Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Trei lumini plus încă una

Trei lumini plus încă una

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Răzvan Bucuroiu - 03 Feb 2025

Ca student teolog în anul IV la Facultatea de Teologie din București mi s-a făcut deosebita cinste din partea Catedrei de Omiletică să rostesc cuvântul de învățătură (predica) la sărbătoarea Sfinților Trei Ierarhi, care s-a ținut la Biserica „Sfânta Ecaterina”, Paraclisul universitar. Mărturisesc că am ținut multe predici de-a lungul vieții, însă cea din data de 30 ianuarie 2025 a fost una referențială. Mai întâi de orice, prin uriașa responsabilitate pe care o ai să reprezinți întregul corp stu­den­țesc; al doilea, pentru dubla încărcătură emoțional-științifică de a vorbi în fața profesorilor facultății (cei mai mulți și preoți), inclusiv a PS Părinte Varlaam Ploieșteanul; apoi, faptul că te adresezi unei comunități de creș­tini atât de legați sufletește de Sfânta Ecaterina, dar și de cei Trei Sfinți Ierarhi. Și, nu în ultimul rând, față de ceea ce reprezintă cei Trei Ierarhi în istoria creștinismului, dar și fecioara din Alexandria martirizată în secolul al III-lea. Patru lumini ale dreptei-credințe, martiriului, teologiei dogmatice, verticalității morale, preciziei comportamentale.

Ce elan predicatorial, ce detentă verbală ar trebui să ai încât să vorbești despre aceste trei monumente ale oratoriei? Ce fel de bune practici de amvon îți sunt necesare încât să redai câte ceva din măreția acestui buchet de trăitori și cuvântători ai tainelor treimice, nedescoperite până la ei? Cu ce fel de haină a verbului - în duh și-n adevăr - te poți apropia de realitatea lor terestră și cerească, deopotrivă? Mare încercare, peste puterile oricui - darămite ale unui student. Însă îndrăznind, faci câțiva pași după care te simți prins de subsuori și ajutat cu înțe­legere și empatie: sfinții, care toți sunt buni, nu te lasă la greu... În esență, am spus câteva lucruri din care spicuiesc:

„Cum stau, față în față, în laboratorul liturgic al Facultății noastre, o fecioară și trei bărbați sfinți! Îi desparte doar o filă de hagiografie, însă o filă care a însemnat trecerea de la prigoană și martiriu la buna așezare în cadrele teologiei hristologice și pnevmatologice; o filă de sinaxar care acoperă câteva decenii ale istoriei, însă care a însemnat ieșirea creștinilor din catacombe direct în spațiul public, ba chiar în arena disputelor aprinse. O pagină de istorie în care heghemonul a trecut din scaunul de acuzator și ucigaș de creștini în cel de inițiator și arbitru al sfintelor sinoade ecumenice.

Ea, Sfânta Ecaterina, zveltă și frumoasă, deșteaptă și bine crescută, a înfruntat 50 de filozofi păgâni cu tact și convingere, cu fermitate și devotament pentru Mirele promis. Cei Trei Sfinți Ierarhi au avut și ei de înfruntat filozofi deghizați în teologi, creștini nedeplini, ierarhi eretici, uneltiri împărătești. Și au rezistat tuturor încercărilor, tuturor presiunilor, lăsându-ne o învățătură curată, ca aurul lămurit prin foc. O fecioară și trei bărbați sfinți, luminați de Duhul Sfânt, care nu au cedat ispitelor și nici amăgirilor, care au avut ce pierde în viața aceasta pentru a o câștiga pe cea viitoare - atât pentru ei, cât și pentru noi, prin pilda lor”.

Sau: „Astfel, în secolul al XI-lea s-a iscat o polemică vie între susți­nă­torii și admiratorii celor trei mari ierarhi, pomeniți azi, pe motiv de întâietate. Care din ei este mai mare? Care este mai valoros? Cine a avut impactul cel mai mare asupra vieții creștine? Desigur, nu există sfinți mari și mici, însă taxonomia la care recurg oamenii se răsfrânge câteodată și asupra sfinților din cer. Gâlceava a ajuns să constituie un motiv de îngrijorare pentru liniștea și unitatea Bisericii Ortodoxe din Imperiu, însă rezolvarea a venit pe cale harică. Un episcop dintr-un ținut îndepărtat de capitală, Ioan Mavrupos al Evhaitelor, a avut o viziune recurentă prin care cei trei îl anunțau așa: «Punându-ne împreună într-o zi, când ți se va părea ție că este de cuviință, fă nouă praznic cuviincios. Apoi, spune și celorlalți care vor fi mai pe urmă, cum că noi suntem una la Dumnezeu și noi negreșit vom mijloci înaintea lui Dumnezeu cele pentru mântuire, pentru cei ce ne vor săvârși praznicul pomenirii noastre». Așa i-au grăit direct cei Trei Ierarhi lui Ioan Mavrupos, el însuși devenit sfânt al Bisericii Răsăritului pentru imnografia sa deosebită, pentru omiliile sale și pentru celebrele sale encomioane rostite la curtea imperială cât a fost consilier. De atunci și până astăzi, în conștiința creștinilor cei Trei Ierarhi stau nedezlipiți într-o prietenie cerească, stau adunați în lumina treimică pe care au slujit-o toată viața lor”.

Vedeți cum nu ne lasă sfinții din brațe? Totul e să rămânem în duhul lor!

 

Citeşte mai multe despre:   Sfinții Trei Ierarhi