Tehnologia digitală a pătruns profund în lumea contemporană și în viața omului, încât aproape că este imposibilă separarea ei sau deconectarea de la variatele ei forme, chiar și pentru câteva minute. Dacă
Munca hibridă, tendinţa pe piaţa muncii, în 2022
Pandemia de COVID-19 a generalizat telemunca, devenind modalitate de prestare a activităţilor profesionale în multe sectoare economice. Totuşi, dacă anii anteriori au fost dominaţi de munca de acasă, în 2022, încă an pandemic, tendinţa pe piaţa muncii o va reprezenta munca hibridă. Aproximativ 90% dintre angajaţii români, manageri şi specialişti sunt mulțumiţi de libertatea crescută pe care o aduce acest tip de muncă, ceea ce sugerează o tendinţă, probabil, pe termen mediu şi lung, potrivit specialiştilor de la K2S - Key 2 Success.
Tendinţele pe piaţa forţei de muncă sunt dictate, încă, de pandemia de COVID-19, care a introdus telemunca şi a amplificat digitalizarea în mai toate profesiile. Provocările pe piaţa muncii continuă şi în 2022, iar specialiştii în resurse umane susţin că tipul de muncă dominant va fi cel hibrid, modalitate care „suplineşte prezenţa fizică limitată la locul tradiţional de muncă şi echilibrează impactul negativ produs de ştirile despre pandemie”, după cum afirmă Valentin Dima, consultant senior în cadrul companiei de soluţii în resurse umane K2S - Key 2 Success.
În acest context, companiile vor fi preocupate să găsească un echilibru între aşteptările din ce în ce mai mari ale angajaţilor cu privire la un program de lucru flexibil, chiar şi de acasă, menţinerea unei culturi organizaţionale solide şi lucrul în echipă. „Datele noastre arată că aproximativ 90% dintre angajaţii români, manageri sau specialişti sunt mulțumiţi de libertatea crescută pe care o aduce munca de tip hibrid, sugerând că aceasta va fi probabil o tendinţă care se va impune pe termen mediu şi lung. Aşadar, 2022 vine cu noi provocări pentru angajatori, în special din zona de reinventare continuă a procedurilor şi proceselor, coeziunii echipei, dar şi a comunicării interne”, afirmă Valentin Dima. El consideră că toate acestea vor pune în continuare presiune pe top management şi pe departamentele de resurse umane, în sensul de a asculta mai mult sugestiile angajaţilor şi de a crea programe prin care aceştia să se simtă conectaţi şi motivaţi.
Specialiştii de la K2S - Key 2 Success vorbesc şi despre o tendinţă a accelerării inteligenţei artificiale, a integrării unor programe de sănătate mintală în rândul angajaţilor, a accentului pus pe abilităţi, şi nu pe roluri, dar şi o monitorizare a productivităţii la locul de muncă. Atenţia orientată spre competenţe, şi nu pe roluri, va fi o tendinţă-cheie atât pentru organizaţii, cât şi pentru angajaţi în 2022, subliniază analiza K2S - Key 2 Success.
În România, potrivit studiilor, 18,4% dintre angajaţi lucrează de acasă, pe fondul pandemiei, în timp ce media europeană este de 36,8%. La nivel global, cifrele arată că 70% dintre angajaţi îşi doresc să aibă în continuare acces la opţiuni flexibile de lucru, de la distanţă, şi 65% doresc să lucreze mai des alături de colegii lor. (G. Z.)