suferinţa şi de­să­­vârşirea presupuse de mar­ti­­riu au ca beneficiar duhov­ni­cesc Biserica. Este vorba, pe de o parte, despre un fenomen e­cle­sial fondator, iar pe de alta, de o provocare existen­ţia­lă pentru cei care îi fericesc pe martiri. Acesta este moti­vul pentru ca­re Biserica se roa­gă lui Dum­nezeu prin in­ter­­mediul sfinţilor mar­tiri şi în virtutea mărturiei sân­ge­roa­se a acestora, cerând-I bu­nă­tate, pace şi milă.