Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Extaz și pocăință

Extaz și pocăință

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Pr. Paul Siladi - 15 Mai 2024

Avva Silvan este unul dintre misticii deșertului. De la el ne-a rămas și următoarea apoftegmă: „Stând odată cu frații, a intrat în extaz și a căzut cu fața la pământ. După multă vreme s-a ridicat și plângea. Frații l-au întrebat: Ce-i cu tine, părinte? Dar el a tăcut și continua să plângă. După un timp, silindu-l să vorbească, a zis: Am fost răpit la judecată și i-am văzut pe mulți de-ai noștri mergând la pedeapsă și pe mulți mireni mergând spre Împărăție. Bătrânul plângea și nu mai voia să iasă din chilie, iar dacă era obligat să iasă, își acoperea fața cu un culion, zicând: De ce să văd lumina aceasta trecătoare și fără nici un folos?”

Monahismul creștin devine foarte vizibil pe scena istoriei în momentul în care epocile se schimbă și per­secuțiile dispar. Locul martiriului este luat de asceza monahală, care era văzută adesea ca un fel de mucenicie durativă. E important să ne amintim lucrul acesta, pentru a înțelege că monahii se vedeau pe sine ca niște oameni care au jertfit totul lui Dumnezeu. De aceea, pentru unii, apartenența la cinul monahal putea fi echivalată cu dobândirea mântuirii. Pentru avva Silvan experiența mistică este o formă de judecată. Viziunea pe care o are în timpul extazului îi arată niște călugări (pe care el nu îi identifică) ce nu se mântuiesc, în vreme ce mulți laici dobândesc Împărăția cerurilor. În acest context apare la monah un sănătos reflex ascetic: osândirea de sine. Bătrânul nu se disociază de călugării care pier, ci se socotește unul dintre ei. Primește descoperirea ca pe un avertisment personal, care îl face să se adâncească și mai mult în pocăință.

Autenticitatea unei experiențe mistice se poate aprecia în funcție de efectul pe care îl are asupra celui care a avut-o. Și, până la urmă, nu sunt decât două posibilități: fie te îngâmfi pentru că te socotești, plin de mândrie, că ești un om special, un ales; fie, dimpotrivă, te adân­cești și mai mult în pocăință și în smerenie.

Pocăința pe care o practică bătrânul este însoțită de lacrimi și de străpungerea inimii. Fără de lacrimi, inima rămâne împietrită, insensibilă, iar pocăința nu are puterea de a ne străbate adâncurile ultime pentru a le putea curăța și transforma.

Viziunea avvei Silvan rămâne, peste timp, un avertisment cu privire la posibilitatea oricui de a fi înghițit de iadul veșnic. Iar, în același timp, este o promisiune că, prin pocăința însoțită de lacrimi ne putem schimba. Oricât de improbabil ar părea acest fapt din mijlocul blocajelor noastre cotidiene.

Citeşte mai multe despre:   Avva Silvan  -   pocainta