Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Dascălii

Dascălii

Un articol de: Stelian Dumistrăcel - 19 Noiembrie 2008

Destul de repede, aceşti termeni încep să-şi piardă din importanţă pentru mass-media, din motive despre care se vorbeşte de-acum numai cu referire la domeniul de activitate respectiv

Sporul… „astronomic“ de 50% de majorare a salariilor cadrelor didactice, ce părea să devină o realitate, a reactivat un termen păstrat în fondul pasiv al vocabularului, pentru împrejurări comparabile. Ca şi în cazul altei mişcări greviste, din 2005, în limbajul public şi în publicistică a fost din nou utilizat, cu mare frecvenţă, cuvântul dascăl.

Pentru mulţi vorbitori din mediul rural, care ştiu că, în limbajul curent, dascăl înseamnă „cântăreţ bisericesc“, „cantor“, respectivul vedetism mediatic a putut părea derutant: de când au devenit atât de importanţi aceştia? Dar confuzia este uşor de eliminat, dacă urmărim enunţuri din presă, în care este vorba de educatoare, învăţători şi profesori de grade diferite: „Aproximativ 37.000 de cadre didactice din 1.140 de şcoli din 18 judeţe ale ţării au fost în grevă“; „Posturile de conducere vacante din şcolile şi grădiniţele din Bihor nu-i prea atrag pe dascăli“.

Sensul respectiv este cel de bază al acestui cuvânt: „persoană, de obicei având o calificare specială, care învaţă carte pe cineva“ (după grecescul daskalos); prin extensie, denumirea a fost utilizată pentru a desemna persoane (şi mari personalităţi) cu rol de îndrumători ştiinţifici, culturali şi morali cu deosebit prestigiu, care au adus contribuţii importante în atare domenii. Dar, o anumită împrejurare de la noi a făcut ca termenul dascăl să fie asociat cu o altă profesie: cântăreţii bisericeşti au fost cei care, pe lângă biserici, îi învăţau carte pe copiii de la ţară şi din mahalalele oraşelor; aşadar de aici folosirea cuvântului pentru cantori.

Învăţătura nefiind treabă uşoară (şi nici la îndemâna oricui!), verbul care s-a format de la substantiv, (a) dăscăli, a căpătat, în vorbire, şi semnificaţia „a insista în mod supărător cu reproşuri, cu sfaturi; a cicăli“, iar derivatul substantival de la verb, dăscăleală, are semnificaţii corespunzătoare: „cicăleală, dădăceală“ („Ne-am săturat de dăscăleala voastră“ - de pe internet).

În această conjunctură lexicală şi stilistică, s-au produs distribuţii funcţionale: dascăl este cel de la biserică, iar cei care-i instruiesc şi-i educă pe copii şi pe tineri sunt cadre didactice şi au diferite grade, începând cu cei de la grădiniţă până la învăţământul universitar. Numai că atunci când, în mass-media, sunt prezentate evenimente care impun referiri frecvente la aceştia, este incomodă enumerarea statutului sau a funcţiilor, iar, pe de altă parte, folosirea sintagmei cadre didactice apare ca oficială, de nomenclator tehnic, aşadar neracordată emoţional, la… tensiunea momentului.

Salvarea? Revenim la vechiul termen, dascălii: „Lefuri «de campanie» şelectoralăţ pentru dascăli“. Dar s-a mai activat un termen, colectiv, dăscălimea, în alte împrejurări familiar - protector, acum şi ironic: „Noi trebuie să avem grijă de dăscălime, să trăiască bine!“; „întâmplările care au făcut din «dăscălime» un fel de minge aruncată de colo-colo, în terenul mocirlos al bătăliilor electorale“.

Însă, destul de repede, aceşti termeni încep să-şi piardă din importanţă pentru mass-media, din motive despre care se vorbeşte de-acum numai cu referire la domeniul de activitate respectiv: „Federaţiile din educaţie renunţă la greva generală anunţată în 18 noiembrie“.

La orizont, un alt cuvânt-cheie de actualitate: criza!