Ce sunt colindele, ce origine, ce vechime și ce răspândire au? Colindul e un „gen de cântec ritual străvechi cu funcție de urare, de felicitare, practicat în timpul sărbătorilor de iarnă (24 decembrie - 6 ian
Sfântul Mucenic Dimitrie, fidel ostaș al lui Hristos și mare apărător al creştinilor
Biserica Ortodoxă îl sărbătoreşte în a 26-a zi a lunii octombrie pe Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, unul dintre cei mai importanţi martiri din primele veacuri creștine. În troparul serbării lui mărturisim că el este „mare apărător” al lumii aflate în primejdii şi cel care prin suferinţa sa martirică „i-a biruit pe păgâni”.
Lumea ortodoxă îl cinsteşte între sfinţii militari pe Mucenicul Dimitrie numindu-l „ostaş al lui Hristos” şi-l consideră ocrotitor al creştinilor în timpuri de grea încercare, mai ales de suferinţă provocată de război. El este cunoscut și cinstit de ortodocşi ca mare făcător de minuni şi grabnic-ajutător al celor ce-i cer ajutorul când sunt în necazuri şi nevoi.
Sinaxarul din Mineiul pe luna octombrie ne spune că Sfântul Mucenic Dimitrie a trăit în timpul împăratului roman Diocleţian (284-305) şi al co-imperatorului Maximian (293-311), fiind originar din oraşul Tesalonic. El era un creştin evlavios şi un trăitor al Evangheliei lui Hristos.
Părintele profesor Mircea Păcurariu precizează că Sfântul Dimitrie a fost conducătorul oraşului Tesalonic, funcţie acordată chiar de împăratul Diocleţian. Deşi tânăr, şi-a împlinit cu cinste această vrednicie pe care i-a încredinţat-o împăratul, fiind astfel apreciat şi iubit de toţi locuitorii oraşului. El propovăduia credinţa în Hristos şi a convertit mulţi păgâni la creştinism.
Despre activitatea sa misionară a fost informat şi co-imperatorul Maximian, mare persecutor al creştinilor. Acesta vine în Tesalonic după ce a fost victorios în războiul împotriva sciților și sarmaților, după cum aflăm din Vieţile Sfinţilor.
După obiceiul Romei păgâne, un comandant de legiuni victorios trebuia să mulţumească zeilor pentru biruinţa obţinută. Maximian ordonă să se facă acest ritual în toate cetăţile din teritoriul administrat de el, inclusiv în Tesalonicul condus de Sfântul Dimitrie.
Ajuns în Tesalonic, îi cere guvernatorului Dimitrie să părăsească credinţa creştină. În faţa refuzului sfântului mucenic, Maximian ordonă arestarea lui şi îndepărtarea din funcţia politică pe care o deţinea.
În cinstea victoriilor sale, co-imperatorul Maximian a organizat ample jocuri publice, între care erau şi luptele de gladiatori. Maximian avea un luptător vandal, Lie, care avea o forţă extraordinară şi-i învingea în luptă pe toţi oponenţii săi. Aceştia erau mai ales creştinii, care trecuseră prin suferinţa închisorii pentru credinţa lor şi erau slăbiţi de caznele la care fuseseră supuşi. Toate acestea se făceau din ordinul împăratului, care se distra văzând cum sunt omorâţi creştinii de Lie, luptătorul său.
Vieţile Sfinţilor ne relatează că un tânăr creştin, Nestor, indignat de ce se întâmpla în arenă, dorind să lupte cu Lie, a mers la Sfântul Dimitrie în temniță și i-a povestit despre modul cum sunt ucişi creştinii de luptătorul vandal. Nestor cerea binecuvântare sfântului și rugăciune pentru a câştiga lupta cu Lie. Sfântul Dimitrie, însemnându-l cu semnul Sfintei Cruci, îl trimite la luptă, spunându-i: „Du-te și îl vei birui pe Lie mărturisindu-L pe Hristos”.
Cu binecuvântarea Sfântului Dimitrie, luptătorul creştin Nestor reuşeşte să-l învingă pe Lie, acesta pierzându-şi viaţa în urma acestei confruntări. Împăratul este informat că Nestor l-a biruit pe marele luptător vandal la îndemnul şi cu rugăciunea Sfântului Dimitrie şi ordonă uciderea fostului guvernator al Tesalonicului. În ziua de 26 octombrie, Sfântul Dimitrie primeşte cununa muceniciei, fiind ucis de soldaţi cu mai multe suliţe pe când se ruga. A doua zi este martirizat la ordinul lui Maximian, prin decapitare, şi Nestor, biruitorul lui Lie.
Despre sfintele moaşte ale Mucenicului Dimitrie aflăm că au fost luate de creştini după moartea lui martirică şi îngropate cu cinste. Acestea au săvârşit nenumărate minuni, arătându-se a fi şi izvorâtoare de mir.
Pe locul pătimirii lui a fost ridicată o biserică, iar mai târziu, „s-a construit biserica mare de astăzi, iar în 1143 împăratul Manuil Comneanul a trimis de au luat de la Constantinopol icoana sfântului și au așezat-o la Mănăstirea Pantocrator, unde era construită biserica sfântului de către Comneni” (Fótis Kóntoglou, Sfântul Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, cel întrarmat cu armele lui Dumnezeu, pemptousia.ro). În această biserică se află spre cinstire şi sfintele moaşte ale mucenicului. El este ocrotitorul spiritual al Tesalonicului şi unul dintre sfinţii mari mucenici ai Bisericii Ortodoxe.
Sfântul Ierarh Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului în secolul al 14-lea, într-un cuvânt de laudă adus ocrotitorului cetăţii pe care o păstorea, spune despre Sfântul Mucenic Dimitrie: „Era frumos, nu doar după omul cel simţitor al celor din afară, ci mult mai mult după cel lăuntric şi nevăzut, pe care văzându-l Cunoscătorul inimilor Dumnezeu, atât a fost de înrobit de frumuseţea înţelegătoare a sfântului, încât a binevoit să Se sălăşluiască întru el şi să Se facă un singur duh cu el şi să îl facă întru totul dumnezeiesc”.
Pe acest ostaş şi martir al lui Hristos îl cinstim şi noi astăzi lăudându-l prin imnografia Mineiului, rugându-ne: „Vino, mucenice al lui Hristos, la noi, celor ce ne trebuie a ta milostivă cercetare și ne izbăveşte pe noi, cei dosădiți cu ameninţările cele tiranice și cu nebunia cea cumplită a eresurilor! De care ca niște robiți și goi suntem izgoniţi, din loc în loc adesea trecând, și rătăcind prin peșteri și prin munți. Deci, milostivește-te, prealăudate, și ne dă nouă iertare; alină viforul și potolește mânia cea asupra noastră, rugând pe milostivul Dumnezeu, Cel ce dă lumii mare milă” (stihire la Laude, slujba Utreniei).