Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Triodul, timp al rugăciunii necontenite
Triodul este prin excelență vremea rugăciunii şi a urcuşului duhovnicesc spre marea sărbătoare a Învierii Domnului. În această perioadă de mare intensitate spirituală rugăciunea devine neîncetată, atât în plan personal, dar şi prin slujbele bisericeşti.
Ieromonahul Makarios Simonopetritul, în Triodul explicat, precizează că în această perioadă, mai ales în Postul Mare, „oficiile liturgice monahale sunt deosebit de lungi”, ceea ce duce ca în mănăstiri călugării să petreacă cea mai mare parte a zilei în biserică. El mai consemnează că „prelungind slujbele pentru ca să acopere tot ciclul zilnic, typikon-ul realizează astfel virtual idealul vieţii duhovniceşti: rugăciunea necontenită”.
Toate aceste aspecte le putem înţelege și din perspectiva părintelui Alexander Schmemann, care spune: „Adevărata natură a rugăciunii liturgice stă în a ne introduce într-o altă lume, cea a prezenţei lui Dumnezeu, dar trebuie să o facă încet, fiindcă natura noastră căzută n-ar putea ajunge aici în mod natural”. Tocmai de aceea Triodul ne duce în etape la starea rugăciunii necontenite. Avem trei săptămâni care ne pregătesc liturgic pentru cea mai importantă perioadă ascetică din anul bisericesc - Postul Mare.
Acum, creştinul este chemat să împlinească îndemnul apostolic „Rugaţi-vă neîncetat” (I Tesaloniceni 5, 17). Se poate împlini acest deziderat prin participarea la slujbele ce se săvârşesc în timpul ascetic al Triodului. Pentru că slujbele mai lungi din Triod, mai ales în Postul Mare, prin această stare de rugăciune necontenită reprezintă „o anticipare a veşniciei fericite în care vor trăi cei aleşi înaintând necontenit într-o comuniune tot mai adâncă cu Dumnezeu” (Makarios Simonopetritul, Triodul explicat).
În timpul liturgic al Triodului, prin intensificarea rugăciunii personale, dar mai ales a celei comunitare din timpul sfintelor slujbe, ne reașezăm în starea de comuniune cu Dumnezeu. De fapt, acum, prin rugăciunea necontenită suntem chemaţi să ne transpunem prin asceză la adevărata viaţă în Hristos şi cu Hristos. De aceea, la începutul postului, Triodul ne spune: „cu rugăciuni şi cu lacrimi să căutăm pe Domnul, Cel ce ne mântuieşte pe noi...”