Munteancă în copilărie, ieșeancă la vârsta studiilor și a maturității, cu o carieră medicală împlinită la Cabinetul stomatologic „Sfântul Pantelimon” al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, doamna dr. Aurelia Luchian
Elevii finalizează anul şcolar de acasă
Şcolile rămân închise până la toamnă, elevii vor continua, acolo unde este posibil, învăţarea online, iar anul şcolar se încheie în data de 12 iunie, a precizat Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC). Evaluarea naţională va începe în 15 iunie, iar examenul de bacalaureat va debuta cu probele scrise în data de 22 iunie.
Cursurile în învățământul preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal rămân suspendate, însă se va continua învățarea asistată de tehnologie până în data de 12 iunie, când se va încheia anul școlar. Aceasta este una dintre măsurile luate de MEC, în conformitate cu recomandările Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență. Totuşi, la şcoală vor reveni de la 2 iunie, opțional, după cum a clarificat ieri, într-o conferință de presă, președintele Klaus Iohannis, elevii din clasele terminale de liceu şi gimnaziu, pentru „pregătire şi consiliere” în vederea susţinerii examenelor naţionale. Un comunicat de presă emis anterior de MEC anunța că „revenirea în unitățile de învățământ va fi una prudentă și controlată pentru a preveni răspândirea îmbolnăvirilor cu COVID-19”, iar „pentru elevii care au probleme de sănătate sau care prezintă riscuri de îmbolnăvire prezența este opțională. Părinții vor decide acest aspect”.
În ceea ce privește mediul rural, acolo unde mulţi elevi şi chiar profesori nu au acces la tehnologie sau internet (sau nu ştiu să o folosească), prin urmare nu pot conținua învățarea online, MEC a precizat că „unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor oferi sprijin”, adică vor transmite elevilor resurse educaționale și sarcini de lucru prin alte mijloace decât cele electronice. „Până în toamnă trebuie să ne pregătim pentru un posibil val doi al epidemiei şi am pretenţia să găsim soluţii exacte pentru aceşti copii, care acum nu au putut să beneficieze de o formă de învăţământ la distanţă. De asemenea, să fie elaborate şi ghiduri pentru dascăli, pentru că acum majoritatea dascălilor improvizează când lucrează online”, a precizat Klaus Iohannis.
În ceea ce priveşte materia care nu a fost parcursă în semestrul al doilea, ministrul educaţiei, Monica Anisie, a precizat că aceasta se va recupera la începutul anului şcolar următor, în acest sens urmând a se elabora şi ghiduri metodologice pentru fiecare disciplină. Mediile vor fi încheiate în baza a două note, respectiv calificative, fără a se mai susţine teze. În situaţiile excepţionale, când un elev nu are două note, ministerul va transmite modul în care se pot încheia mediile pentru fiecare tip de învăţământ (vocaţional, special, profesional), ministrul educaţiei dând asigurări elevilor că „vom încheia cu bine anul şcolar”. Totodată, înscrierile la clasa pregătitoare și la grădiniță pot fi realizate online, după un calendar stabilit de MEC, iar evaluarea psihosomatică a copiilor va fi înlocuită cu declarație pe proprie răspundere a părinților/tutorilor legali și recomandarea eliberată de grădinița pe care au frecventat-o.
Monica Anisie a mai precizat că Evaluarea Naţională va începe la 15 iunie, iar Bacalaureatul va debuta în data de 22 iunie, cu probele scrise, şi nu cu cele orale, aşa cum se întâmpla până acum. Tot calendarul şi metodologia de desfăşurare a examenelor în condiţii de siguranţă vor fi comunicate zilele următoare. Totodată, ministerele Educaţiei şi Sănătăţii vor elabora un ordin comun în care „se vor stabili toate măsurile de siguranță privind reluarea activității în unitățile de învățământ” în vederea susţinerii examenelor şi a pregătirii acestora. Astfel, sala de clasă va fi igienizată corespunzător, vor fi realizate culoare semnalizate special, iar în sala de clasă vor fi maximum 10 elevi, respectând măsurile de distanțare.
Studenții își vor continua învățarea asistată de tehnologie, iar examenele se pot susține și online, după cum va decide fiecare unitate de învăţământ în parte, în baza autonomiei universitare.
(Oana Nistor)